actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2016, 21:40
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Eindejaar is slecht voor het hart

Kerstmis een periode van vrede en gezelligheid? Niet voor je hart, zo blijkt. Volgens een nieuwe studie in het vakblad Journal of the American Heart Association kan de eindejaarsperiode zelfs dodelijk zijn, meldt Het Laatste Nieuws.

Traditioneel is er tijdens het eindejaar een sterfgevallenpiek. Tot nu toe werd die al eens toegeschreven aan het winterweer. Cijfers uit Nieuw-Zeeland ontkennen die veronderstelling nu. Het aantal overlijdens door hartaandoeningen stijgt er in de eindejaarsperiode met 4 procent, terwijl het daar zomer is.

Een verklaring hebben de onderzoekers niet, al vermoeden ze dat verhoogde stress en afwijkende eetgewoonten tijdens het feestgedruis mogelijk een rol spelen.

Bron: De Morgen, 26/12/2016 http://www.demorgen.be/wetenschap/e...-hart-b5dabfd8/

Mening: Ik denk dat zowel het koude winterweer als de eindejaarsfeesten een verhoogde kans bieden op hartfalen. Oudere mensen kunnen sowieso al minder goed tegen de vrieskoude en blijven daardoor ook vaker binnen, omdat de kans op een hartaanval groter is bij koud weer. Wat een studie in Nieuw-Zeeland dan weer aantoont, is dat het wel door de eindejaarsfeesten, want op die momenten is het daar wel warm en ik kan me daar ook wel in vinden. Zelf voel je je na al die feesten ook helemaal volgegeten en wil je terug naar het gewone, dagelijkse leven. Doordat er veel variatie is in het eten en je bij elk feestje wel een glaasje meedrinkt, kan ik me voorstellen dat oudere mensen hierdoor lijden aan hartfalen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th December 2016, 22:49
Lien H*mels Lien H*mels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westmalle
Posts: 77
Feestdagen, een stressvolle periode voor velen. Je holt nog vlug van hier naar ginder voor de laatste cadeau's. Je eet je een paar dagen na elkaar helemaal vol. Je gaat van lekker warm binnen, naar lekker warm buiten. Allemaal factoren die kunnen zorgen voor een hartaanval: stress, vet, temperatuur... Ik vind het geen verrassing dat dit onderzoek dit resultaat brengt. Kerst heeft als boodschap vredevol te zijn. Iedereen weerzien, warm samenzijn, maar vaak is het anders... Het brengt te vaak te veel stress met zich mee. Het is aan iedereen om het wat rustiger aan te doen en vooral te genieten van de sfeer in plaats van de stress. Wat gaan ze anders doen...? Kerstmis afschaffen omdat het dodelijk is?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.