actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2012, 00:05
R*ben.Aerts R*ben.Aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Blauberg
Posts: 22
Kinderen lijden onver vechtscheiding

Kinderen leiden onder vechtscheiding

Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen gaf dinsdag in het Vlaams Parlement een overzicht van de belangrijkste knelpunten op het vlak van kinderrechten in Vlaanderen. Vooral de klachten rond vechtscheidingen waren zeer talrijk. Daarnaast werd ook de vernieuwde klachtenlijn voorgesteld.

Het Kinderrechtencommissariaat ontving het afgelopen werkjaar meer dan 1.000 klachten en vragen, waarvan de meeste afkomstig waren van ouders. Ook jongeren contacteerden vaak het commissariaat; een vierde van de meldingen was van hen afkomstig.

Gezin, onderwijs en vluchtelingen

Het grootste deel van de meldingen handelde over het gezin, en dan vooral over vechtscheidingen. Het jaarverslag stelt dat veel kinderen lijden onder de vechtscheiding van hun ouders en dat er meer aandacht nodig is voor bemiddeling bij scheidingen. Dit kan ouders helpen om conflicten op te lossen met oog voor hun kinderen.

Op de tweede plaats staat het onderwerp onderwijs. Vooral pesten en geweld op school, ordemaatregelen, schorsingen en uitsluitingen komen aan bod. Het kinderrechtencommissariaat wil een decreet over de rechtspositie van de leerling, waarbij alle rechten van leerlingen en ouders behandeld moeten worden.

Een derde opvallende groep meldingen gaat over kindervluchtelingen. Volgens het jaarverslag lopen deze ondanks hun erkend statuut letterlijk verloren in ons land. Het commissariaat pleit dan ook voor een betere begeleiding en opvang op regionaal vlak en een duidelijkere regeling rond het leefloonequivalent. Ze stellen ook voor om het begeleid zelfstandig wonen verder uit te bouwen.

Vernieuwde klachtenlijn

Vanobbergen stelde samen met het jaarverslag ook de vernieuwde klachtenlijn van het Kinderrechtencommissariaat voor: een klacht indienen kan nu ook via kinderrechten.been het gratis nummer 0800/20.808. Het commissariaat hoopt hiermee kinderen en jongeren beter te kunnen bereiken. De Klachtenlijn richt zich in eerste instantie naar ouders en kinderen, maar ook mensen uit hun directe omgeving kunnen vragen stellen of klachten melden.

Bron: www.standaard.be

Het is positief dat er duidelijke statistieken worden gemaakt van de knelpunten van kinderrechten hier in België (Vlaanderen). Zo krijgt men een duidelijk zicht op de voornaamste problemen die zich voordoen bij kinderen in verband met kinderrechten.
Ik vind ook dat er meer maatregelen moeten getroffen worden om kinderrechten nog meer in praktijk te kunnen uiten. Zo ik vind ik dat elke school een anti-pestprogramma moet hebben.

Het is volgens mij logisch dat kinderen lijden onder een vechtscheiding aangezien er een hoop emoties van beide ouders naar boven komen en dit kan volgens mij stressvol zijn voor de kinderen. Ze moeten beter opgevangen worden door familie en vrienden naar mijn mening als ze niet willen kiezen voor een degelijke bemiddeling.

Sommige mensen behandelen hun kinderen ook niet zoals het hoort en wanneer er klachten komen moeten deze grondiger gecontroleerd worden. Betere begeleiding van weggelopen kinderen moet concreet worden aangepakt zodat ze betere (en misschien meer) kansen krijgen in de maatschappij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2012, 11:06
R*ben.Aerts R*ben.Aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Blauberg
Posts: 22
Er staat een typfout in de titel, het moet natuurlijk 'onder' in plaats van 'over' zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.