actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2014, 10:24
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: beerse
Posts: 105
"Laat motorrijders al op 14 jaar ervaring opdoen"

"Laat motorrijders al op 14 jaar ervaring opdoen"

Febiac, de Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie en de Belgische Motorrijdersbond (FMB/BMB) pleiten voor een verlaging van de instapleeftijd om met de motor te rijden. "Wie 14 wordt, heeft zo al de mogelijkheid om ervaring op te doen", klinkt het.

In mei 2013 werd de nieuwe regelgeving voor het motorrijbewijs in voege. Nieuw in de wetgeving is dat beginnende motorrijders - vanaf 16 jaar - stapsgewijs een volwaardig rijbewijs kunnen krijgen. Ze moeten om de twee jaar les volgen en een examen afleggen. Pas op 24-jarige leeftijd kan men met een motor de baan op.

Een jaar later maken FEBIAC en de FMB/BMB de balans op. Volgens FEBIAC is het positief dat een 16-jarige die met een scooter of een bromfiets wil rijden, nu minstens vier lesuren moet volgen. Vroeger volstond een theoretische test.

FEBIAC pleit ondertussen wel voor een verlaging van de leeftijdsgrenzen. "Wie 14 wordt, zou eigenlijk al ervaring moeten kunnen opdoen met een bromfiets", stelt de organisatie. Twee jaar later mogen de jongeren dan een zwaarder type motor gebruiken, waarmee ze de weg op mogen.

"Zestienjarigen zouden zo het voordeel hebben dat ze niet beperkt zijn tot 45 kilometer per uur en door auto's en vrachtwagens voorbij moeten worden gestoken", luidt de redenering. "Dat zou voor minder ongelukken zorgen. Maar de politiek gaat van het omgekeerde principe uit. Ook budgettair zou het jongeren beter uitkomen, omdat ze vermogender worden naargelang ze ouder worden."

Datum: 08/05/2014
Bron: De redactie

Eigen mening:

Ik vind het een heel goede maatregel dat jongeren nu niet enkel meer een theoretische test moeten doen om met een brommer te rijden. Het is een goede actie dat de jongeren nu ook vier uur les moeten krijgen, want enkel door geslaagd te zijn met je theoretisch examen wilt niet zeggen dat je met een brommer kan rijden.
Ik vind het helemaal niet goed dat men nu al jongeren van veertien jaar met een brommer wilt laten rijden. Deze kinderen zijn daar volgens mijn nog niet verantwoordelijk genoeg voor, want het zijn nog echt kinderen. Mijn neefje is nu dertien jaar en ik zie hem volgend jaar absoluut nog niet op een brommer zitten. Ik hoop dan ook dat dit niet doorgevoerd wordt uit veiligheid voor de jongeren zelf, maar ook voor de omgeving van deze jongeren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2014, 10:08
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Het is inderdaad een goede maatregel dat je eerst enkele lessen moet volgen alvorens je op de baan mag met een brommer of motor. Toch vind ik de vier uur voor zestienjarigen misschien wat weinig. Op deze uren kan niet alles uitgelegd worden... Echte ervaring doe je op in het verkeer zelf. Misschien zou men hier wat beter op focussen. Zodra de kandidaat met een bromfiets kan rijden, zou er onder begeleiding nog enkele uren in het verkeer gereden moeten worden. Tijdens die uren zou men dan kunnen wijzen op gevaarlijke punten en dingen waar je als tweewieler op de baan rekening mee moet houden.
De leeftijd naar beneden trekken is naar mijn mening geen goed idee want zoals hieronder al aangehaald werd, zijn veertienjarigen ook volgens mij niet bekwaam om al met een brommer te leren rijden.
Ik rij zelf met de motor, en ik moest toen ik mijn rijbewijs haalde slechts 6 uren rijles nemen. Dit is eigenlijk veel te weinig. Je leert tijdens deze uren de dingen die je op het parcours moet kennen om te kunnen slagen voor je examen, maar we zijn amper in het verkeer geweest. Oké, je krijgt na die 6 uren wel je voorlopig rijbewijs waardoor je met behulp van een "L" ervaring kan opdoen in het verkeer, maar dit kan verkeerd uitpakken. Ik had het geluk dat ik verder heb kunnen leren van andere, ervaren motorrijders, maar dat geluk heeft iemand anders niet altijd.
Voor mij mag het zeker blijven zoals het is, of zelfs nog strenger worden. Uit ervaring weet ik immers dat je als motorrijder veel kwetsbaarder bent in het verkeer!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th May 2014, 22:47
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Ik ben het volledig eens met de reeds aangehaalde argumenten. Tijdens mijn stage heb ik lesgegeven aan leerlingen die veertien jaar oud waren. Het merendeel is nog zeer kinds en heeft totaal nog geen verantwoordelijkheidsgevoel.
De leeftijd van zestien jaar naar veertien jaar verlagen is dus volgens mij geen goed idee. Die jongeren hebben nog niet het besef dat ze zichzelf en anderen in gevaar kunnen brengen.
Ik vind het wel goed dat je vier uur les moet gevolgd hebben voor je met de motor in het verkeer mag. Dit zorgt ervoor dat jongeren iets meer kennis hebben voor ze alleen de weg op gaan. Net zoals reeds aangehaald, stel ik mij de vraag of vier uur niet te weinig is. Voor met een auto alleen in het verkeer te mogen, moet je twintig uur les hebben gevolgd. Is het normaal dat je voor een brommer in het verkeer slechts vier uur les hebt moeten volgen? Op een brommer ben je namelijk veel kwetsbaarder dan in een auto.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th May 2014, 15:13
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Veertien, wauw. Binnenkort krijgen we vrachtwagenchauffeurs van zestien.
Veertien is absoluut te jong. Dit heb ik niet enkel (overduidelijk) gemerkt in mijn derdejaarsklassen maar ook buiten school kom ik hier genoeg mee in contact. Zo zit ik, als ik geen werk heb voor school, vaak op het skatepark aan de sporthal te Vorselaar. Aangezien ik nu dertien jaar skate en dat skatepark er elf jaar staat, heb ik al menig jeugd weten opgroeien (ik hoorde hier vroeger ook zelf bij).

Stuk voor stuk kruipen ze vroeg of laat op een brommer van een vriend die net zestien is geworden. Dan zie ik ze door de dreef racen zonder enige opleiding, ervaring of zelfs toelating aangezien deze jongeren meestal jongeren zijn dan zestien. Ze racen, smijten de gas open en meer dan eens heb ik iemand zien uitschuiven in het zand. En dan liggen ze daar. Hun eigen schuld, al zijn tienerhersenen een vreemd iets. Ze hebben geen besef van de gevolgen dus weten ze ook meestal niet dat wat ze doen echt gevaarlijk (en illegaal) is.
Zelfs de eigenaar van de brommer is nog een oud kind wanneer je ze op een brommer zet. Al is hij of zij dan zestien, toch voelt hij of zij nog steeds de drang om op een wiel te rijden of abrupt op de rem te gaan staan bij hoge snelheden. Zestien is zelfs te jong. Voor sommige jongeren.

Ik wil absoluut niet iedereen over dezelfde kam scheren; er zijn namelijk genoeg verantwoordelijke zestienjarigen. Maar één of twee jongeren die gevaarlijke toeren uithalen zijn er een of twee teveel. Laat ze eerst volwassen worden in hun denkwijze.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th May 2014, 20:56
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Veertien? Dit is wel een zeer jonge leeftijd om jongeren op de motor te laten. Als ik het hoor dan schrikt dit mij een beetje af. Kunnen we onze jongeren niet beter eerst de kans geven om op te groeien en volwassen te worden. Zodat de verantwoordelijkheidszin nog een beetje kan groeien. Voordat we ze op een motor laten. Dit is nog altijd een voertuig waardoor we elk jaar vele mensen verliezen doordat ze hier een dodelijk ongeval mee gehad hebben. En dan spreken we over jong en oud. Natuurlijk zien we jongeren op jongere leeftijd op een motor kruipen dan die door de wet is voorgeschreven. Daar is nu eenmaal niets aan te doen. Maar ik ben bang dat we de leeftijd gaan laten dalen dat ze nog jonger in het geniep op een motor gaan kruipen. De gas zoals ze hieronder zeggen open duwen en ervandoor scheuren. Willen we dit echt al voor jongeren die dan rond 12-13 jaar draaien? Willen we echt iemand van 14 jaar op een motor zetten? Is dit niet een beetje te vroeg? Natuurlijk gaat het wel helpen dat ze 4 uur praktijk doen. Maar ik vraag me af of dit genoeg gaat zijn.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th May 2014, 12:57
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Mijn mening is hier zeer duidelijk over. Iemand van 14 jaar moet nog niet met een moter leren rijden. Dit is veel te vroeg. Mijn zus is net veertien jaar geworden. Zij is hier echt nog niet klaar voor, net zoals de andere leeftijdsgenoten. Ik heb deze stageperiode les moeten geven aan jongeren van 15 – 16 jaar. Deze jongeren zie ik zelf nu al niet met een moter rijden, laat staan veertienjarige. De bedoeling hier achter vind ik echter wel goed, maar de uitwerking vind ik zeer onlogisch. Het doel van de leeftijdsgrens verlagen is het aantal ongelukken op de weg verminderen. Door voldoende ervaring op te doen, hopen ze dit te verwezenlijken. Dit principe lijkt mij zeer logisch, maar anderzijds ook niet. Meer ervaring zou er voor kunnen zorgen dat het aantal ongevallen op de weg verlaagd. Maar kinderen van veertien jaar zijn hier nog te onvolwassen voor. Het is een grote verantwoordelijk dat je hiervoor moeten opnemen en dat kunnen we van kinderen van veertien jaar nog niet verwachten of eisen. Ze zijn hier nog niet klaar voor.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 12th May 2014, 14:51
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Ik vind het ook verantwoordelijker dat men meer moet doen dan enkel een theoretisch examen afleggen. Ik snap eigenlijk niet goed waarom mensen hier tegen zouden zijn? Jongeren die 16 jaar zijn, drijven hun brommers vaak op om sneller te rijden. Als ze vanaf hun 16 jaar al met een zwaarder toestel mogen/kunnen rijden, zal dit minder vaak gebeuren. Is dit geen WIN-WIN situatie? Ze gaan verantwoordelijker rijden en minder bruusk rijden denk ik dan. Persoonlijk vind ik het dus een beter plan om de leeftijdsgrens tot 14 jaar te verlagen. Natuurlijk zullen er altijd pro's en contra's zijn. Deze zullen ze naast elkaar moeten afwegen en degelijk bekijken. Dit kan het verlagen misschien wel de das omdoen. Want vanaf 14 jaar met een bromfiets rijden, kan ook gevaren meebrengen. Afwegen en afwachten is dus mijn voorstel, maar ik ben wel een voorstaander van het idee.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.