actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th February 2008, 08:49
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Collega's en intimi zagen crash van vicepremier komen

Vicepremier Yves Leterme (CD&V) werd gisterochtend opgenomen in het Universitair Ziekenhuis Gasthuisberg van Leuven. Wat aanvankelijk leek op een verwaarloosd en daardoor hardnekkig griepje, verergerde in de loop van de dag tot een ernstige aandoening: maag- en darmbloedingen. Frans De Smet en Peter De Backer

Leterme moet enkele dagen in het ziekenhuis blijven en zal zeker enkele weken buiten strijd zijn.

Collega's en vrienden stelden zich de voorbije weken vragen bij de tanende gezondheidstoestand van Yves Leterme. Zelfs het woord 'tunnelvisie' viel: het onvermogen om nog andermans ideeën onder ogen te zien, maar met oogkleppen op vooruit te hollen, desnoods tegen de muur aan te knallen. Een bevoorrechte getuige: 'Vorige week werd het zo erg dat zelfs Verhofstadt hem aanraadde een paar dagen rust te nemen, kwestie van uit te zieken en weer een frisse kijk te herwinnen op de zaken.'

Leterme werd onwel net voor het goodwill-etentje dat premier Guy Verhofstadt (Open VLD) woensdagavond hield voor zijn ministers en hun partners, na een bezoek aan de Alechinskytentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten in Brussel. Mevrouw Leterme voerde haar man kordaat naar huis. Nog diezelfde avond werd de huisarts geconsulteerd. Die adviseerde om de ochtend nadien - gisterochtend - onmiddellijk binnen te lopen bij het ziekenhuis in Ieper. Daar werd Leterme prompt doorverwezen voor een grondige check-up in Gasthuisberg Leuven.

Op donderdag staat het vragenuurtje in Kamer en Senaat op de agenda van de leden van de regering. Er stonden meerdere vragen aan Leterme op het programma. Zodra duidelijk werd dat niet Leterme maar wel collega-minister van Justitie Jo Vandeurzen in zijn plaats zou antwoorden, werden er steeds indringender vragen gesteld. Zijn omgeving hield geruime tijd het fabeltje overeind van een routineonderzoek vanwege een verwaarloosde en daardoor steeds hardnekkiger griep.

Maar ondertussen gonsde het parlement van de geruchten. Hepatitis ('geelzucht') werd het vaakst vermeld als ziektebeeld. 'Inwendige bloedingen' werden vermeld. Of nog erger, omdat bij het ontwijken van het vrijgeven van de diagnose steevast werd verwezen naar het 'wachten op de resultaten van bloedproeven'. Telkens wees iedereen op de oververmoeidheid van Leterme.

'Hij is in het getouw sinds lang vóór de verkiezingen van 10 juni', getuigde Pol Van den Driessche, zijn opvolger in de Senaat. 'Hij is sinds april op het campagnepad, en sindsdien kende hij geen moment rust meer.' De campagne, de overwinning, de slopende en mislukte regeringsonderhandelingen en uiteindelijk de toetreding als vicepremier tot Verhofstadt-III: het werden fysiek (te) zware maanden.

Zelfs als vicepremier nam Leterme weer (te?) veel hooi op zijn vork: de begroting, de leiding over de communautaire onderhandelingen, en dan nog mobiliteit. Alleen al dat laatste dossier is voor een doorsneeminister een 'klotejob' - dixit voorganger Bert Anciaux (Spirit) - vanwege het onoplosbare dossier van de nachtvluchten. Leterme deed er nog een schepje bovenop door het experiment met de supertrucks te lanceren. Precies de kwestie waarover hij gisteren in het parlement zou worden geïnterpelleerd.

Naarmate het ziektebeeld ernstiger werd, kwamen de tongen in zijn omgeving los. Hij trok er nooit nog een dag tussenuit, zeggen meerdere intimi. 'Ook ik raadde hem aan om een paar dagen te gaan fietsen op de Kemmelberg, maar hij had er geen oren naar', zegt Van den Driessche.

Bart De Wever viel niet helemaal uit de lucht toen hij het nieuws over Yves Leterme vernam. 'Ik vond al dat hij er de jongste tijd niet goed uitzag', zegt de N-VA-voorzitter. 'Hij zag er wat grijs uit, had geen kleur meer. Hij heeft me vorige week eens toevertrouwd dat hij zich niet goed voelde.' Maar dat de vicepremier in het ziekenhuis werd opgenomen, kwam toch ook voor hem als een verrassing. 'Dat had ik nu ook niet verwacht.'

De Wever geeft toe dat Leterme leefde op een niet te handhaven ritme: 'Het begon al veel langer geleden dan in april: in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006. Daarna volgde die heisa rond de komst van Jean-Marie Dedecker naar N-VA, en vervolgens al de rest. Al die tijd was Yves Leterme alomtegenwoordig.'Hij was er niet alleen op politieke conclaven. 'Zijn slagzin is ook dat je onder de mensen moet komen. Hij doet dat ook graag.' Zeker de jongste dagen is Leterme onterecht het voorwerp van kritiek, vindt zijn kartelpartner. 'Jaloerse kranten wezen Leterme aan als hét grote lek voor de artikelenreeks die jullie brengen', zegt De Wever. 'Volslagen onjuist. Maar Yves stond al zonder dat onder hoogspanning.'

Minister van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V), die hem nu ook op Begroting moet vervangen, beaamt dat Leterme er de jongste dagen slechter uitzag. 'Hij vertelde me dat hij al een paar dagen last had van een virus. Volgens mij heeft hij zich kapotgewerkt. Zelf ben ik vorige week naar Oostenrijk gaan skiën. Maar ik kan me niet herinneren dat hij er een paar dagen tussenuit is geknepen.'

Vandeurzen wijst op het 'geweldige verantwoordelijkheidsgevoel' van zijn partijgenoot. 'Maar mensen zijn geen robotten, ook politici niet. We duimen nu vooral dat hij snel beter wordt. Iedereen leeft mee met hem.'


Het nieuwsblad - 15 februari 2008

Mijn mening: Eerlijk gezegd had ik zoiets ook al zien aankomen. Hij neemt volgens mij gewoon te veel hooi op zijn vork. Hij wou persé verschillende dossiers afwerken en daardoor raakte hij gestresseerd. En kreeg dus als gevolg daarvan een inwendige bloeding.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th February 2008, 17:39
Eliene soontjens Eliene soontjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: kasterlee
Posts: 92
een beetje privacy graag ?

vandaag 20 jan. bekendmaking van de aandoening van Yves,hij zou spataders op de slokdarm hebben.

Wat hebben er nu aan dat we dit weten?

Moet je jezelf minder Belg voelen omdat je niet weet wat er met onze vicepremier aan de hand is?

gun de mens ook een beetje privacy !!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.