actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2011, 18:40
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
België op tiende plaats levensstandaard in Europa

België staat op de tiende plaats in Europa wanneer het op de levensstandaard aankomt. Luxemburgers leven het best. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat uit 2010.

Voor zijn berekening maakt Eurostat gebruik van het 'werkelijke individuele verbruik' per inwoner (AIC). Daarbij gaat het om alle goederen en diensten die door individuele gebruikers, bedrijven en de overheid samen geconsumeerd worden.

Tiende plaats

Op de AIC-rangschikking blijkt dat België een score van 110 haalt tegenover het gemiddelde van 100 voor de Europese Unie. Daarmee staat ons land op de tiende plaats (op 27 landen). Wel doen we het een pak minder goed dan onze buurlanden.

Luxemburg is het beste EU-land om te leven, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Ook Nederland en Oostenrijk staan in de top-vijf. Bulgarije is het armste land, aldus Eurostat.

BNP

Volgens Eurostat geeft de AIC-graadmeter een beter beeld van de levensstandaard dan het klassieke bruto binnenlands product (BNP) per inwoner, dat de som maakt van alle geproduceerde goederen en diensten.

In de BNP-rangschikking haalt België een zevende plaats. Hier laten we onder meer Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk achter ons. Opnieuw spant Luxemburg de kroon.

Uit beide tabellen blijkt nog dat ons land tot dusver goed standhoudt tegen de crisis. Ondanks het slechtere economisch klimaat blijft zowel het BNP per inwoner als de levensstandaard er licht op vooruit gaan. In landen als Ierland en Spanje merk je daarentegen een duidelijke terugval.

De top tien volgens het 'werkelijke individuele verbruik' (AIC):
Europees gemiddelde = 100

1. Luxemburg: 150
2. Verenigd Koninkrijk: 121
3. Duitsland: 117
4. Nederland: 116
5. Oostenrijk: 116
6. Denemarken: 114
7. Zweden: 114
8: Frankrijk: 113
9. Finland: 111
10. België: 110


De Standaard
13/12/2011

Mening:
Het feit dat wij pas op de 10e plaats (van de 27 EU-landen) staan, stelt mij een beetje teleur. Persoonlijk dacht ik dat wij beter scoorden. Toegegeven, we zitten in een crisisperiode, maar dat geldt voor elk Europees land. We zitten gelukkig nog wel 10% boven het EU-gemiddelde, maar dat is niet in vergelijking met Luxemburg, die er 50% boven zitten. Dit is toch wel een signaal naar onze regeringsleiders toe.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2011, 19:30
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Het stelt mij ook teleur dat België vrij laag in de rangschikking staat, ik had ons land zeker in de top vijf verwacht. Ik vind wel niet dat dit al alarmerend is, België zit nog mooi boven de helft. Daarnaast scoort België dan weer een paar plaatsen hoger in de bnp-rangschikking, zo slecht doen we het dus nog niet in ons land op dit gebied.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.