actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2011, 11:06
rob.van.beek rob.van.beek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Ravels
Posts: 43
Touring wil verkeerslichten 's nachts laten knipperen

Touring wil verkeerslichten 's nachts laten knipperen

Mobiliteitsorganisatie Touring wil een groot deel van de verkeerslichten 's nachts uitschakelen en gewoon te laten knipperen. ‘Want nu staan veel chauffeurs 's nachts vaak nodeloos te wachten aan een rood licht', zegt woordvoerder Danny Smagghe.

Vlaanderen telt momenteel 1.800 verkeerslichten, Wallonië 620 en Brussel 450. Volgens Touring zou zeker de helft ervan tussen middernacht en zes uur 's morgens op oranje moeten pinken, zoals in Nederland . ‘Het gaat hem om goede, overzichtelijke kruispunten, waar het 's nachts heel rustig is', zegt Smagghe. ‘Springt het daar op rood, dan sta je er eigenlijk voor niets stil. Niemand die uit de zijstraat komt. En dat wekt frustraties op.'

Verkeersdeskundige Johan De Mol van de UGent gaat niet akkoord. ‘Het is gevaarlijk om verkeerslichten 's nachts uit te schakelen. Rust ze uit met een detectiesysteem, zodat die alleen op rood springen als er daadwerkelijk verkeer staat aan te schuiven in de zijstraat. Maar ja, dat kost geld.

bron : http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=LN3A6BOS

opmerking :
Ik persoonlijk ben voor het laten knipperen van de lichten. Dit zorgt ervoor dat je niet onnodig voor de lichten staat en je gaat niet sneller rijden als je ziet dat het nog groen is. Want de kans bestaat er dat je dan enkele minuten voor het rood komt te staan. Wanneer de lichten knipperen ga je eerder vertragen omdat er iemand van links of rechts kan komen. Hierdoor ga je beter gaan uitkijken. En op deze manier besparen we geld uit door geen detectiesystemen te kopen.
Als we aan het milieu denken is het ook beter, de auto's staan nu niet meer onnodig stil. Waardoor er minder uitstoot zal zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2011, 12:05
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Toen ik deze ochtend er iets van op de radio had gehoord, was ik ook direct voor. Maar toen een expert aan het woord was geweest en enkele reacties van luisteraars werden afgelezen, was ik toch iets kritisischer. Ik ben voor, maar ik besef ook dat er een zeker risico aan vast hangt. Luisteraars waren berzorgd over het feit dat snelheidsduivels helemaal niet meer de moeite zouden doen om af te remmen. Ik besef dat er een reeël gevaar is voor ongevallen, maar ik vind niet dat daarin overdreven mag worden. In Nederland bestaat dit systeem al enkele jaren en daar verloopt het vlot.
Goed dat het milieu ook wordt vermeld, want dit verminderen inderdaad ook de belasting van CO2 uitstoot.
Ik hoop dat het systeem toch wordt ingevoerd, ookal moet er dan extra voorzichting gereden worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2011, 16:37
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Ik ben hier totaal niet akkoord mee! Gewoon om het feit dat bestuurders gefrustreerd worden als ze voor een rood licht staan als er niemand van de andere kant komt. En hoe zit het dan met de zwakke weggebruikers? Zoals fietser, stel dat de verkeerslichten s'nachts op knipperlichten staan, gaat een snelheidsduivel die fietser zien die van rechts komt? Ik denk het niet! Ik vind dat hier veel gevaren aan vast hangen. Een optie kan inderdaad zijn dat er detectors op de lichten worden geplaats, dit kan al meer frustratie bij de bestuurders weghalen. Maar de verkeerslichten s'nachts uitschakelen? No way!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2011, 18:11
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Ik ben ook niet akkoord met het laten knipperen van verkeerslichten 's nachts. De 'snelheidsduivels' gaan inderdaad niet vertragen voor dit knipperlicht, integendeel. Ze zien het licht van ver knipperen, ze zullen niet vertragen voor dat knipperend licht, eerder versnellen. Als er toevallig een fiets of voetganger moet oversteken, denk ik niet dat de auto deze weggebruikers meteen heeft gezien, laat staan er op tijd voor te remmen. Ik denk dat het ook verwarrend overkomt als je een verkeerslicht ziet knipperen als bestuurder. Ikzelf heb zo eens in de situatie gestaan wanneer ik plots moest remmen omdat het knipperlicht rood werd. Het knipperlicht wordt meteen rood, dus niet eerst oranje. Dit was voor mij even verwarrend, omdat dat knipperlicht ook meestal knippert en zelden dient voor een rood licht. Ik denk dus niet dat dit de goede oplossing gaat zijn. Oke, het kan iets beter zijn voor het milieu maar ik denk niet dat het zo gaat doorwegen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th May 2011, 20:16
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Ik ben ook tegen het 's nachts laten knipperen van de verkeerslichten. Vele chauffeurs zullen gewoon doorrijden bij een knipperend verkeerslicht wat tot meer ongelukken zal leiden.
Ik vind dat men dan maar wat geld moet steken in die detectiesystemen. In Vosselaar hebben ze dit systeem ook staan op de Antwerpsesteenweg en dit is zeer handig. En oké, het kost dan misschien wat meer geld, maar je redt er wel mensenlevens mee.
Anders wordt er altijd geklaagd over het te laat ingrijpen door organisaties die instaan voor de verkeersveiligheid, omdat er hier of daar weer een slachtoffer is gevallen. Nu hebben ze eens de kans om vroegtijdig iets te ondernemen, laat ze dit dan ook doen en installeer deze detectiesystemen i.p.v. een lichtje te laten knipperen waar bijna geen mens naar omkijkt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th May 2011, 22:57
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Ik sta liever 'nutteloos' stil om dan even later gewoon, veilig, door het groen te kunnen rijden.
Ik vind het een heel gek idee om opeens stoplichten uit te zetten.

Het kan dan gaan om zogenaamde overzichtelijke kruispunten waar het kalm is, maar dan komt bij mij de vraag op: waarom staan er dan stoplichten?

Ik dacht altijd dat stoplichten op een kruispunt kwamen omdat het er druk is en bijvoorbeeld gevaarlijk om over te steken. Dit kan dan 's nachts nog anders zijn, maar toch voel ik me niet echt goed bij het feit dat men de groen-rood functie wil uitzetten ...
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 17th May 2011, 13:55
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Citaat:
Orgineel gepost door Charlotte Van Helshoecht
Maar de verkeerslichten s'nachts uitschakelen? No way!


Uitschakelen vind ik ook geen goed idee maar knipperlichten wel. In mijn buurt staat zo'n licht met detectiesysteem, gevolg: het licht ziet je niet, je staat 10 minuten te wachten en het is nog altijd rood. Wat doe je dan? Oversteken terwijl het nog rood is! Dat is véél gevaarlijker dan wanneer het op knipperen zou staan. Want als ik, als autobestuurder, groen heb ga ik veel minder opletten, omdat ik dan toch voorrang heb, dan wanneer het licht op knipperen zou staan. Snelheidsduivels gaan misschien nog wel harder rijden om juist niet voor het rood te hoeven staan!
Ik ben er wel mee akkoord dat dit geen 'algemene maatregel' moet worden, op sommige plaatsen zal dit kunnen op andere plaatsen niet. Bijvoorbeeld: aan de op- en afrit van de E313 in Herentals industrie staan de lichten 's nachts en in het weekend ook te knipperen omdat er daar dan weinig verkeer is, wat volgens mij heel zinvol is maar ik me wel bedenken dat jullie plaatsen kennen waar het onveilig zou zijn om dit toe te passen. Daarom situatie per situatie bekijken en niets veralgemenen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 17th May 2011, 16:21
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Toen ik het bericht voor de eerste keer hoorde was ik eerst zeer enthousiast. Ik mag voor de moment met mijn rijbewijs nog niet in het weekend 's nachts rijden, maar als ik met iemand anders meerijd, merk ik wel dat er op sommige plaatsen echt geen verkeer meer is 's nachts. Vaak sta je dan enkele minuten te wachten tot het licht op groen springt, terwijl de hele tijd er geen auto was te bespeuren. In het begin was ik dus helemaal voor voor dit idee. Maar dan hoor je de negatieve reacties en ga je ook zelf verder nadenken. Ik rijd zelf ook liever rustig door het groen wetende dat ik gewoon mag rijden zonder (normaal gezien toch) enig gevaar. Maar wat als de stoplichten gewoon flikkeren? Zelf zul je wel voorzichtig zijn en goed uitkijken maar als er ineens een snelheidsduivel aankomt die jou niet gezien heeft en gewoon doorrijd dan ben je wel gezien natuurlijk. Is het dan niet beter om die enkele vervelende minuten te wachten aan het rode licht dan dat je zelf in een ongeval geraakt? Wat ze wel kunnen doen is het licht 's nachts sneller laten veranderen van rood naar groen. Dat zou misschien op sommige plaatsen een oplossing kunnen zijn, maar natuurlijk ook niet op alle punten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.