actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2012, 19:58
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Angry School schorst leerling na 'slettenlijst'

School schorst leerling na 'slettenlijst'

Op middelbare school De Meergronden in Almere in de Nederlandse provincie Flevoland is een leerling geschorst vanwege het opstellen van een 'bangalijst', een toptien van meisjes die volgens de maker de grootste sletten zouden zijn.

De leerling is anderhalve week geleden voor nog onbepaalde tijd geschorst, laat rector Josephine Rutten aan de lokale krant Almere Vandaag weten. Op het lijstje stonden drie meisjes van haar school.

Ook op andere scholen in Almere vormen de slettenlijsten de laatste tijd een probleem. "Wij hoorden een maand of twee geleden van zo'n lijst. Daar stonden in totaal acht van onze leerlingen op", zegt Kitty Kil, woordvoerder van het Buitenhout College en het Oostvaarders College.

Commotie
Begin deze week ontstond er in de media en op sociale media commotie over bangalijsten - banga is slet in straattaal bij onze noorderburen - na een publicatie over het jongerenfenomeen in de krant Spits.

De lijstjes zijn van alle tijden, alleen sturen de scholieren ze tegenwoordig door via sociale media, waardoor ze voor iedereen te zien zijn.

Regelmatig staat bij de meisjes de toevoeging hoe makkelijk het meisje zou zijn ('doet het voor lipgloss') en of ze eventueel naaktfoto's verstuurt. Meisjes die op zo'n lijst staan hebben hiervoor vaak geen enkele aanleiding gegeven en hebben grote moeite om van het stigma af te komen.

Naaktfoto's
De lokale zender RTV Drenthe schrijft vandaag ook over bangalijsten. Volgens de omroep is het vanuit de Randstad overgewaaid naar het oosten van land. Op het Doctor Nassau College in Assen circuleert er volgens leerlingen ook een lijst. Er zouden daar ook naaktfoto's van medescholieren rondgestuurd worden.

Schooldirecteur Dick Folkersma is geschrokken van het nieuws. "Dit is verschrikkelijk. Het zou niet moeten kunnen, het is slecht voor de ontwikkeling van een kind. Het was niet bij mij bekend. Het hele woord banga kende ik niet en niemand binnen de school wist van de lijst."

Zowel de politie als de scholen adviseren de meisjes op de lijst aangifte te doen.

Bron: (s.a.). (2012, maart 28). School schorst leerling na 'slettenlijst'. DeMorgen.
_________________________________
Mening:

Ik vind dit een verontrustend bericht. Ik begrijp nog steeds niet waarom jongeren zo gemeen kunnen doen ten opzichte van elkaar. Zelf geloof ik absoluut niet dat wat er op die zogenaamde 'slettenlijst' staat, waar is. Volgens mij werd deze lijst enkel opgesteld uit jaloezie of om andere jongeren echt te pesten. Voor deze jongeren is dit zeer jammer, zeker als ze er echt niks mee te maken hebben. Ik ga er volledig mee akkoord dat zij aangeraden worden om aangifte te doen. Het gaat niet meer om een kleine roddel, maar om echt pesten en het is al zeer moeilijk om van zo'n naam af te geraken. Dit gaat duidelijk veel te ver. De school doet er goed mee dit niet zomaar voorbij te laten gaan en dit probleem aandacht te geven. Volgens mij is het ook duidelijk dat het op de duur niet om die 'slettenlijst' meer gaat, maar om het pesten...
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th March 2012, 20:29
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 103
Dit is een duidelijke vorm van pesten. Het feit dat de school hier zo hard op reageert is enkel aan te moedigen. Ook al is het misschien net met dat doel voor ogen gedaan, zo’n lijst kan tot erg zware pesterijen leiden. Zoals Raisa al zei: Een meisje dat op die lijst verschijnt, zal in die school het label ‘ slet ‘ opgeplakt krijgen. Of dat nu terecht is of niet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th March 2012, 20:47
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Oké, je kan zeggen dat je niet geloofd wat er er op zo'n slettenlijst staat. Maar wij zijn (bijna) volwassenen. Jongeren zien dit vaak anders. Zij geloven wel wat er op zo'n lijst staat of doen mee met het groepsgevoel of de groepsdruk. Hierdoor kunnen zware problemen ontstaan. Het zou niet de eerste leerlingen zijn die zelfmoord pleegt omdat hij/zij gepest wordt. Want dit is in mijn ogen een zware vorm van pesten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th March 2012, 21:53
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
School schorst leerling na 'slettenlijst'

De laatste tijd hoor je steeds meer hoe sociale media gebruikt worden om te pesten. Je hoort me niet zeggen dat sociale media een kwaad zijn, maar ik vind wel dat ze te vaak op een slechte manier worden gebruikt. Ik zou er niet van verschieten moest er ook over leerkrachten (wij in de toekomst) gespot worden via deze sociale media.

Het is jammer dat ik het moet zeggen, maar ik verschiet tegenwoordig van niet al te veel meer. Dus ook niet van de slettenlijsten. Toen ik in het middelbaar onderwijs zat ging er ook een naaktfoto rond van een meisje. En ik zat op een erg kleine school dus ik kan me voorstellen hoe frequent het voorvalt op grotere scholen… Ik denk dat scholen nog serieuze ogen zouden trekken moesten al deze foto’s en lijsten uitkomen. Het is moeilijk om je voor te stellen hoe het zou zijn om op zo’n lijst terecht te komen. Jammer dat de jongeren daar niet aan denken voor ze met deze lijsten naar het internet trekken.

Omwille van deze redenen vind ik dat de school een goed signaal geeft aan de leerlingen. Zoiets hoort niet en moet heel streng aangepakt worden!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th April 2012, 18:14
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Ik vind het zeer goed van de school dat ze de leerling zo hard straffen. De meisjes die op de lijst komen worden zeer hard gekwetst en dit kan serieuze gevolgen met zich meebrengen, zo heeft er een meisje zelfmoord gepleegd omdat zij op de lijst stond.

--> http://www.hln.be/hln/nl/960/Wereld...jst-stond.dhtml

Vaak gebeurt het dat mensen een verkeerde mening over je krijgen omwille van de kledij die je draagt of de foto's die je op sociale media plaatst. Daarom vind ik het zeer belangrijk om de jongeren er op aan te wijzen om hier zeer voorzichtig mee om te gaan. Sociale media is ideaal voor kinderen te pesten en hier wordt dan ook veel gebruik van gemaakt, ze zouden de kinderen hier meer voor moeten waarschuwen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.