actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2011, 10:41
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Studenten gaan fors meer werken in 2012

Op 1 januari 2012 gaat een nieuwe regeling over studentenarbeid in. Deze laat studenten toe om over een heel jaar 50 dagen te werken aan heel interessante voorwaarden. Vooral tijdens het schooljaar zal veel meer studentenarbeid verricht worden. Belangrijk pijnpunt is wel dat de nieuwe regels nog niet voldoende gekend zijn bij bedrijven en studenten.

Vanaf 1 januari 2012 kunnen studenten 50 dagen per jaar werken aan een voordelig tarief voor de werkgever, en ze kunnen deze dagen volledig vrij opnemen tijdens het hele jaar. In de vroegere regeling waren dat slechts 46 dagen (23 dagen in de zomermaanden en 23 in het schooljaar). Zo kan een student nu een volledig jaar één dag per week in een bedrijf werken. Dit was vroeger niet mogelijk, tenzij als gewone werknemer.

Want ook het aantal maanden dat een student met een studentenovereenkomst bij dezelfde werkgever kan werken, wordt opgetrokken van 6 naar 12. Dit zal het voor werkgevers mogelijk maken contracten voor de duur van een jaar te sluiten en bijvoorbeeld een student voor één weekenddag gedurende het hele jaar of gedurende de twee volledige zomermaanden aan te werven.

Bron: dinsdag 06 december 2011, 10u21
Bron: Jobat Auteur: (mr) De Standaard
Mijn mening:
Ik vind het een goede regeling dat studenten nu 50 dagen per jaar mogen werken en vooral dat ze deze dagen volledig vrij mogen opnemen tijdens het hele jaar. Voor studenten is een studentenjob echt wel een mooie bijverdienste. Vaak is het zo dat studenten deze bijverdienste echt wel nodig hebben.
Voor mij persoonlijk vind ik het zeer interessant dat ik in de zomermaanden nu meer dagen kan werken.
Deze nieuwe regeling kan er misschien toe bijdragen dat meer studenten bereid zijn om een studentenjob uit te voeren. Op deze manier dragen ze zelf bij tot hun eigen inkomen en zelf vind ik het ook een goede stimulans om te blijven studeren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2011, 11:04
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Studenten gaan fors meer werken in 2012

Op zich verandert er eigenlijk niet zo veel aan de regeling bij studenten, omdat dit praktisch op hetzelfde aantal dagen neerkomt dan wanneer je de som per paar maanden zou maken. Maar ik vind het wel een goed initiatief van de overheid om deze verandering door te voeren en studenten de kas te geven om te werken voor hun centen. Op die manier doen ze ook al heel wat ervaring op in de eigenlijke maatschappij en leren ze ook om te gaan met het geld dat ze verdienen.
Ik vind het eigenlijk ook een goed signaal naar de oudere generaties toe omdat wij als student wel degelijk meer willen werken. Er zijn heel wat vooroordelen tegenover de jeugd van tegenwoordig omdat wij zogezegd altijd lui zijn volgens de oudere generaties. Dit bewijst vast en zeker het tegendeel!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th December 2011, 11:26
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Studenten gaan fors meer werken in 2012

Om te beginnen vind ik de titel een beetje overdreven, fors meer werken staat in dit geval voor maximaal 4 extra dagen per jaar. Verder zit er ook een keerzijde aan de medaille, er mag meer gewerkt worden maar bij mijn weten gaat het maximaal te verdienen bedrag dat vrijgesteld is van belastingen niet stijgen. Als je dan 50 dagen aan een mooi uurloon + weekendtoeslag gaat werken kom je ruimschoots over die +- max. 3000 euro. Als je hier namelijk over zit krijg je het volgende jaar een belastingsbrief in de bus. Omdat vele studenten hier niet van op de hoogte zijn vrees is dat er zo'n gevallen meer gaan voorkomen.
Ik hoop dat de regering hier nog verandering aan gaat brengen anders vrees ik dat er niet echt mee gewerkt zal (kunnen) worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.