actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2015, 11:45
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
Vader Jonathan Jacob buiten vervolging gesteld

De raadkamer in Antwerpen heeft Jan Jacob donderdag buiten vervolging gesteld voor misbruik van zijn inzagerecht in het strafdossier.

De vader van Jonathan Jacob, die vijf jaar geleden op 26-jarige leeftijd overleed in een politiecel in Mortsel, had camerabeelden uit het strafdossier gelekt aan de pers.

Het Bijzondere Bijstandsteam (BBT) diende in mei 2013 een klacht in. Een jaar later werd Jacob in verdenking gesteld wegens misbruik van zijn inzagerecht in het strafdossier. Eerder dit jaar dienden ook de directeur en de psychiater van Broeders Alexianen en de politiecommissaris van de zone Minos klacht in. Maar het parket vindt dat vader Jacob geen misdrijf heeft begaan en wou hem niet vervolgen.

Jonathan Jacob stierf in januari 2010 in een politiecel in Mortsel na een tussenkomst van het Bijzonder Bijstandsteam. Hij was daar beland, omdat de directeur en de psychiater van Broeders Alexianen tot tweemaal toe geweigerd hadden om hem op te nemen.

Volgens de correctionele rechtbank van Antwerpen zijn de directeur en de psychiater de hoofdverantwoordelijken voor wat er met Jonathan gebeurde. Ze zijn bij verstek veroordeeld tot zes maanden cel met uitstel voor schuldig verzuim. Zeven ‘bottinekes’ (bijnaam voor de BBT’ers, red.) kregen bij verstek vier maanden met uitstel voor onopzettelijke doding.

Na de directeur en de psychiater van de Broeders Alexianen in Boechout hebben ook de zeven leden van het Bijzondere Bijstandsteam (BBT) beslist om verzet aan te tekenen tegen hun veroordeling bij verstek.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151126_01990720

Mening: Ik vind het opvallend dat deze vader vrijuit gaat. Door deze informatie te lekken aan de pers, het reportagemagazine Panorama, heeft de vader druk gezet op Justitie. Deze beelden zijn gelekt waardoor er heel wat commotie is over ontstaan. Dit heeft, volgens mij, gevolgen gehad voor de uitspraak van de rechter. Deze kon niet anders dan (deels) gehoor te geven aan al de media aandacht.
Wat er gebeurt is keur ik natuurlijk niet goed. Er moest een betere oplossing zijn. De mensen van het Bijzondere Bijstandsteam zijn bekwame mensen. Ze komen enkel tussen indien er geen andere oplossing meer is. In dit opzicht moet het dus wel erg gesteld zijn geweest met Jonathan Jacob. Dit mag natuurlijk niet de oorzaak zijn van deze brutale actie.
Ik vind dat de vader deze beelden niet had mogen lekken. Dat hij hier vrijuit voor gaat is voor mij onterecht. Zeker als je ziet dat andere mensen een, volgens mij, zwaardere veroordeling hebben gekregen hierdoor.

Laatst aangepast door Lander.D*bruyn : 26th November 2015 om 11:59.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.