actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th May 2016, 19:46
Charlene.B*oeckx Charlene.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2015
Locatie: Dessel
Posts: 50
Onderwijsbonden roepen op tot constructief debat buiten de pers

Onderwijsbonden roepen op tot constructief debat buiten de pers
Vandaag om 11:59 | Bron: BELGA

De onderwijsvakbonden hebben genoeg van de negatieve beeldvorming over leerkrachten en zijn het “beu” dat het debat in de pers wordt gevoerd. Ze zijn bereid om in dialoog te gaan, maar enkel in een “constructief debat met de sociale partners”. Dat zeggen de bonden in een reactie op de verklaringen van Lieven Boeve, de topman van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, die afgelopen weekend stelde dat scholen meer mogelijkheden zouden moeten krijgen om leerkrachten te sanctioneren.

De Tijd berichtte dinsdag dat de voorbije vijf jaar ongeveer 25 vastbenoemde leerkrachten per jaar zijn ontslagen, wat overeenkomt met amper 0,02 procent. Dat komt door de lange procedures om slecht functionerende leerkrachten te ontslaan. De dossiers sneuvelen ook vaak door procedurefouten.

De verschillende bonden zijn eensgezind in hun kritiek op de manier waarop het debat nu gevoerd wordt. “Wij zijn verbaasd over de herhaaldelijke aanvallen op de ontslagregeling, die volgens ons goed werkt. Zo wordt een negatief beeld weergegeven van leerkrachten”, zegt Raf De Weerdt, algemeen secretaris van ACOD Onderwijs. “Wij zijn er niet op tegen dat erover gesproken wordt, maar dan moet dat wel aan de onderhandelingstafel gebeuren. Wij zijn het beu dat er altijd naar de pers wordt gestapt.” Kritiek die ook bij de andere bonden te horen is.

Jos Van Der Hoeven van de Christelijke Onderwijscentrale (COC) vindt het vooral “raar” dat de ontslagprocedure nu ter discussie wordt gesteld. “Die werd samen met de werkgevers ontworpen en nu stellen ze die in vraag, terwijl ze er zelf mee akkoord gingen”, zegt hij. “Ten gronde staan wij positief tegenover die evaluatieprocedure en we willen zeker geen sanctioneringsbeleid.”

De overige bonden wijzen daarnaast op een falend personeelsbeleid, dat volgens hen aan de basis van de discussie ligt. “Er moet snel werk gemaakt worden van een HR-beleid die naam waardig”, zegt Marnix Heyndrickx, voorzitter van VSOA Onderwijs, die daarnaast wijst op het belang van een “genuanceerder debat”. Marianne Coopman van het Christelijk Onderwijzersverbond (COV) treedt hem bij. “De essentie van de zaak is dat er een beter personeelsbeleid nodig is”, klinkt het. Ze benadrukt dat het gros van de leerkrachten goed werk levert en dat de huidige procedure werkt en voorziet in woord en wederwoord.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160524_02304678

Mening:
Als ik terugkijk naar het middelbaar had ik zoals het artikel ook zegt voor het grootste deel goede leerkrachten. Maar er was ook een leerkracht die liever niets deed in de les en alles opgaf als zelfstudie. Later hoorde ik dat de school deze leerkracht wilde ontslagen maar dat dit niet zo makkelijk was omdat hij vast benoemd was. Het is dus echt wel nodig dat de procedures makkelijker worden denk ik, er zijn leerkrachten die goed werk leveren tot ze vast benoemd zijn en dan alles maar laten gebeuren. Het mag wel niet nadelig zijn voor de goede leerkrachten. In het hoger onderwijs heb ik al enkele keren mijn mening moeten geven over een leerkracht, dat zouden ze ook kunnen doen bij vastbenoemde. Maar dan misschien niet elk jaar maar om de zoveel jaar. Als je zo twee meningen kan horen kan je misschien een objectievere mening vormen. Een goede collega is niet altijd een goede leerkracht en andersom. Maar ik begrijp de reactie van de bonden want ik heb bijna alleen maar goede leerkrachten gehad voor zolang ik naar school ga. Anders had ik nu zelf ook geen leerkracht willen worden denk ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th May 2016, 20:03
aline.n*terman aline.n*terman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Malle
Posts: 56
We hebben allemaal al wel eens de verhalen gehoord van een slechte leerkracht waar een school niets aan kan doen omdat hij of zij vastbenoemd is. Het moet dan ook veel simpeler worden om vastbenoemde leerkrachten te ontslaan. Ik ken eigenlijk geen enkel ander beroep waarin mensen vastbenoemd zijn. Het is ook niet mijn idee om de vaste benoeming volledig te laten verdwijnen. Het geeft een leerkracht vaak zekerheid en die zekerheid is ook nodig. Toch moeten we misschien eens beginnen nadenken over een variant op dit systeem. Het kan namelijk niet de bedoeling zijn dat leerkrachten opeens praktisch vrij spel krijgen. Het klinkt heel erg, maar sommige mensen hebben het nodig om meer gecontroleerd te worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.