actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2009, 14:02
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Doodswaarschuwing op pakje doet net méér roken

Doodswaarschuwing op pakje doet net méér roken

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezond...eer-roken.dhtml

Boodschappen op sigarettenpakjes die waarschuwen voor een vroegtijdige dood doen méér roken. Nicotineverslaafden zien het namelijk als een manier om om te gaan met de onvermijdbaarheid van de dood. Dat beweren onderzoekers.
Psychologen uit de Verenigde Staten, Zwitserland en Duitsland baseren deze conclusie op onderzoek bij 39 rokende psychologiestudenten tussen 17 en 41 jaar. Ze vulden een vragenlijst in die in kaart bracht of hun rookgedrag gebaseerd was op zelfvertrouwen. Vervolgens kregen ze sigarettenpakjes met verschillende waarschuwingen te zien. Na een kwartier vroegen de onderzoekers of de studenten van plan waren te stoppen.

Zelfvertrouwen boost geven
Daaruit bleek dat waarschuwingen die niet verbonden zijn aan de dood, zoals 'roken maakt je onaantrekkelijk' of 'roken brengt jou en je omgeving ernstige schade toe' efficiënter zijn in het veranderen van het gedrag dan zinnen die zeggen dat roken leidt tot een vroegtijdige dood. Dit was zeker het geval bij mensen die rookten om hun zelfvertrouwen een boost te geven, zoals jongeren die het doen om te imponeren of om erbij te horen.

Betere boodschappen
Wanneer rokers geconfronteerd worden met waarschuwingen die wijzen op het verhoogd risico op sterfte, zorgen deze voor mechanismen waarmee ze met de onvermijdbare dood leren om te gaan. Daarom blijven ze hun risicovol gedrag voortzetten. "Om succesvolle antirookboodschappen te gebruiken moet je er mee rekening houden dat het vooruitzicht van de dood net doet roken. De resultaten kunnen verklaard worden doordat waarschuwingen als 'roken maakt je onaantrekkelijk' bedreigend kunnen zijn voor mensen die geloven dat dankzij deze gewoonte anderen je leuker gaan vinden of dat het je zelfbeeld een boost geeft", besluiten de onderzoekers. (ep)

Als ik eerlijk moet zijn, had ik dit wel verwacht. Als ik zou roken, dan zouden deze pakjes mij niet echt afschrikken. Ik vind ze soms zelfs grappig. Veel mensen redeneren als volgt: "Een mens moet van iets doodgaan, waarom zou ik dan stoppen met roken?" of "Ik ken veel mensen die levenslang gerookt hebben en toch nog 90 jaar geworden zijn." Dus de mogelijke gevaren voor je gezondheid zijn geen afschrikkingsmiddel. Ik geloof ook niet echt dat boodschappen als "Je wordt minder aantrekkelijk" echt veel vat hebben. Het zijn mensen van je directe omgeving die je alleen kunnen beïnvloeden op dat vlak. Dit kan op 2 manieren. Zowel positief als negatief. Zij kunnen je overhalen om te stoppen, maar ook om beginnen te roken.

Er is gewoon 1 gouden raad die je jezelf voor ogen moet houden, en deze is: "Durf voor jezelf opkomen en doet niets wat je zelf niet wilt." Als je dan zelf wilt roken is het jou probleem en dan heeft een "Let op voor je gezondheid" actie zoals bij sigaretten, weinig nut!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2009, 18:45
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ben het volledig met Jens eens... Heel mooi gezegd, trouwens!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2009, 21:26
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
al lang geweten

Hier is jaren geleden al onderzoek naar gedaan !!
Dit proces noemt cognitieve dissonantie, het komt er eigenlijk op neer dat jouw gedrag niet overeenkomt met het gezonde gedrag. Hierdoor ga je dit wegredeneren en relativeren. bv. Ik ken iemand die 90 jaar is en die rookt al jaren, dus dat kan niet ongezond zijn. Zo komt het dus ook dat mensen die roken meer gaan roken doordat er zoiets op de verpakking staat. Want ze redeneren alles gewoon weg, omdat dit niet staaft met wat ze zelf doen. Dit was eigenlijk al heel lang geweten dus OUD NIEUWS!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th December 2009, 11:17
jorgemichielseb jorgemichielseb is offline
Jorge
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: turnhout
Posts: 4
Ik vind het allemaal lariekoek en apekool
Je beslist zelf wat je doet en waarom je het doet, tenzij je natuurlijk niet weet wat de gevolgen kunnen zijn.
Maar dit is absoluut niet het geval bij rokers. Ik denk dat rokers tegewoordig allemaal wel weten dat roken niet gezond is en dat dit hun gezondheid wel degelijk schade kan toebrengen.
Ik denk niet dat er nog mensen gaan zijn die de prentjes gaan zien en iets gaan hebben van : "Wow kan je kanker krijgen van roken ?!"
of: "Wow is roken ongezond?!"
Ik heb zelf ook lange tijd gerookt en het is gewoon een slechte gewoonte die je moet afleren net zoals bijten op je nagels.
Je gaat ook niet stoppen met het bijten op je nagels als er voortaan een prentje van een afgestorven nagel op de verpakking van de nagelknippers komen!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th December 2009, 21:12
thomasopdebeeck thomasopdebeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 147
Ik ben het eens met jens zijn mening en ik ga hier ook even verder op in:
Roken is schadelijk voor de gezondheid (dit weet ondertussen iedereen, je kan dit gewoon niet ontkennen) maar de vriendenkring is hier HEEL belangrijk in --> Meestal begint iemand met roken omdat de vriendenkring dit ook doet en hem aanzetten tot roken en het is heel maar dan ook heel moeilijk om tegen je vrienden NEE te zeggen want het zijn tenslotte je vrienden en je hebt schrik om ze te verliezen.
p.s de meeste mensen beginnen vroeg te roken door hun vriendenkring en dat is nu net het probleem --> Zou jij als je 21 bent en je collega's roken op het werk nog beginnen met roken omdat zij dit doen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.