actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2014, 11:44
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
1 op de 3 jonge Belgen zegt ‘neen’ tegen auto

Mijn auto, mijn vrijheid? Jongeren zijn daar steeds minder van overtuigd.
Eén op de drie zegt geen wagen te willen en ook niet van plan te zijn om er de eerste vijf jaar één te kopen. Hun voorkeur verschuift van autobezit naar toegang tot mobiliteit.

Fileleed

Niet alleen omdat een wagen te duur is, maar ook (en vooral) omdat ze het niet zien zitten om elke dag in de file te staan op weg naar het werk. Dat blijkt uit een studie die het consultancybedrijf Deloitte uitvoerde bij 1.600 jonge Belgen tussen 20 en 37 jaar.

“Daarmee scoort België zelfs hoger dan het Europese gemiddelde”, zegt Eric Desomer van Deloitte België. “In Europa heeft een kwart van de jongeren geen interesse in een auto, in België is dat één op de drie.”

Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20141125_01394780

Eigen mening: Ik snap deze mensen wel. Een auto is namelijk heel duur. Als je bijvoorbeeld in Antwerpen op school zit, geraak je er vaak sneller met de trein dat met de auto door de files. Dit is ook een pak goedkoper dan er geraken met de auto. Niet alleen de aankoop van de auto is duur, maar ook de verzekering en zeker die voor jongeren. Die betalen een pak meer. Ik denk ook dat vele jongeren nog geen auto willen omdat ze er gewoon relatief weinig mee kunnen doen. Jongeren die studeren en op kot zitten, kunnen hun auto in de stad toch niet gebruiken. En door de nultolerantie gaan ook veel minder jongeren met de auto uit. Dat is zeker en vast positief.

Laatst aangepast door IlonaC*abbe : 25th November 2014 om 11:53.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2014, 18:00
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Wat Ilona zegt klopt helemaal. Jongeren die studeren, hebben geen auto nodig (met uitzondering de mensen die in Vorselaar studeren...). Het openbaar vervoer is voor hen veel goedkoper en sneller.
Ik schrik er helemaal niet van dat de meeste jongeren neen zeggen tegen een auto. Voor zij die studeren, is dit dan ook niet noodzakelijk.

Vanaf mensen aan het werk gaan, zal je volgens mij wel zien dat ze opeens toch een auto nodig gaan hebben. Het openbaar vervoer is barslecht georganiseerd, waardoor we wel genoodzaakt zijn om het merendeel van de tijd toch voor de auto te kiezen. Enkel voor mensen die in de grotere steden werken, is openbaar vervoer een optie. Helaas is dit dus voor de meesten geen optie volgens mij.

Inzetten op het openbaar vervoer lijkt mij dus een must, om de auto niet alleen bij de jongeren 'te bannen'...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2014, 19:01
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Ik ga akkoord met de twee reacties onderaan en dan toch vooral met de stelling dat mensen in Vorselaar bijna genoodzaakt zijn om met de auto naar school te komen. Ik ben sinds dit jaar, na twee jaar op kot te zitten, ook ast pendelaar en ik heb er eerlijk gezegd een hekel aan. De bus is al helemaal geen optie. Ik zou van Wuustwezel eerst naar Antwerpen moeten om daarna van Antwerpen naar Vorselaar te pendelen. Twee uur heen en twee uur terug elke dag zou gewoon gekkenwerk zijn.

Ik ging zelf naar school in Kalmthout, waar een treinverbinding is met Antwerpen. Bijna iedereen waarmee ik ben afgestudeerd is dan ook naar de 'Koekenstad' gaan studeren. Conclusie: bijna niemand heeft een rijbewijs. Zij zullen dit ook niet missen. Ik ben blij dat ik een rijbewijs heb, maar ben vooral blij dat ik nog altijd de auto van mijn ouders mag gebruiken. Geld voor benzine of verzekering heb ik spijtig genoeg niet. Ik ben nu al aan het sparen om volgend jaar een goed autootje te kopen als ik (hopelijk) een goede job vind.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th November 2014, 19:48
VeerleGrauwm*ns VeerleGrauwm*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 43
Zoals onderstaande reacties al zeggen, is het inderdaad heel afhankelijk van de regio waar ze wonen en naar school gaan. Ik zelf heb vier jaar geleden een auto aangeschaft, omdat dat op lange termijn meer voordelen en minder kosten zou meebrengen dan bijvoorbeeld op kot gaan voor al die jaren. In mijn dorp rijden er maar 2 verschillende lijnen, waarvan eentje zelfs maar 3 keer per verschijnt in het dorp. Het openbaar vervoer van hier uit is dus ook al heel beperkt, waardoor je bijna overal een auto voor nodig hebt (of heel sportieve benen om te fietsen). Ik werk zelf ook nog deeltijds, dus een auto is voor mij qua kosten haalbaar. Maar als ik denk aan jongeren die zelf een auto kopen en met hun eigen centen hier alles voor moeten betalen, is dit een zeer duur grapje!
Ik ben langs de ene kant wel blij te lezen dat veel jongeren geen auto willen. Hoewel er genoeg jongeren zijn die veilig rijden, zijn er ook een hoop bij die denken dat ze een goede chauffeur zijn omdat ze voor hun rijexamen geslaagd zijn, wat dus totaal niet het geval is! Veel jongeren vinden het dan ook leuk om 'chauffeur' te zijn bij een avondje stappen met hun vrienden, waar de nodige alcohol vaak bij komt kijken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th November 2014, 21:32
Anton.G*ossens Anton.G*ossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: LIER
Posts: 26
Uiteraard is het belangrijk om de voor- en nadelen af te wegen bij het al dan niet aanschaffen van een wagen. Persoonlijk zou ik niet meer zonder wagen kunnen omdat ik dit al zo gewoon ben. Ik heb mij een wagen aangeschaft toen ik beginnen werken ben. Al kan ik mensen die bewust geen auto aanschaffen volledig begrijpen, het is een flinke hap uit het budget ( dat voor studenten meestal al eerder beperkt is ). Zoals Carl reeds aangaf is het belangrijk dat het alternatief van de wagen een 'echt' alternatief is. Volgens mij kan men nog meer investeren in een efficiënt openbaar vervoer.
__________________
“Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.”

― Winston S. Churchill
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th November 2014, 22:12
H*nnelore.Bervoets H*nnelore.Bervoets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 84
Question

Ik heb mijn rijbewijs nog niet, dus ik kan de andere kant ook toelichten. Ik ga akkoord dat bijvoorbeeld naar Antwerpen pendelen veel makkelijker is met het openbaar vervoer. Zéker qua files. Het is ook beter voor het milieu en een eigen auto hebben is enorm duur geworden.

Aan de andere kant, het openbaar vervoer rijdt niet ALTIJD en naar OVERAL. Ik heb het grote geluk dat ik meestal vervoer kan regelen, MAAR dat wil zeggen dat ik altijd afhankelijk hen van anderen. De bussen rijden maar tot een bepaald uur, stations zijn er niet overal (én treinen rijden ook niet 24u/24u).
Bijvoorbeeld even naar de cinéma in Turnhout gaan is al lastiger 's avonds. Naar mijn stageplaats in het VTI Zandhoven geraken met het openbaar vervoer betekende deze keer ook normaal dat ik nog een eind moest wandelen. Met zonnig weer niet zo erg allemaal, maar in ons 'regenlandje' minder ideaal.
Ook het openbaar vervoer kan zo vervelend doen, denk maar aan stakingen, afgelaste treinen/bussen en vertragingen. Je moet wachten en je schikken naar de rijtijden van het openbaar vervoer.

Dit maar even om de andere kant ook te vertellen. Ik geef Anton daarom ook gelijk, investeren in beter openbaar vervoer is essentieel in mijn ogen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 27th November 2014, 09:14
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 103
Ik ga akkoord met onderstaande meningen. Je moet nu eenmaal op je bestemming geraken. De auto is de makkelijkste maar ook duurdere oplossing. Er is echter nood aan efficiënt openbaar vervoer en zoals het eruit ziet gaat het daar niet de goede kant mee op. Er zijn verbindingen die om het uur rijden, ALS die bus dan ook rijdt. Het gebeurt regelmatig dat mensen meer dan een uur in de kou staan omdat er geen andere verbinding mogelijk is.

Daarnaast is het eigenlijk absurd dat gepensioneerden goedkoop de Lijn kunnen gebruiken en minderjarigen (die verplicht naar school moeten) de volle pot moeten betalen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 27th November 2014, 15:56
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Ik begrijp het standpunt van de jongeren zeer goed. Ik ben zelf 20 jaar en heb ook geen auto omdat dit gewoon veel te duur is. Zelf werk ik in het weekend als jobstudent maar dit is niet voldoende om de maandelijkse kosten van de auto te betalen. Bovendien doe je in het weekend nog andere dingen ook die geld kosten. Ik vind wel dat de scholen wel verwachten dat je als 20-jarige een auto hebt. Zelf moet je maar zien dat je op je stageplekken geraakt en dat je op de geplande extra muros geraakt. Het is niet altijd evident om dit te kunnen plannen met het openbaar vervoer. Je moet dan ook het geluk al hebben dat je kan carpoolen. Het is niet gemakkelijk. Zelf zou ik ook heel graag een auto hebben maar dit kost enorm veel geld. Ook wanneer ik afstudeer als leerkracht, heb je geen werkzekerheid. Stel dat je geen werk vindt, dan kan je ook deze rekeningen niet betalen en dit is is niet het enige wat je moet betalen. Jongeren studeren nu vaak verder in tegenstelling tot vroeger. Wanneer je niet werkt, kan je je ook geen auto permitteren. De studenten geraken wel met de bus ( en goedkoper) op de campus, dan is het snel geweten welke optie je verkiest.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 27th November 2014, 19:54
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Ik moet zeggen dat ik niet verwacht had dat 1/3 jongeren geen wagen wilt kopen en dat dit in de eerste vijf jaar niet zal veranderen. Ik zelf rij met de auto naar school omdat het openbaar vervoer praktisch geen optie is. In Vorselaar is het taken programma zeer groot. Voor mij is het een groot verschil als ik een 20 minuten onderweg ben of bijna een uur. In de tijd dat ik langer onderweg ben, had ik al verschillende dingen kunnen doen voor school. Natuurlijk is Vorselaar een uitzondering qua bereikbaarheid bij hogescholen. Maar toch kan je de auto nog voor verschillende andere dingen gebruiken. Ik geef toe dat ik zelf ook nog vaak met de fiets rijd, omdat ik dit leuk vind en het sportief is. Maar toch ben ik soms zeer blij dat ik een auto kan nemen als ik naar de winkel moet.

Ik denk persoonlijk als je er voor kiest om geen auto te kopen dat het wel belangrijk is om het autorijden te blijven doen. Dit is iets dat heel praktisch is, ik heb overlaatst zelf nog meegemaakt dat er een ongeval was gebeurd en de vriendin kon niet met de auto naar spoed rijden. Dit zijn natuurlijk noodsituatie, maar dan is het wel handig dat je met een auto kan rijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.