actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2016, 12:39
Wouter.P*rmentier's Avatar
Wouter.P*rmentier Wouter.P*rmentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 75
Zes gemeenten weigeren regenboogvlag uit te hangen

"Zes gemeenten weigeren regenboogvlag uit te hangen", De Morgen, 18/05/'16

Bever, Drogenbos, Kortenberg, Kraainem, Linkebeek en Wezembeek-Oppem weigerden om gisteren, de Internationale Dag Tegen Holebifobie en Transfobie, de regenboogvlag uit te hangen. Çavaria, de Vlaamse belangenverdediger van holebi's en transgenders, betreurt de beslissing. Dit jaar deden 314 Vlaamse en Brusselse gemeenten mee.

"We betreuren dat er gemeenten zijn die weigeren de regenboogvlag uit te hangen", zei Jeroen Borghs, woordvoerder van çavaria gisteren. "Het zijn bovendien exact dezelfde gemeenten als vorig jaar die weigeren".

"Seksualiteit behoort tot het privéleven", zei Frédéric Petit, burgemeester van Wezembeek-Oppem. "Het is niet de taak van de gemeente om dit te promoten."

In de gemeenteraad van Drogenbos besliste een nipte meerderheid (8 ja-stemmen tegen 7 neen-stemmen) om de regenboogvlag niet uit te hangen aan het gemeentehuis. "De gemeente wil de neutraliteit behouden", zei Lobke Dubois, bestuurssecretaris van de gemeente Drogenbos.

"De reden waarom wij niet meedoen is eenvoudig", zei Chris Taes, burgemeester van Kortenberg. "Wij hangen voor geen enkele activiteit van een nationale of internationale dag een vlag uit."

Veerle De Brael, gemeentesecretaris van Linkebeek, gaf een gelijkaardige uitleg. "We zijn geen voorstander van vlaggen uithangen, omdat we dat anders elke dag voor een andere actie moeten doen", zei De Brael.

"Het schepencollege is geen voorstander van het uithangen van vlaggen andere dan territoriale vlaggen", zei Myriam Vernimmen, medewerkster bij de gemeente Kraainem. "We willen geen precedent scheppen."

Ann Sevenoo, gemeentesecretaris van Bever, wenste niet te reageren en burgemeester Luc Deneyer was niet bereikbaar voor commentaar.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/z...angen-bd680eda/
Mening: Ik vind het vreemd en jammer dat dit artikel het nieuws haalt. Er wordt compleet gefocust op het negatieve. Er zijn zo veel gemeenten die blijkbaar wel een vlag ophingen. Daar wordt geen aandacht aan besteed omdat dat minder fascinerend is. Daarentegen vinden mensen het leuker om 'af te geven op' wie niet meedoet met de politiek correcte rage van het moment.
Mocht ik zlef in een gemeenteraad zitten, zou ik voor de vlag stemmen, maar door de opbouw van het artikel lijkt het niet uithangen van de vlag haast een daad van verzet. Gemeenten moeten toch zelf kunnen beslissen of ze dit soort acties steunen. Holebirechten zijn belangrijk en worden gedragen door (het grootste deel van) ons politieke landschap, maar als men vindt dat de officiële vlaggenstokken niet dienen om officieuze acties te steunen, dan lijkt mij daar niets mis mee. De vraag lijkt me dan ook welke acties wel of niet gesteund moeten worden, want er is bijna elke dag een (inter)nationale dag van/voor/tegen (vul maar in).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2016, 18:21
Toon.V*nHoof Toon.V*nHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Ik kan me zeker vinden in de uitleg van Wouter. Dit artikel vertrekt vanuit een compleet verkeerde premisse: er doen 314 gemeentes wel mee klinkt toch een stuk beter dan dat er 6 niet meedoen. Dit toont zowat aan dat holebi's en transgenders aanvaard zijn binnen onze maatschappij. Daar ben ik heel trots op, dat wij als Belgen ons niet laten verleiden om terug te vallen op oude taboes of te spreken van ketterij als het niet is zoals meneer pastoor wil. Een actie als deze had je tien jaar geleden niet moeten proberen, dan waren de aantallen omgekeerd geweest. Wees trots op wat we goed doen en steek het niet weg achter details en minpuntjes.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.