actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th January 2012, 14:42
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Roken plots verboden op honderden terrassen

Op vele honderden caféterrassen geldt, tot wanhoop van de cafébazen, voortaan ook een rookverbod. De FOD Volksgezondheid stelt plots strengere eisen aan de rookterrassen. Dat schrijven de kranten van Corelio.

In een rondzendbrief luidt het dat één kant van zo'n terras "volledig én permanent open moet zijn, ongeacht de weersomstandigheden". Is dat niet het geval, dan geldt ook daar het rookverbod. De brief is de voorbije dagen aan politie en burgemeesters bezorgd.

Horeca Vlaanderen reageert verbijsterd. "Iedereen interpreteerde de wet tot nog toe veel soepeler en heeft op basis daarvan zijn terras laten bouwen. Bovendien verplichten sommige gemeenten nét halfgesloten terrassen. Cafébazen zien zo al af van de gevolgen van het rookverbod. Met deze nieuwe terrasinterpretatie wordt het helemaal dramatisch", waarschuwt voorzitter Jan De Haes.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...-terrassen.aspx

Eigen mening:
Dit gaat er toch over hoor. Ikzelf ben geen roker en zelfs ik vind dit er over gaan. Door de crisis en het rookverbod hebben heel wat cafébazen hun omzet fors zien dalen. Om het rookverbod te compenseren hebben vele enorm geïnvesteerd in terrassen. Nu blijkt dat ook hier een verbod geldt als dit een gesloten terras is. In de brief staat dat er 1 kant permanent open moet zijn. Vele terrassen zijn net gesloten om de klanten toch een warmere ruimte aan te bieden. Nu gaan de cafébazen zich arm moeten stoken om deze terrassen te verwarmen. Ongelooflijk gewoon. Er is een rookverbod waar ik in 1ste instantie al tegen ben. Het is al ver gekomen dat ze ons gaan bepalen wat we wel en niet mogen. Dat ze ons nu ook nog gaan verbieden om buiten te roken als we tussen 4 wanden staan? Waar gaat dat naartoe?
Hieronder nog een afbeelding om te illustreren hoe belachelijk het is. 1 klein wandje en het maakt dat er niet gerookt mag worden. Absurd gewoon!
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd February 2012, 16:39
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Roken plots verboden op terrassen: "Niets veranderd"

Langs de ene kant begrijp ik Sabrina haar mening wel. Op deze manier lijkt het wel of rokers steeds minder welkom zijn in het openbaar. Dit kan bij veel rokers tot frustraties leiden. Maar langs de andere kant begrijp ik ook wel de maatregel van de overheid. Wanneer klanten buiten op het terras roken beschadigen ze niet alleen hun eigen gezondheid maar ook vaak dat van niet-rokers die daar toevallig ook zitten. In dat opzicht vind ik dit een goede maatregel van de overheid. Toch heb ik hier nog wat vraagtekens. Zo is het verboden te roken op een terras wanneer er al een één wand aanwezig is. Dit kan ik niet zo goed volgen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th February 2012, 13:28
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
Is deze maatregel echt zo belangrijk?
Zoals Sabrina al zei, hebben caféhouders hun omzet al flink zien dalen door het rookverbod. Nu jagen ze zeker klanten weg omdat ze niet op elk terras mogen roken.
Ik vind deze wet eerder vreemd, want als rokers een paar stappen verder zetten en op de stoep roken net buiten het terras, mogen ze dan wel roken?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th February 2012, 17:08
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
1 op 5 Leuvense horecazaken leeft rookverbod niet na

Bij een controle door inspecteurs van de FOD Volksgezondheid en de Cel Horeca van de Leuvense politie zijn vrijdagavond 5 van de 27 gecontroleerde Leuvense horecazaken geverbaliseerd: ze lieten namelijk toe dat er in hun zaak gerookt werd of moedigden het aan door asbakken te plaatsen.

Acht klanten die rookten op café, kregen een proces-verbaal. Twee cafébazen kregen een waarschuwing omdat het rookterras niet in orde was.

In twee gecontroleerde zaken was de sfeer openlijk vijandig tegenover de controleurs. In een van de zaken weigerden twee klanten in te gaan op de vraag van de inspecteurs om zich te identificeren. Pas nadat een patrouille van de politie in bijstand werd geroepen en ermee gedreigd had de twee overtreders over te brengen naar het commissariaat, werden de identiteitsdocumenten overhandigd. (belga/adv)

Datum: 05/02/2012
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...d-niet-na.dhtml

Eigen mening:
Aan de ene kant kan ik het begrijpen dat de cafébazen het rookverbod niet naleven, want zoals Sabrina hieronder al zegt, verliezen ze hierdoor vele klanten. Aan de andere kant vind ik dat het rookverbod in de cafés wel terecht is, want het stoort de andere mensen. Iemand die niet rookt gaat sneller last hebben van betraande of geïrriteerde ogen. En het is helemaal niet leuk als je voortdurend in die stinkende rook moet zitten. Als de wet het zo voorschrijft, dan vind ik dat de cafébazen zich aan dit rookverbod moeten houden. Het rookverbod op terrassen is volgens mij wel vergezocht. Het is wel zo dat wanneer je het café moet binnenkomen langs de terraszijde en er zitten veel rokers te genieten van hun sigaret, dan heb je natuurlijk je portie nicotine voor een hele tijd al binnen. Voor niet-rokers is dit zeker niet aangenaam. Een open kant aan het terras is dan wel een must, op die manier kan de rook nog weg. De geur zal sowieso wel blijven hangen, maar als niet-roker ben je niet verplicht om lang op dat terras rond te hangen. Bij het eerste prentje van Sabrina, vind ik dat het rookverbod niet echt noodzakelijk is, want er is toch een opening?! Een luchtzuiveringsinstallatie zou misschien ook een oplossing zijn, maar uiteraard is daar een prijskaartje aan verbonden. Anders is er natuurlijk nog de oplossing die de directie van het Sint-Elizabethziekenhuis te Herentals op het rookverbod gevonden heeft: een rookplaats op enkele tientallen meters van de ingang. Niet leuk voor rokende patiënten, want die moeten, al of niet met hun baxters, die tientallen meters overbruggen om hun sigaretje te roken. Wel beter voor de niet-rokers die hoeven de hinderlijke walm van sigarettengeur voor de ingang niet meer te trotseren. En toch zijn hier ook nog mensen die denken dat de regels voor hen niet van kracht zijn en die hardnekkig hun saffie voor de ingang blijven roken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.