actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2017, 22:44
Sam.M*rtens Sam.M*rtens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lommel
Posts: 55
Politie mag wanbetalers van verkeersboetes voortaan zelf opsporen

De politie mag binnenkort met de slimme camera’s op de Belgische wegen op zoek naar wie zijn verkeersboetes niet betaald heeft.


De plenaire Kamer stemde donderdag in met een wetsvoorstel van Open VLD dat dit mogelijk maakt. Tot op vandaag had enkel de douane toegang tot de databank met openstaande penale boetes.

Dat de aanpak doeltreffend is, blijkt uit de cijfers die de douane kan voorleggen. Na een proefproject in 2013 gebruiken intussen alle mobiele motorbrigades van de douane de 21 ANPR-scanners om voertuigen op te sporen. In 2015 werd zo ruim 2,3 miljoen euro geïnd bij meer dan 4.200 wanbetalers, zo blijkt uit cijfers die Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu heeft opgevraagd bij minister van Financiën Johan Van Overtveldt.

‘Geen kerntaak’

Samen met Katja Gabriëls en Vincent Van Quickenborne stelde ze daarom een uitbreiding voor. De liberalen beklemtonen dat hun wetswijziging ook een belangrijk ontradend effect zal hebben. Zeker als je weet dat de politie het voertuig van de wanbetalers kan vastzetten tot de achterstallige boetes betaald zijn.

Opvallend: voor Open VLD is de inning van strafrechtelijke boetes eigenlijk geen taak voor de politie. ‘Dat behoort in ieder geval niet tot haar kerntaken. Maar in afwachting van een uitbesteding aan de private sector, is het aangewezen de bestaande mogelijkheden volop te benutten’, zo verwoordt Gabriëls het.

Vanuit de oppositie keurde SP.A het voorstel mee goed. PVDA stemde tegen, de rest van de oppositie onthield zich.

Bron: De Standaard, 11 mei 2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170511_02877339

Mening: Dat de politie wanbetalers van verkeersboetes voortaan zelf mag opsporen, vind ik een goede zaak. Ik las onlangs een artikel waaruit bleek dat meer dan de helft van de uitgeschreven boetes nog niet betaald was. Als je die cijfers voor je krijgt, vind ik het logisch dat de politie er zelf werk van wil maken. In tegenstelling tot wat open VLD vindt, ben ik van mening dat de politie hier wel iets mag aan veranderen. Als de wanbetalers er niet op worden gewezen dat ze hun boetes nog moeten betalen, gaan ze hier in de toekomst ook geen rekening meer mee houden. Dat de politie een auto meteen in beslag kan nemen als een persoon niet kan/wil betalen, is volgens mij ook een voordeel. Op die manier kan er voorkomen worden dat wanbetalers meer boetes gaan verzamelen. De slimme camera’s zouden een positief effect hebben, aangezien er al ruim 4,2 miljoen euro is geïnd bij de wanbetalers. Ik denk dat het belangrijk is voor onze veiligheid dat hier aandacht aan besteed wordt. Ik hoop dat op deze manier de boetes betaald zullen worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2017, 09:15
Ben.P*eters Ben.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 54
Ik ben het niet volledig eens met wat er hier gezegd wordt. Als de politie zelf boetes kan innen en uitschrijven, zal er toch een nieuw systeem voorzien moeten worden waarbij er duidelijke controle gevoerd kan worden. Het idee wordt voornamelijk voorgedragen vanuit de Open VLD, niet vanuit het politiekorps zoals Sam waarschijnlijk verstaan heeft. Ik plaats een groot vraagteken bij deze situatie: kan de politie wel speciaal mensen uitsturen om zo'n patrouilles te organiseren? Ik dacht dat er in veel regio's een tekort was aan agenten, aangezien er al te veel van hen verwacht werd. Ze willen het mogelijk maken voor agenten om die taak ook op te nemen, wat ik begrijp, maar dat zou maar een surplus mogen zijn op de gewone taken van de agenten. Ik zie er duidelijk wel het potentieel van in, maar enkel als de maatregelen en afspraken duidelijk gestroomlijnd zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.