actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2016, 19:57
naomi.di*rckx naomi.di*rckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Pulderbos
Posts: 82
Stappenplan voor scholen om frisdranken te bannen

Stappenplan voor scholen om frisdranken te bannen

Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie (ViGeZ) heeft een stappenplan gelanceerd om secundaire scholen op weg te helpen om frisdrankvrij te worden. Door slechte voedingsgewoonten kampt momenteel één kind op vijf jonger dan 18 jaar met overgewicht.

ViGeZ adviseert de scholen vooreerst een verbodsbeleid te voeren ten aanzien van alcoholische dranken, energiedranken met cafeïne en/of taurine en hypertone sportdranken. Ten aanzien van gesuikerde frisdranken en fruitsap en isotone sportdranken dient een uitdovend beleid gevoerd. Bedoeling is dat de school deze dranken op termijn niet meer aanbiedt en niet toelaat dat ze door leerlingen worden meegebracht.

Melk en water

Ongezoet fruitsap, light frisdranken, gezoete melkdranken en calciumverrijkte sojadranken kunnen nog worden gedoogd, maar ook hun aanbod wordt stilaan beperkt. Het doel is via een aanmoedigingsbeleid de aanwezigheid van dranken op school te beperken tot het basisaanbod van water, halfvolle witte melk, calciumverrijkte sojadrank, verse groentesoep, thee en koffie.

Om te vermijden dat dit beleid te veel weerstand oproept, is het volgens ViGeZ belangrijk om leerlingen, schoolteams en ouders in het project mee te trekken, draagvlak te creëren en in stappen te werken met als uiteindelijk doel het aanbod op school te beperken tot de vermelde basisdranken.

Gratis of goedkoop

Het aanmoedigingsbeleid voor dranken uit het basisaanbod dient gepaard te gaan met informatie aan leerlingen, ouders en schoolteam, het gratis of zo goedkoop mogelijk aanbieden van deze dranken, het op verschillende plaatsen aantrekkelijk in de kijker zetten van dit basisaanbod en het maken van stimulerende afspraken zoals toestaan dat leerlingen in de klas water drinken. Het personeel dient bij dit alles een voorbeeldfunctie te vervullen.

Bron: De standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160510_02282560, 10/05/15, 19u59.

Eigen mening: Dit vind ik een super goed idee! Met dit soort initiatieven zijn ze al langer bezig maar jammer genoeg is er nog niets van de grond gekomen. En het beste van al is dat ze dit gratis gaan maken. Maar dat is nog toekomst gepraat. Ik denk dat dit nog een lange tijd geld gaat kosten en zelf geld ga blijven kosten. Maar als ze het zo goedkoop mogelijk maken is het iets wat we erbij moeten nemen. Zoals ik al zei is het een goed alternatief om dat al zeker te doen. Maar ze moeten meer doen dan enkel gezonde dranken aanbieden. Ook zou gezonde maaltijden een goede optie zijn om scholen te verbeteren.

Laatst aangepast door naomi.di*rckx : 10th May 2016 om 20:14.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2016, 21:43
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 76
Het nuttigen van alcoholische dranken op school kan niet, en ik vind dat ook dat daar zeker een verbod op moet zijn. Maar een verbodsbeleid voeren voor gesuikerde dranken, daar ben ik het niet mee eens. Dat de school deze niet zou mogen aanbieden, dat begrijp ik volkomen, maar voor een school is dit wel een goede bron van inkomsten, een bron die ze dreigen te verliezen. Daarbij komt nog, dat ze ook de dranken die wel geconsumeerd mogen worden, gratis of tegen een laag bedrag aangeboden moeten worden.
Ik ben het niet eens met het feit dat de school leerlingen moet verbieden om gesuikerde dranken mee naar school te brengen. Ik vind dat die verantwoordelijkheid niet bij de scholen moet liggen, maar bij de ouders en de kinderen zelf. Het is een mooi initiatief maar ik denk dat het in de praktijk niet helemaal gaat uitdraaien zoals men in gedachten heeft.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th May 2016, 09:51
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Ik vind het positief dat men frisdranken gaat verbieden op school. Hier moet zeker meer aandacht aan besteed worden, want gesuikerde dranken zijn een grote boosdoener voor het overgewicht van veel kinderen. Ik zou het heel goed vinden als men water in de klas toelaat zodat de leerlingen worden aangemoedigd om water mee te brengen zodat ze tijdens de les wel kunnen drinken. Het nadeel van dit initiatief is wel dat veel leerlingen het hier niet mee eens gaan zijn en dat ze het (zeker in het begin) een zeer stom initiatief gaan vinden. Zoals Ellen al zei, is dit voor de scholen wel een goede bron van inkomsten. Het zou voor hen niet zo goed zijn als ze die zouden verliezen. Hopelijk wordt er meer naar de gezondheid van de kinderen gekeken dan naar deze inkomsten.
Net zoals Ellen vind ik ook dat het initiatief eigenlijk bij de ouders en de kinderen zelf moet liggen, maar dit is praktisch niet mogelijk volgens mij. Te weinig ouders maken regels voor het frisdrank-verbruik van hun kinderen. Veel gezinnen drinken bijna geen water en enkel frisdrank, inclusief de ouders. Dit vind ik zelf verschrikkelijk slecht en ook heel naïef. Misschien (en hopelijk) openen de scholen de ogen van de ouders een beetje wanneer ze het verbodsbeleid invoeren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2016, 20:54
Mathias.H*fmans Mathias.H*fmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Ik vind dit een heel goed initiatief. Frisdrank is voor niets goed. Het is misschien wel lekker, maar we hebben het voor niets nodig. Het bevat heel veel suikers waardoor veel kinderen te kampen krijgen met overgewicht. Een aandoening die vandaag de dag alleen maar toeneemt. Met dit initiatief kan die toename misschien tot een halt worden gebracht. Het is ook zeker een goed idee om het initiatief geleidelijk aan toe te passen en het niet ineens op te dringen bij de ouders, leerkrachten, jongeren, ... . Op mijn lagere school mocht je ook geen frisdrank meenemen naar de school, daarom vind ik het zelf misschien niet zo erg om frisdrank te verbieden op scholen. Ik drink zelf dus ook geen frisdrank omdat ik hier veel te actief van wordt. Als de leerlingen graag frisdrank drinken, en dat mag ook zeker, kunnen ze dit als ze het echt willen buiten de school nog drinken. Zoals Brenda zegt, stellen niet alle ouders goede regels op in verband met het wel en niet drinken van frisdrank. Daarom is het des te belangrijker om dit in de scholen wel te doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.