actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2013, 09:48
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Aartsbisschop Léonard belaagd door Femen-activistes

Vier militantes van de vrouwenbeweging Femen hebben een lezing van aartsbisschop André Léonard aan de ULB verstoord. De dames met blote boezem gooiden 'wijwater' naar de aartsbisschop.

De Femen-militantes en wilden op die manier uitspraken van de aartsbisschop hekelen die ze beschouwen als homofoob. De lezing ging over godslaster. De vrouwen scandeerden slogans als "Stop homophobia". De actie was van korte duur. De activistes werden ontzet nog voor de veiligheidsdienst van de ULB kon ingrijpen. (Belga/TV)


Bron: Knack, 23/04/2013

Eigen commentaar: Het is een goede zaak dat Femen opkomt voor de rechten van de vrouw, maar water in het gezicht van Léonard gooien vind ik compleet overbodig. Iedereen beschikt hier immers over het recht van vrije meningsuiting. Wil dit zeggen dat ik akkoord ga met de uitspraken van bisschop Léonard? In geen geval, maar één ding is zeker, hij poneert uitspraken die precies weergeven hoe de katholieke kerk erover denkt. Je weet waar hij voor staat en dat kan ik appreciëren.

Ook vraag ik me af of er veel feministen zijn die dezelfde acties durven ondernemen in bijvoorbeeld een moslimland als Pakistan. Dit soort landen staan op een zeer laag pitje wat vrouwenrechten betreft.

Bovendien vraag ik mij af hoe je als vrouw je volwaardigheid afdwingt door in je blootje te protesteren. Willen Femen niet net van die positie van vrouw als lustobject af geraken?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th April 2013, 15:54
katelijne.uytterhoeven katelijne.uytterhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 64
Ten eerste wat willen ze hiermee bereiken? Tonen dat zij er anders over denken? Proberen Léonard te overhalen van hun standpunten? Of is dit een pure haatactie? Dit is mij nogal vaag. Ten tweede, hebben ze hun doel bereikt? In geen geval denk ik, Léonard bleef erg kalm en hij zal zijn standpunten niet in twijfel trekken, laat staan ze veranderen door een bende hysterische halfnaakte vrouwen die zich willen bewijzen door water over hem te gooien.
Ik vond zijn reactie ook erg matuur en sereen, er was geen grijntje woede of zelfs ergernis te bespeuren. Hij zette zich boven de actie.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th April 2013, 23:34
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Ik ga volledig akkoord met wat hier al staat. Deze actie heeft volgens mij niet veel uitgehaald. Het enige dat de feministen van Femen bereikt hebben is media-aandacht en een heleboel reacties, zowel goede als slechte reacties.
Verder ben ik het er ook mee eens dat dit alles behalve een goed doordachte actie was. Volgens mij bereik je met een volwassen gesprek of betere campagne gemakkelijker het gewenste resultaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.