actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2017, 15:45
Lisa.H*ylen Lisa.H*ylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hulshout
Posts: 71
Antwerpen gaat zones 30 beter aanduiden

Antwerpen gaat zones 30 beter aanduiden

De stad Antwerpen is begonnen met het plaatsen van zuilen, met daarop grote stickers, die het begin en het einde van een zone 30 aanduiden. Ook het aantal zones 30 wordt uitgebreid. Eind 2018 wil men alle woongebieden binnen grote verkeersassen afbakenen en inrichten als zone 30.

Vorig jaar is de stad begonnen met het uitbreiden van het aantal lagesnelheidszones, bedoeld voor meer verkeersveiligheid. Het schepencollege keurde al 21 uitbreidingen goed, vrijdag volgen wellicht ook de wijken Brederode/Harmonie, Luchtbal en het binnenstedelijke deel van Borgerhout.

De zones worden sowieso aangeduid met het verplichte verkeersbord voor een zone. Maar de stad wil nog meer doen. ‘Als een weggebruiker in één oogopslag weet dat hij een woonwijk inrijdt, is de kans groter dat hij zijn snelheid aanpast’, klinkt het bij de stad. ‘Daarom werden een aantal ontwerpprincipes vastgelegd bij de inrichting.’

Zo komen er ‘poorten’ met een aantal zichtbare elementen. Er komt een afbeelding van het zonebord op de baan. Op een mast langs een toegang komen stickers, die het begin en het einde van de zone aanduiden. In totaal gaat het volgens de stadsdiensten om enkele duizenden stickers. Districten wordt gevraagd bij herinrichting te voorzien in verkeersplateaus en voetpaduitstulpingen.

Omdat al bestaande zones 30 rond scholen opgeslokt kunnen lijken in de uitgebreide zones, worden extra grondstickers voorzien.

Volgens Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) zullen de stad en de districten blijven investeren in snelheidsremmende maatregelen. ‘Zo kunnen we de geldende snelheidslimiet ook fysiek afdwingen.’ Volgens Kennis kan de politie ook controleren op roekeloos rijgedrag in de zones.

Datum: 27/04/2017
Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20170427_02854619)
Eigen mening:
Ik vind het goed Antwerpen maatregelen gaat nemen om zones 30 beter aan te duiden. De snelheidszones worden in sommige steden slecht aangeduid. Sommige borden zijn al een beetje vergaan, schilderingen op de wegen zijn al half weggeveegd, enzovoort. Door grondstickers te voorzien en visueel een beter beeld te voorzien, zullen autobestuurders sneller doorhebben dat ze in een zone 30 rijden.
Volgens Koen Kennis zal de stad en zijn districten blijven investeren in snelheidsremmendek maatregelen. Ik vind dit een goed idee, zeker als het samengaat met de visualisatie van de verschillende snelheidszones.
Toch twijfel ik of deze maatregelen hun gewenst effect gaan bekomen. Autobestuurders zien misschien wel dat ze in een zone 30 rijden, maar negeren dit feit. Ze blijven bijvoorbeeld 50 kilometer per uur rijden.

Laatst aangepast door Lisa.H*ylen : 27th April 2017 om 16:07.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th April 2017, 22:55
Sam.M*rtens Sam.M*rtens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lommel
Posts: 55
Net zoals Lisa vind ik het een goed idee om de snelheidszone 30 in Antwerpen beter aan te duiden, dit is volgens mij niet te veel moeite. Zelf twijfel ik wel eens of ik in een zone 30 of zone 50 rijd, maar niet alleen in Antwerpen. Andere steden moeten volgens mij ook meer werk maken van de aanduiding. Zoals Lisa zegt zullen er altijd mensen zijn die de snelheidszones negeren en sneller zullen rijden, maar hier kan de politie extra op controleren volgens Koen Kennis. De extra aanduiding zorgt er ook voor dat de plaatsen rond scholen iets veiliger worden, en zo zullen de ouders en hun kinderen bij de scholen zich ook beter op hun gemak voelen. De extra aanduiding is volgens mij een stapje dichter bij een veiliger verkeer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.