actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2015, 18:16
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
"Hoog tijd dat textielarbeiders even goed behandeld worden als bomen"

De Schone Kleren Campagne overhandigde vandaag in Brussel op het Living Wage Now Forum meer dan 149.251 handtekeningen van Europese burgers aan internationale kledingmerken en aan vertegenwoordigers van de Europese Commissie. "Het is de hoogste tijd dat kledingarbeiders minstens even goed behandeld worden als bomen", zei VN-Commissielid en UCL-professor Olivier De Schutter.

De ondertekende petities werden overhandigd in een reusachtige "return to sender"-box. Consumenten overal in Europa hebben het signaal gegeven dat ze kleren die gemaakt zijn voor een hongerloon, terugsturen naar de kledingmerken.

Het Living Wage Now Forum loopt gedurende drie dagen in Brussel. Tijdens dit Forum debatteert de Clean Clothes Campaign met kledingbedrijven en politici over de stappen die genomen moeten worden om een leefbaar loon te garanderen voor "kledingarbeiders" overal ter wereld.

Dat de recepten uit het verleden niet werken, daar waren zowat alle sprekers het over eens: het beleid op basis van vrijwillige gedragscodes en proefprojecten heeft nauwelijks of geen verschil gemaakt. Een structurele, bindende aanpak is nodig. Niet alleen door de kledingbedrijven zelf, maar ook door de Europese Commissie, die ervoor moet zorgen dat Europese bedrijven de verantwoordelijkheid nemen voor wat er misloopt in hun toeleveringsketen.

"De import van hout is in Europa beter gereguleerd dan de import van kleding: illegaal gekapte bomen mogen niet verkocht worden op de Europese markt. Het is tijd dat kledingarbeiders minstens even goed behandeld worden als bomen", zei Olivier De Schutter, lid van de VN-Commissie voor Economische, Sociale en Culturele Rechten en professor aan de UCL.

Ook de extreem lage lonen in de kledingsector in Europa waren onderwerp van debat: in Georgië verdienen kledingarbeiders slechts 114 euro per maand.

Tijdens de overhandiging van de petitie gaf Anna Mc Mullen van de Clean Clothes Campaign een sterk signaal: "Een aantal bedrijven hebben beloofd om in de toekomst een leefbaar loon te betalen aan de kledingarbeiders. Anderen hebben stappen gezet om te garanderen dat de rechten van werknemers in de toeleveringsketen worden beschermd. Dit heeft niet geresulteerd in een leefbaar loon voor kledingarbeiders, en we zullen niet rusten voor dit een realiteit wordt."

Bron: www.demorgen.be (13/10/2015)
Mening: We lazen laatst het artikel 'McWorld vs Jihad' waarin duidelijk werd dat godsdienst niet langer wordt gezien als opium voor het volk. Er wordt niet meer blindelings gevolgd en de kerk verliest, meer dan ooit, aan populariteit en geloofwaardigheid. De mens begon een eigen mening te creëren en de wereld werd individualistisch. Kijk naar jezelf en ontplooi jezelf, dat waren de grote boodschappen. Allemaal goed en wel maar na een tijdje raakte de mens blind gestaard op zichzelf en vergat hij zijn medemens. Het is enkel nog belangrijk welk leuk T-shirt ik draag voor mijn sollicitatiegesprek, niet wie die T-shirts heeft gemaakt en in welke omstandigheden, daar houdt de moderne westerse mens zich niet mee bezig. Deze 'trend' zou zich moeten keren en de mens zou terug meer oog moeten hebben voor zijn buren, ook al wonen die buren niet 2 straten verder. Ik sluit me dus volledig aan bij de Clean Clothes Campaign.

Laatst aangepast door s*ebe.keersmaekers : 13th October 2015 om 18:25.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2015, 09:59
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Ik volg die mening ook. Het artikel doet me denken aan de film Daens. In die film is te zien hoe mensen in erbarmelijke omstandigheden werken in een textielfabriek. Ze werden uitgebuit door de rijke directeuren en dat allemaal om zoveel mogelijk winst te maken. Deze feiten dateren van 1890 maar ik vraag me af of er dan al zoveel veranderd is. In dit artikel lees ik dat de mensen die nu werken in een textielfabriek slechts 114 euro per maand verdienen. Dan krijg ik niet de indruk dat de omstandigheden nu veel beter zijn. Ook doet het mij denken aan winkels zoals de Primark. Als je daar gaat winkelen zijn de kleren echt belachelijk goedkoop. Als wij zo weinig moeten betalen, hoe weinig zullen die mensen die deze kleren maken dan verdienen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.