actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2012, 11:13
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
Crèches waarschuwen voor verdubbeling dagprijs kinderopvang

Crèches waarschuwen voor verdubbeling dagprijs kinderopvang
Het nieuwe kinderopvangdecreet dat woensdag in het Vlaams Parlement gestemd wordt, dreigt de kostprijs voor kinderopvang de hoogte in te jagen. Dat zegt de vzw UnieKO, de koepel van zelfstandige kinderopvanginitiatieven. 'Door de bijkomende verplichtingen zou de dagprijs voor kinderopvang kunnen oplopen tot 41,5 euro, bijna een verdubbeling van het huidige gemiddelde van 22 euro', zo legt Jan De Vree van UnieKO uit.
Het Vlaams Parlement zet woensdag wellicht het licht op groen voor het kaderdecreet kinderopvang. Dat decreet moet de bestaande kinderopvang in Vlaanderen een grondige facelift geven.

Hoe die hervorming zal gefinancierd worden, is echter nog niet duidelijk, zegt UnieKO. De organisatie waarschuwt alvast voor een hogere kostprijs. Ze berekende zelf hoeveel de geplande maatregelen zullen kosten. 'Elke bijkomende eis van de overheid is namelijk een bijkomende kost voor de sector', luidt het.

Volgens Jan De Vree van UnieKO dreigen de bijkomende verplichtingen (met name de bijkomende administratieve lasten) te zorgen voor een verdubbeling van de dagprijs voor kinderopvang. 'Nu betaalt men gemiddeld 22 euro per dag. Dat zou kunnen oplopen tot 41,48 euro per dag. Dat is gerekend aan 1 begeleider op 8 kinderen. Als dat 1 begeleider op 4 wordt, zou de prijs nog veel meer stijgen', aldus De Vree.

Nochtans kan het volgens UnieKO ook anders. 'Met hetzelfde budget dat vandaag wordt uitgegeven voor groepsopvang, 250 miljoen euro, kan men eigenlijk al de kinderopvangplaatsen in Vlaanderen inkomensgerelateerd maken. Maar dan moeten de administratieve lasten omlaag', aldus De Vree.

Bron: www.destandaard.be

Mijn mening:
Hier moet iets aan gebeuren!
41,48 euro betalen, voor je kind één dag te laten opvangen in een kinderopvang, zodat je zelf met een gerust hart je boterham kan gaan verdienen. Dat kan niet!
Wie gaat zoiets in deze tijd nog kunnen betalen?
De plaatsen in een kinderopvang zijn al zo schaars.
Bij vele jonge ouders kunnen de kinderen misschien één of twee dagen opgevangen worden bij de grootouders. Maar lang niet alle ouders kunnen van deze luxe genieten.
Er zijn ouders die het niet zo breed hebben. Misschien net een huis gebouwd of nog volop bezig en op centen aan het wachten zijn om de bouw verder af te maken, twee kindjes die daar dan nog eens rondhuppelen. En dan zo’n soms moeten betalen aan de kinderopvang?
Er zijn ouders die elke dag moeten gaan werken om rond te kunnen komen. Om dan nog eens gemiddeld 829,60 euro per maand te moeten betalen aan kinderopvang. Dat is om financiële problemen vragen.
Maar zijn er alternatieven voor ouders die in zulke situaties leven?
Hopelijk zal het Vlaamse Parlement de ouders goed gezind zijn en zoeken naar een redelijke oplossing voor dit probleem.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th March 2012, 15:53
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 103
Een moeder die deeltijds gaat werken verdient ongeveer even veel als dat ze nu aan de kinderopvang kwijt zou zijn. In dat geval is het financieel niet meer aantrekkelijk om te gaan werken en kan ze beter thuis blijven. ‘ Vrouwen aan de haard ‘ is nog nooit zo subtiel verwoord volgens mij. De NVA profileert zich als een nuchtere, conservatieve partij. Is dit wat ze hiermee bedoelen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th March 2012, 20:03
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
De meeste ouders moeten beiden fulltime werken. Daarnaast zijn in de meeste situaties die ouders ook nog aan het werk. Vroeger was de vrouw vaak huisvrouw of was ze al op pensioen tegen dat ze grootmoeder werd. Tegenwoordig is dat wel anders. Bijvoorbeeld: mijn ouders kunnen pas op pensioen als mijn zus 40 jaar is. Gelukkig is niet alle opvang zo duur. Heel wat opvangplaatsen zijn inkomensgerelateerd. Volgens mij is dat het beste systeem. Op die manier hebben alle kinderen een kans op kwalitatieve opvang en moeten de ouders zich hiervoor niet in allerlei bochten wringen. Jammer genoeg is het niet voor iedere ouder een optie om te wachten tot er plaats is bij een inkomensgerelateerde opvangplaats aangezien de wachtlijsten zeer lang zijn. Ik kan maar één tip geven: Schrijf je kind al in bij de Landelijke Kinderopvang vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent. Het is zeer goed georganiseerd en inkomensgerelateerd. Ik denk dat dit, tenzij je een groot inkomen hebt, het voordeligste is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.