actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th February 2013, 22:30
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Tarieven voor verkeersboetes stijgen vanaf 1 maart

Tarieven voor verkeersboetes stijgen vanaf 1 maart

Voor storend gedrag, of overtredingen van de eerste graad, int de politie vanaf 1 maart 55 in plaats van 50 euro. Overtredingen van de tweede graad (onrechtstreeks gevaar) kosten weggebruikers voortaan 110 in plaats van 100 euro, en wie een overtreding van de derde graad (rechtstreeks gevaar) begaat, dient 165 euro neer te tellen, 15 euro meer dan voorheen. Daarnaast wordt de gordel niet dragen een overtreding van tweede graad (110 euro). Een kind niet ingespen wordt nog duurder (165 euro).

Zonder licht fietsen, richtingsaanwijzers niet gebruiken of op een busstrook rijden zijn enkele overtredingen die onder storend gedrag vallen, en dus bestraft worden met een boete van 55 euro. Onder onrechtstreeks gevaar begrijpt de wetgever onder andere door een oranje licht rijden, rechts inhalen waar dat verboden is of als chauffeur niet-handenvrij bellen. Voortaan valt ook de gordel niet dragen hieronder.

Door een rood licht rijden, over een witte lijn rijden of de bevelen van bevoegde agenten negeren, vallen dan weer onder de derde categorie. Nieuw is dat ook een kind niet ingespen bestraft zal worden met een boete van 165 euro. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) noemt het gedrag van ouders die hun kinderen niet vastgespen "onaanvaardbaar en crimineel"

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...f-1-maart.dhtml

Mening: Ik vind het zeker wel een goed idee om de boetes te verhogen. Tijdens een les Frans over mobiliteit in oktober, werd ons al meegedeeld dat de verkeersboetes zouden stijgen in 2013. Vooral het niet ingespen van een kind, je eigen gordel niet dragen en snelheidsovertredingen kwamen aan bod in onze les. Nu is het dus bekend dat deze verhoogde boetes zullen ingaan vanaf 1 maart 2013.
De meeste studenten onder ons vonden dit een goed initiatief. Voor mij persoonlijk mochten de boetes zelfs nog hoger. Waarom ? De risico's van het niet ingespen van je kind zijn veel te groot en de som die je daarvoor moet betalen is niets in vergelijking met wat kan gebeuren. Een leven is namelijk onbetaalbaar! Zo vind ik dus ook dat de boetes van het doorrijden bij een rood licht hoger mogen oplopen. Ik snap niet dat mensen dit doen ... Door een rood licht rijden is gewoon weg om problemen vragen. Ik geef toe dat ik zelf geen " engeltje " ben in het verkeer, maar ik draag steeds mijn gordel en stop ook zorgvuldig voor een rood licht. Ik zoek geen gevaren op!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th February 2013, 23:43
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Ik vind dit ook een goed initiatief. Verkeersregels worden nog veel te vaak genegeerd. Meestal is dit dan door personen die er niet bij stilstaan dat ze niet enkel een gevaar vormen voor zichzelf, maar ook voor anderen. Het is vooral dit laatste waar ik het dan "moeilijk" mee heb. Als je je niet voor jezelf aan bijvoorbeeld snelheidsregels houdt, doe het dan wel voor de mensen rondom die je ook in gevaar brengt. Ongelukjes zijn zo snel gebeurd..
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th February 2013, 17:05
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
ik ben het zeker eens met Charlotte en Dorien. Dit is echt een goed initiatief. Toch denk ik dat dit niet voldoende is. Ik ben van mening dat dit niet genoeg is. We zouden niet enkel de boetes moeten verhogen, maar ook de controles. Wat zijn we ermee dat de mensen meer zouden moeten betalen als er maar weinigenn betrapt worden. Een stom voorbeeld hiervan zijn de alcohol controles. De enige periode dat er echt veel gecontroleerd wordt is het kerstverlof. Voor de rest van het jaar zijn er eens enkele controles, maar niet veel. Het echt controleren op het dragen van een gordel is volgens mij nog minder. Natuurlijk rijden er patrouilles rond die dit opmerken en dan ingrijpen, maar dit mag volgens mij nog meer. Het is wanneer we ook veel controles gaan doen, dat we mensen echt gaan bereiken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th February 2013, 17:39
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Zo te zien vindt iedereen dit een goed initiatief. Wel, ik niet. Er zijn een paar zaken positief, maar ook een paar zaken negatief. De meeste mensen die een overtreding maken, zoals een snelheidsovertreding, houden helemaal geen rekening met het budget dat ze moeten betalen. Wat ik dus wil zeggen, door een lichte stijging van het budget gaat er volgens mij absoluut niks veranderen. De enige optie is denk ik het rijbewijs langer intrekken. Meestal zijn het mensen met duurdere auto's die snelheidsovertredingen maken en vinden het niet erg als ze dan gevat worden en een geldsom moeten betalen.
Vervolgens vind ik nog één ding enorm belachelijk: Zonder licht fietsen = 55euro. Dit slaat naar mijn mening echt nergens op. Ik fiets behoorlijk vaak zonder licht, maar weet dat ze mij dan uiteraard moeilijk zien. Hierdoor let ik enorm goed op, voorrang van rechts neem ik niet omdat ze me niet zien. Ik zorg er gewoon voor dat er niets fout kan lopen. Wanneer je op die manier fietst, maakt het absoluut niet uit of je nu wel of niet licht op hebt staan. Vervolgens heb ik ook al vaker gehad dat mijn licht op de heenweg wel werkt en op de terugweg niet. Het zou echt belachelijk zijn als ik hiervoor een boete van 55euro zou moeten betalen.
Maar hoe dan ook vind ik het terecht dat mensen een boete moeten betalen als ze niet pinken, geen gordel dragen, op de busstrook rijden, ....
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th February 2013, 23:19
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Om vooral even te antwoorden op Jeroen: laat je fietslicht maken en zet het altijd op in de donker! Je kan wel zeggen dat je zorgt dat er niets fout kan lopen, maar ik denk dat iedereen wel weet dat dat onmogelijk is. Hoe voorzichtig jij ook bent, een bestuurder die jou niet ziet kan alsnog een beweging maken die jou kan schaden. Ik denk maar aan een baan zonder aparte fietsstrook. Jij kan perfect aan de kant rijden en horen/zien dat er een auto achter je rijdt. Stap jij af en ga je met je fiets en al in de berm staan? Hoogstwaarschijnlijk niet. Dus voor je eigen veiligheid: maak dat fietslicht!
Om op de rest van het artikel te reageren: verhoging van de boetes is volgens mij geen slecht idee, maar ook niet dé oplossing die we nodig hebben om overtredingen tegen te gaan. Het is positief aangezien de staat meer inkomsten heeft, en dat sommige bestuurders inderdaad schrikken van de som en ermee geleerd zijn. Maar vaak zijn het ook mensen met 'geld genoeg' die niet zoveel geven om die geldboetes. Misschien moeten ze eerder een systeem bedenken waardoor mensen die regelmatige (dezelfde) verkeersovertredingen maken, hun rijbewijs af te nemen, een verplichte theorie les geven, ... Andere maatregelen dan geld lijken mij ook wel nodig, hoewel verhoging van de boete wel een veel makkelijker alternatief is.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 1st March 2013, 09:32
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Mijn mening is ook verdeeld na het lezen van iedereen zijn reactie. Iedereen hieronder heeft eigenlijk een goed standpunt. De verhoging van boetes is een goed standpunt voor de mensen die het namelijk 'niet zo breed' hebben. Zij zullen meer gaan opletten, want een bedrag van 165 euro kan iedereen dan wel missen. Mensen met een breder budget zullen dit geen ramp vinden. Misschien gaan ze er nog om lachen en daarom is de oplossing voor meerdere keren de overtreding maken misschien het rijbewijs afnemen. Dit ook niet zomaar afnemen maar voor een langere periode? De theorie lessen terug laten doen en andere voorwaarden moeten hieraan worden verbonden. Dus dit heeft zo zijn voor- en nadelen vind ik. De gewone mens zal misschien meer alert en 'gehoorzamer' gaan rijden, maar de iets hogere personen zien het erg van het budget niet in en daarom moeten er nog extra maatregelen komen. De aanhaling van de reactie op controles sta ik eigenlijk ook volledig achter. Het is namelijk zo dat ze eerst meer controles moeten doen voordat ze deze maatregelen kunnen 'invoeren'. Wat is het nut van deze regel als mensen niet al te vaak 'gepakt' worden. Als er niet genoeg controles en dergelijke zijn, blijven er nog steeds teveel mensen onverantwoord rijden. Zonder dit probleem niet aan te passen kunnen we de rest toch niet aanpassen? Wat zijn we nu als er geen controles zijn? Dan worden de onverantwoorde bestuurders ook niet gevat. Denk hier maar eens aan.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 1st March 2013, 14:07
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Ik vind het goed dat men de boetes verhoogt bij het niet dragen van een gordel, het niet ingespen van een kind, door het rood rijden etc. Want eigenlijk zijn dit allemaal dingen die je zelf in de hand hebt. Als je je hier niet aan houdt, is het meer dan normaal dat je hiervoor gestraft wordt. Tenslotte kan het wel je eigen leven redden of dat van je kind! Maar ik vrees dat voor sommigen deze geldboete niet voldoende zal zijn. Tenslotte gaan sommigen herhaaldelijk in de fout en denk ik dat men daarom bij herhaaldelijke overtredingen de som gerust wat hoger mag leggen, of eventueel het rijbewijs tijdelijk mag ontnemen.
Ik ben wel niet akkoord dat men voor het rijden door een oranje licht een boete aanrekent van maar liefst 55 euro. Tenslotte kan je er soms eenmaal niet aan doen dat het licht op oranje springt, en zou je zelfs door bruusk te stoppen andere mensen in gevaar kunnen brengen. Ik mijn ogen mag de politie bij deze fout iets toegefelijker zijn.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 3rd March 2013, 22:20
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Om nog even te reageren op Veerle: Ik zou nooit met een fiets zonder licht langs een drukke baan rijden waar er geen fietsstrook is. En als ik dat dan toch doe, zou ik wel afstappen en in de berm gaan staan, haha. Zo voorzichtig rijd ik op die momenten. Zonder licht weet ik dat ik altijd in fout ben en dat mensen mij misschien niet zien. Hierdoor zorg ik ervoor dat ze mij eigenlijk ook niet hoeven gezien te hebben.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 4th March 2013, 12:06
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Allemaal goed en wel, maar zorg er voor dat dit niet gewoon de kas spijzen is. Voer controles uit waar er echt gevaar is, niet waar veel mensen gepakt kunnen worden.

Voorbeeld: tunnel bij de politietoren in A'pen. Geen voetgangers toegelaten, geen fietsers, enkel eenrichtingsverkeer voor auto's. Zone 30.. Rij 50 per uur en FLITS 160 euro boete. Zonder licht fietsen, wat overigens LEVENSGEVAARLIJK is, want als automobilist op een donkere baan zie je die mensen NIET... 55 euro?

Ja, hallo.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.