actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2017, 20:58
hendrik.v*ndyck hendrik.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Grobbendonk
Posts: 46
Kunnen voedingslabels ons gezonder laten eten?

In Frankrijk verschijnen weldra 'nutri scores' op de voedselverpakkingen. Een combinatie van kleuren en lettercodes moet de consumenten er richting gezondere voeding helpen. Hoe zit het in ons land?


Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) laat onderzoeken of een doeltreffend systeem van voedingslabels mogelijk is om de consument gezondere keuzes te laten maken. Concreet vraagt De Block tegen eind dit jaar mogelijke voorstellen van de administratie.

"Als blijkt dat er een systeem bestaat dat mensen echt kan aanzetten om gezonder te eten, dan zijn we daar uiteraard voor", verduidelijkt de woordvoerster van De Block. "We hebben onze administratie gevraagd om met voorstellen te komen en na te gaan wat een goede optie zou kunnen zijn."

Voorbeelden uit het buitenland

Want niet elk systeem is even doeltreffend, zo tonen voorbeelden uit het buitenland aan. Onder meer door aanhoudende onduidelijkheid schrapten onze noorderburen alweer het 'vinkje' op voedingsmiddelen in de supermarkt. Veel Nederlanders bleken immers niet te weten dat het blauwe vinkje bijvoorbeeld niet betekende dat het om een gezond product ging, maar slechts om de gezondste keuze per productgroep. En dus op zich nog steeds ongezond kon zijn.

Ook het Franse systeem met 'nutri scores' dat nu wordt ingevoerd, werkt per productgroep. Per groep - ontbijtgranen, pizza's, microgolfmaaltijden, frisdrank... - zal een kleurenschaal in combinatie met lettercodes aangeven welke producten gezonder zijn dan andere. Verplicht wordt het systeem niet.

Stigmatisering

Het kabinet van De Block wijst er op dat "een groot deel van de voedingsindustrie nu al haar verantwoordelijkheid neemt". Vorige zomer ondertekende de minister nog een Convenant Evenwichtige Voeding met sectorfederaties Fevia en Comeos, wat via het verminderen van suikers en vetten moet leiden tot een daling van de calorie-inname met 5 procent.


Eerder zorgden afspraken met de industrie ook al voor een aanzienlijke daling van het zout in de Belgische voeding.


Een erg simpel systeem met kleuren- en lettercodes ziet Fevia alvast niet zitten, zo luidt het in Le Soir. De Belgische koepel van de voedingsindustrie vreest een oversimplificatie die tot stigmatisering zou leiden van producten "die niet slecht zijn als ze met mate gegeten worden". Test-Aankoop juicht bijkomende maatregelen dan weer toe.

Eigen mening:

Ik vind het erg belangrijk dat gezonde voeding wordt aangeboden aan de consument. Een gezond eetpatroon wordt nog steeds onderschat in de huidige maatschappij. Zeker in ons land waar bier, friet en chocola de bekendste handelsmerken zijn, is het soms moeilijk om gezonde voeding op de voorgrond te plaatsen. Ik denk dat voedingslabels plaatsen op de producten een stap in de goede richting is. Helaas denk ik dat dit niet effectief genoeg zal zijn. De beste oplossing is toch nog steeds om gezonde voeding goedkoper te maken en ongezonde voeding duurder. Bij producten als alcohol zie je al een duidelijk verschil in de prijs tegenover 5 jaar geleden. Maar andere ongezonde producten zijn nog steeds te goedkoop tegenover de gezonde alternatieven.

Bron: Knack: http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-836919.html
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th April 2017, 09:24
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
Ik vind dat gezonde voeding in ons land wel al hard naar voor wordt geschoven. Je kan in de winkel niet meer naast de gezonde kookboeken kijken. Wat Hendrik zegt over bier, friet en chocolade vind ik een beetje onterecht. Ik denk dat we in België al lang niet meer alleen aan bier, friet en chocolade denken, maar dat ook wij heel hard bezig zijn met gezonde voeding. Ik denk dat voedingslabels plaatsen niet echt iets gaat veranderen aan het consumptiegedrag van de gemiddelde Belg. We kunnen momenteel op verpakkingen bijvoorbeeld ook de kcal, vetten en suikers al terugvinden. Dit weerhoudt veel mensen er ook niet van om een product te kopen. Ik denk dat iedere consument zelf moet beslissen wat hij/zij wil kopen en of hij/zij gaat voor gezonde of minder gezonde voeding. Dit lijkt me heel persoons- en situatiegebonden. Het lijkt me niet nodig om alle ongezonde producten uit de winkel te halen om zo de Belg gezonder te laten eten. Ik vind dat eens om de zoveel tijd ongezond eten wel moet kunnen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th April 2017, 17:33
Melissa.V*emincx Melissa.V*emincx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 84
Naar mijn mening kunnen de 'nutri scores' goede resultaten opleveren indien elke consument weet waar de kleur- en lettercodes voor staan. Al denk ik dat ze enkel nuttig zullen zijn voor de consumenten die bewust voor gezondere voeding gaan. Zoals Jolien zei gaan mensen die nu al niet naar de calorieën op een pakje kijken, ook niet op de 'nutri scores' letten. Het beste plan lijkt me toch het plan dat Hendrik aanhaalde: men zou beter gezonde voeding goedkoper maken en ongezonde voeding duurder. Volgens mij zouden we dan iets bewuster kopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.