actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2013, 23:26
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Grote protestactie tegen afschaffen bos- en zeeklassen in Antwerpen

Tijdens de gemeenteraadszitting is de Antwerpse oppositie opnieuw stevig van leer getrokken tegen de communicatie rond de meerjarenplanning die het stadsbestuur vorige week presenteerde. Voor aanvang protesteerden dan weer honderden leerlingen, leerkrachten en ouders buiten tegen het voornemen om de bos- en zeeklassen van het stedelijk onderwijs te schrappen.

Omwille van besparingen en omdat het huidige systeem onrechtvaardig zou zijn ten opzichte van de andere onderwijsnetten in Antwerpen liet Antwerps schepen voor Onderwijs Claude Marinower (Open Vld) weten dat de traditionele bos- en zeeklassen van het stedelijk onderwijs niet langer door de stad zouden gefaciliteerd worden. De scholen van alle netten zouden wel nog een beperkte financiële ondersteuning krijgen om zelf eventueel soortgelijke initiatieven te kunnen nemen.

Dat heel wat Antwerpenaars het vermoedelijke verdwijnen van zo'n aloude traditie betreuren, moest vandaag blijken uit de grote belangstelling voor een protestactie tegen de maatregel. Het gejoel overstemde zelfs even het begin van de zitting binnen.

Op het Schoon Verdiep zelf kwam dan weer de meerjarenplanning aan bod, hoewel die pas tegen november becijferd raakt en ter goedkeuring zal worden voorgelegd. De communicatie over de grote lijnen ervan, een beperkt document dat eerst aan de pers werd voorgesteld, kon nu al op weinig begrip rekenen.

"De gemeenteraad moet juridisch en feitelijk het zwaartepunt zijn van de politieke besluitvorming", las Peter Mertens (PVDA+) voor uit nota bene een N-VA-programmatekst. "Denken en durven lukt jullie nog net, maar doen blijkbaar niet", meende hij te mogen concluderen.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...Antwerpen.dhtml

Mening: Ik snap dat men wil besparen en dat men daarom zoekt naar "overtollige"activiteiten die men kan schrappen. Ik vind echter dat bos- en zeeklasse geen activiteiten zijn die men zomaar kan schrappen. Via deze weg creëren de kinderen een zin voor samenwerking, leren ze hun verantwoordelijkheid nemen en leren ze zichzelf ook beter kennen. Deze aspecten zijn zeker van uiterst belang voor de ontwikkeling. Deze activiteit is echt iets waar de leerlingen naar uitkijken en ik vind dat het een activiteit is die zeker iedereen in zijn lagere school carrière eens zou moeten hebben gedaan.

Ik weet uit mijn kinderjaren dat men voor op bos- of zeeklasse te gaan, wel een aardige som vroeg. De kans bestaat er nu meer en meer in dat sommige ouders dit zelfs niet kunnen betalen voor hun kinderen. Die kinderen moeten dan thuisblijven terwijl hun vriendjes zich amuseren. Door deze activiteit te schrappen en een alternatieve (goedkopere) activiteit aan te bieden dit waarschijnlijk niet meer voorvallen. Men biedt dus wel een alternatief aan, maar men weet echter nog niet wat dit zal zijn.
__________________
L'homme n'est heureux que de vouloir et d'inventer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.