actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2013, 17:30
Eva.Van Peer Eva.Van Peer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 64
"Overheid moet zelf cannabis kweken"

De Leuvense toxicoloog Jan Tytgat pleit ervoor dat de overheid een proefproject zou opstarten om zelf cannabis te kweken en te verkopen. Dat zou een dam kunnen opwerpen tegen de tientallen illegale plantages in ons land en een garantie kunnen geven over de kwaliteit van de cannabis.

De illegale plantages in ons land hebben een enorme vlucht genomen, zegt Tytgat, die regelmatig van de politie of het gerecht planten binnenkrijgt voor toxicologisch onderzoek. "Het lijkt wel dweilen met de kraan open en dan moet de vraag worden gesteld of die repressieve aanpak niet te veel kost en te weinig opbrengt", zegt Tytgat.

"In die optiek kan je een aantal - ook wetenschappelijke - argumenten naar voor brengen om te denken aan een proefproject voor de legalisering van cannabis, maar onder zeer strikte voorwaarden."

Niet iedereen zou zo maar cannabis kunnen kweken, maar de overheid zou zélf een legaal systeem op poten moeten zetten waar cannabis gekweekt wordt. "Voordelen daarbij zijn dat het de concentratie aan het actief bestanddeel, de THC, gekend is, dat er geen pesticiden of andere rommel aanwezig zijn en dat de gebruikers op een volkomen legale manier hun hoeveelheid kunnen bekomen", stelt Tytgat. De overheid zou op die verkoop ook accijnzen kunnen heffen.

Alles wat buiten dit legale systeem valt, zou dan strenger aangepakt kunnen worden. Sinds er in Nederland veel strenger wordt opgetreden tegen cannabisplantages, worden er in ons land meer en meer plantages aangetroffen.

Minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx sluit een proefproject niet uit. Ze zegt dat het cannabisbeleid in ons land gefaald heeft en dat er zeker over alternatieven moet worden nagedacht. "We moeten daarover nadenken met deskundigen, maar er is een zekere mislukking van onze politiek, met gevaarlijke effecten", zegt Onkelinx.

Bron: SEGERS, F., "Overheid moet zelf cannabis kweken". De Redactie, 2013-04-29, (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...cannabis_legaal)

Mening:

Ik ben niet akkoord met de uitspraak van Jan Tytgat. Zijn uitspraak is dat de overheid zelf cannabis moet kweken om zo een garantie te kunnen leveren over de kwaliteit van de cannabis. Het zou volgens hem ook helpen om minder illegale cannabisplantages te hebben in België.
Voor mij is dit geen oplossing om minder illegale cannabisplantages of cannabisdealers te hebben. Een oplossing zou voor mij zijn om het gebruik van cannabis volledig te verbieden en er ook strengere straffen op te zetten. Nu mogen meerderjarigen maximum 3 gram cannabis bij zich hebben zonder dat ze daarvoor gestraft worden of een boete krijgen. Die 3 gram zou dus naar mijn mening 0 gram moeten worden.

Waar ik Jan Tytgat zijn standpunt wel in begrijp, is dat als de overheid zelf cannabis kweekt deze een kwaliteitscontrole heeft ondergaan. De gebruikers zullen dan niet meer ziek worden van de onzuiverheden die er in het gekochte product zitten. Denk hierbij aan pesticiden.

Laatst aangepast door Eva.Van Peer : 29th April 2013 om 17:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2013, 18:25
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
"Overheid moet zelf cannabis kweken"

Ik begrijp zeker de mening van Eva, maar dat wil niet zeggen dat ik op dezelfde manier denk. Wanneer je mensen iets verbied, is de drang om het te hebben inderdaad groter. Je wilt namelijk altijd, wat je niet krijgen kan. Ik ben er zeker van dat grotendeels van het cannabisgebruik gewoon voor plezier is. Toch zijn er enkele uitzonderingen. Er zijn namelijk mensen die allergisch zijn tegen een bepaalde stof die in pijnstillers zit. Voor hen is het afzien van de moment dat zij migraine of gewoon hoofdpijn hebben, en zeker bij de griep is het amper te houden voor hen. Zij zouden een pas krijgen om legaal te 'smoren'. Als de overheid ervoor kan zorgen dat de cannabis van goede kwaliteit is, kunnen deze mensen er toch zeker van zijn dat zij 'fatsoenlijke', in hoeverre we de drug op deze manier kunnen benoemen, cannabis oproken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th April 2013, 16:22
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Ik vind dit standpunt eigenlijk een beetje absurd! De overheid wil hier gewoon weer zoveel mogelijk winst uit halen. Ik snap dat ze de veiligheid rond drugs willen verbeteren maar drugs is en blijft drugs en het is illegaal. Roken en alcohol is ook slecht voor je gezondheid maar het is nog altijd geen échte drugs. Ik vind dat je drugs gewoonweg moet verbieden. Wie drugs gebruikt is geen stabiele persoon in onze maatschappij en zal ook niet als een normale persoon kunnen functioneren in onze maatschappij. Drugs is net zoals roken en alcohol een verslaving waarvan afgekickt moet worden. Ik vind het dus een zeer vreemd voorstel om drugs te legaliseren. Het is gewoon weer een noodoplossing van de overheid zodat er meer geld binnen komt in deze tijden van crisis. Het is gewoon een absurd voorstel!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.