actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2013, 23:51
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Een op vijf Vlamingen vindt mens niet verantwoordelijk voor klimaatverandering

Eén op vijf Vlamingen vindt mens niet verantwoordelijk voor klimaatverandering



Een van de opvallendste resultaten van een door iVox uitgevoerde enquête van het wetenschapsblad Eos, is dat 20 procent van de Vlamingen gelooft dat we als mens niet verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering.
Ter ere van zijn dertigste verjaardag bevroeg Eos voor een tweede keer een representatief staal van de Vlaamse bevolking over wetenschap en technologie. Daaruit blijkt dat slechts drie op de tien Vlamingen de mens als belangrijkste verantwoordelijke voor de klimaatverandering zien. 19 procent vindt zelfs dat de mens geen enkele schuld treft, en onder 55-plussers is dat zelfs ruim 30 procent.

Dat betekent niet dat we geen actie ondernemen voor klimaat of milieu. Zo ruilt 78 procent de auto op zijn minst af en toe voor een milieuvriendelijk alternatief, of wordt er al eens minder vlees gegeten (62 procent). Net niet de helft van de Vlamingen deed al aanpassingen aan zijn huis - zonnepanelen, dubbel glas, isolatie... - en nog eens 19 procent is het van plan. Vrouwen en 55-plussers doen bovendien over het algemeen meer voor het milieu dan mannen en jongeren.


De enquête polste ook naar de mening van de Vlaming over de verkeersknoop. Om die te ontwarren, rekent 90 procent op een mentaliteitswijziging - in 2003 was dat nog maar 74 procent. Acht op de tien Vlamingen denken aan slimme technologie en de helft kijkt naar de overheid, voor bijvoorbeeld een kilometerheffing.

Vertrouwen in de wetenschap is nog steeds aanwezig bij Vlamingen. In een ranglijst met beroepen plaatst de Vlaming wetenschappers op basis van vertrouwen net na dokters en net voor leerkrachten, twee beroepen met traditioneel een hoge betrouwbaarheidsscore. Al zijn we vrij unaniem (92 procent) van mening dat wetenschappers streng gecontroleerd moeten worden op fouten en fraude.

Van de honderd Vlamingen maken 70 zich ten slotte zorgen over hun online privacy. Slechts 9 procent gelooft dat het internet de privacy niét kan schenden. 21 procent vindt zo’n schending dan weer geen probleem.

20/11/2013 Bron: De standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20131120_00847681

Eigen mening: Zelf verschiet ik enorm van de resultaten die uit het onderzoek uitkomen. Ik ben van mening dat wij als mens wel verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde en de daarbij horende klimaatsveranderingen. Het zijn wij die steeds meer luxe willen en meer voordelen willen in ons leven en dit gaat vaak ten kosten van het milieu. We vervuilen de aarde en warmen de aarde op, omdat we meer luxe willen.
Een voorbeeld: We willen allen (de meeste toch) een eigen auto om naar ons werk/school/... te gaan in plaats van met de fiets of het openbaar vervoer te gaan. De mens wil wat het makkelijkst is voor zichzelf, maar denken hierbij niet aan de opwarming van de aarde.
In mijn ogen zijn wij wel degelijk de schuldige voor de klimaatsveranderingen. Dit artikel sprong me dan ook direct in het oog. Ik vind het zeer belangrijk dat dit in de krant staat en dat mensen dit lezen. Dit zet mij aan het denken wat ik nog meer kan doen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wel vind ik het straf dat veel mensen vinden dat ze geen enkele schuld betreffen, maar toch actie ondernemen. Wanneer ik geen schuld heb, doe ik zelf meestal niets om het op te lossen. Ik vind het knap dat wij, Vlamingen, toch proberen af en toe een milieuvriendelijk alternatief te kiezen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.