actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2015, 17:21
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Drie op vier consumenten klaar om insecten te eten

Drie op vier consumenten klaar om insecten te eten

Drie op de vier mensen, om precies te zijn 73,4 procent, zijn bereid om in de toekomst insecten te eten. Dat blijkt uit een enquête van de West-Vlaamse Hogeschool Vives, Campus Roeselare, waaraan 833 mensen deelnamen. De bevraging werd georganiseerd in het kader van de Dag van de Wetenschap op 22 november.

De onderzoeksgroepen Dier en Voedingsmiddelentechnologie van het Vives-expertisecentrum Agro- en Biotechnologie stelden in Roeselare enkele van hun activiteiten tentoon.

Naast het zien, horen en voelen van de ‘lijst van tien eetbare insecten’, kon de bezoeker ook enkele resultaten ruiken en proeven. Zo werd een hamburger gemaakt waarin meelwormen verwerkt zaten en tomaat-garnaal maar met wasmotlarven die duidelijk zichtbaar waren.

Ruim de helft van de mensen die insecten willen eten, zegt dat ze de dieren liever onzichtbaar verwerkt zien. Ruim een derde heeft geen bezwaar om insecten in hun geheel op eten. Voor Vives toont het onderzoek aan dat de consument klaar is om insecten te eten als bron van eiwitten.

‘Maar een echte doorbraak van de insectensector wordt pas verwacht wanneer het aantal arbeidsuren bij de kweek naar beneden wordt gebracht. Automatisatie bij opschaling van de kweek is dan ook een van de speerpunten van de Vives-onderzoeksgroep Dier en Zorg. Sinds enkele jaren wordt daarvoor samengewerkt met het provinciale kenniscentrum Inagro’, aldus Vives.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151126_01991069

Mening: Insecten zijn inderdaad met een opmars bezig. Vroeger was het ondenkbaar dat men een sprinkhaan of een worm zou eten. Nu blijkt dat insecten meer en meer hun plaats aan het krijgen zijn in de winkelrekken en in de keukens van de Belgen. Vooral nu ook blijkt dat insecten best gezond zijn, met de uitzondering dat mensen met allergieën hier wel voorzichtig met moeten zijn.

Zelf ben ik nog niet echt overtuigd om een insect te eten. Ik denk dat dit vooral komt doordat ik met mijn ogen eet. Als iets er niet echt zo lekker uitziet, dan zal ik hier ook niet (direct) van eten. Als iemand mij een soort van hamburger zou voorschotelen dat gemaakt is van insecten maar zonder dat ik dit weet, dan kan het wel zijn dat ik het wel eet en het misschien lekker vind.

Ik denk dat men dus moet beginnen met het maken van verwerkte producten van insecten. Zo is de stap kleiner om naar insecten te grijpen.

Ik ben wel benieuwd naar hoe zo'n hamburger smaakt dus wie weet dat ik dit ooit wel eens zal eten.

Laatst aangepast door L*tte.Michiels : 26th November 2015 om 17:26.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.