actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th April 2018, 12:44
Joren.s*eurs Joren.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 64
4 op 10 Vlamingen willen meer snelheidscontroles

4 op 10 Vlamingen willen meer snelheidscontroles

41 procent van de Vlamingen wil dat er meer gecontroleerd wordt op snelheid. Dat blijkt uit een bevraging in opdracht van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), in aanloop naar de Europese Flitsmarathon die morgen plaatsvindt. 46 procent van de ondervraagden schat de kans om gecontroleerd te worden momenteel in als ‘eerder klein’.


De enquête werd uitgevoerd door Ipsos en toont aan dat een ruime meerderheid van de Vlaamse weggebruikers positief staat tegenover snelheidscontroles. 48 procent vindt dat er nu genoeg wordt gecontroleerd, 41 procent vindt dat er een tandje bij mag worden gestoken en amper 12 procent vindt het nu al te veel van het goede.

Afkeurend
Eerdere cijfers gaven al aan dat te snel rijden in Vlaanderen over het algemeen als een probleem wordt ervaren. Zo vindt 77 procent van de weggebruikers dat je door te snel te rijden vooral je eigen leven en dat van anderen op het spel zet en is 61 procent van de bestuurders van oordeel dat vrienden en familie afkeurend staan tegenover te snel rijden.

In aanloop naar de Europese Flitsmarathon van morgen lanceert de VSV daarom een eigen flitsactie in het kader van zijn BELOOFD!- campagne. De VSV bouwde daarvoor een verplaatsbare BELOOFD!-flitspaal met ingebouwde camera en printer. In tegenstelling tot een klassieke flitspaal is het toestel niet bedoeld om snelheidsduivels te betrappen, maar om bestuurders te belonen die beloven zich aan de snelheidsregels te houden. Wie voor de flitspaal staat en belooft om niet te snel te rijden, wordt “voor de laatste keer geflitst” en krijgt een persoonlijke BELOOFD!-fotokaart mee naar huis.

De BELOOFD!-flitspaal werd vandaag voorgesteld tijdens een actie in Waarloos (Rumst) en gaat de komende dagen op tournee door Vlaanderen, om zo veel mogelijk mensen aan te zetten om niet te snel te rijden.

Levenslange letsels
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: “Overdreven of onaangepaste snelheid kost in Vlaanderen jaarlijks meer dan 80 mensen het leven en is wekelijks goed voor tientallen gewonden, waarvan sommigen levenslange letsels oplopen. De Europese Flitsmarathon geeft de duidelijke boodschap dat te snel rijden echt niet kan. Met de BELOOFD!-campagne sluiten we ons daarbij aan en stimuleren we bestuurders om hun gedrag aan te passen.”

De BELOOFD!-flitspaal staat de komende dagen in Hofstade/Zemst (18 april), Sint-Niklaas (21 april), Mechelen (22 april), Oostende (28 april) en Genk (5 mei). De BELOOFD!-campagne rond overdreven en onaangepaste snelheid loopt nog tot 6 mei. Meer informatie: www.beloofd.be, www.veiligverkeer.be

Bron: Het Laatste Nieuws, 17/04/2018, 12:34
Link: https://www.hln.be/nieuws/binnenlan...roles~aa4dafae/

Eigen mening: Eerlijk gezegd ben ik aangenaam verrast door de ingesteldheid van het merendeel van de Vlamingen. Zelf ben ik ook een voorstander voor een strikt beleid op vlak van verkeersveiligheid. Ook in het feit dat veel Vlamingen het gevoel hebben dat de kans op een controle klein is, kan ik mij vinden. Maar al te vaak hoor je nog het excuus: 'seg.. voor die twee kilometer..' Hopelijk gaan extra controles hier voor een mindshift kunnen zorgen. De actie die hier wordt aangehaald met de BELOOFD!-flitspaal lijkt mij wel vrij kinderlijk en nutteloos. Ik zie niet in hoe dit de visie van mensen gaat veranderen. Beter lijkt mij om de meest voor de hand liggende oplossing te nemen en gewoon meer controles te voorzien. Dit vooral in de vorm van trajectcontrole, waarbij even afremmen voor de paal de hardrijder niet meer kan redden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.