actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2013, 16:58
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Vlamingen steunen toch voorstel korte zomervakantie

Een aantal vernieuwingsvoorstellen die CD&V deze week lanceerde vanuit haar Innesto-werkgroep, kunnen op de steun rekenen van een meerderheid van de Vlamingen. Dat blijkt uit een enquête die onderzoeksbureau iVOX heeft uitgevoerd in opdracht van het VTM NIEUWS. .

Zo vindt 57 procent van de 1.000 ondervraagde Vlamingen het een goed idee om meer kinderbijslag te geven aan gezinnen met lagere inkomens. Daarnaast blijkt 60 procent gewonnen voor het vervroegen van de schoolplicht naar 4 jaar.

Ook het veelbesproken voorstel voor een kortere zomervakantie in het onderwijs kan rekenen op een nipte meerderheid van 51 procent. In totaal vindt 60 procent van de ondervraagden de herbronningsoperatie van de CD&V een goede zaak. .

Mening Katholiek Onderwijs
Mieke Van Hecke, directeur-generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Ondewijs (VSKO), is niet gewonnen voor een inkorting van de zomervakantie in het onderwijs met drie weken, zoals CD&V heeft voorgesteld. Dat bleek vandaag in een debat in "De zevende Dag".

Volgens Van Hecke vertrekt het CD&V-voorstel wel van het juiste uitgangspunt, namelijk het belang van het kind, en raakt het voorstel een aantal bestaande "pijnpunten" aan. Zo is het volgens haar een feit dat er tijdens de zomervakantie sprake is van "zomerverlies". "In het begin van het schooljaar hebben sommige kinderen een maand nodig om het eindpunt van het vorige schooljaar weer bij te halen."

Geen echte pauze
"Maar het instrument dat men hanteert, is niet het juiste om het probleem op te lossen", meent Van Hecke. "Zes weken vakantie gaat het zomerverlies ook niet counteren. Voor bepaalde groepen is het effect van zes weken geen Nederlands horen of spreken bijna even groot als negen weken", stelt ze. De sterke vrouw van het katholieke onderwijs maakt zich zorgen over het effect op de andere vakanties: "Korte vakanties zoals nu zijn bij meeste kinderen geen breukmoment. Als je die breder maakt, loop je ook daar het risico van een vorm van zomerverlies."

Onduidelijkheid
Voor Van Hecke blijft er ook nog een stuk onduidelijkheid over het voorstel. "Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Gaan we die drie weken gebruiken om datgene wat op het onderwijs afkomt in te vullen?". Als het gaat om een andere spreiding van de vakantieperiodes, vraagt Van Hecke om ook rekening te houden met andere factoren, zoals de kinderopvang, de toeristische sector en de sector van de jeugbewegingen

bron: De Morgen, 5/05/13

Ik ben het voornamelijk met Van Hecke eens. Er heerst veel onduidelijkheid over dit voorstel en het nut is er ook nog niet van bewezen. Zelf vind ik het verhogen van de kinderbijslag voor armere gezinnen een mooi initiatief. De vraag is of het wel haalbaar is. We zitten nog altijd in tijdens van crisis en wordt nog altijd verwacht dat er besparingen komen. Ik denk dus dat het CD&V moeite gaat hebben met dat te realiseren. Ik vind het raar dat de meerderheid van de Vlamingen het inkorten van de schoolvakantie een goed idee vind, aangezien er zoveel protest op is gekomen. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk geen voorstander ben van dit idee. Het is, zoals van Hecke zegt, zeer onduidelijk wat dit voostel nu eigenlijk inhoudt en waar het voor gaat zorgen. Het ook absoluut niet bewezen dat minder vakantie er voor zou zorgen dat kinderen hun achterstand bijwerken. Ik zie aan het voorstel dus meer nadelen dan voordelen zoals de problemen met vakantiejobs en de problemen in de toeristische sector.

Ik denk dat het CD&V eerst maar eens goede onderzoeken moet doen naar wat hun voorstel zal teweegbrengen. Daarna kan de Vlaming pas echt een goede uitspraak doen over of ze er voor of tegen zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.