actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2016, 12:01
yannick.v*ndenkieboom yannick.v*ndenkieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 45
De Block: ‘Patiënten gaan er beter van worden’

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) spreekt tegen dat patiënten slechter af zullen zijn door de besparingen in de gezondheidszorg. Zij spreekt van paniekzaaierij.

In de begroting van 2017 staan meer dan 900 miljoen euro aan besparingen in de gezondheidszorg. Minister De Block vindt het niet meer dan normaal dat ook in haar departement bespaard wordt.

‘Ik heb een heel groot budget’, zei ze in het Radio 1-programma De Ochtend. ‘Het is normaal dat ook daar de tering naar de nering wordt gezet en dat er bijkomende besparingen nodig zijn. Is dat leuk? Nee. Is dat nodig? Ja. We gaan hervormingen doorvoeren die ons land al lang had moeten doen.’

De ziekenhuizen en mutualiteiten zijn minder enthousiast over de bijkomende besparingen. Koepelorganisatie Zorgnet vreest dat het aantal ziekenhuizen in rode cijfers nog zal toenemen nu ze meer dan 100 miljoen euro moeten besparen. De artsen dreigen er ook mee hun honoraria eenzijdig op te trekken. De vijf ziekenfondsen spreken van een sociale achteruitgang zoals ons land die de voorbije tien jaar niet meer heeft meegemaakt.

'Paniekzaaierij'

De Block noemt de kritiek stemmingmakerij en paniekzaaierij. ‘De patiënten gaan er beter van worden’, reageert ze. ‘De kwaliteit van de zorg gaat omhooggaan. Zij gaan geholpen worden door de meest deskundige mensen. Ik denk dat dat nog altijd het belangrijkste is in de gezondheidszorg.’

De ziekenfondsen krijgen 1 miljard euro om alle administratieve taken uit te voeren, geeft De Block als voorbeeld. ‘Dat gaat eenvoudiger worden en daar kunnen ze al op besparen.’

Door het protest mist De Block de steun van de belangrijkste partners in de gezondheidszorg voor de uitvoering van de besparingen. Alleen de werkgevers en de regeringsvertegenwoordigers, goed voor tien van de twintig stemmen, hebben gisteren in de Algemene Raad, het hoogste orgaan van de ziekteverzekering, de begroting van de ziekteverzekering goedgekeurd.

Bron: De Standaard, 18/10/2016 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20161018_02525368)

Mening: Dat de patiënten beter worden van besparingen in de gezondheidszorg is nu ook niet het geval volgens mij, dat zal andere oorzaken hebben, maar dat vele van een mug een olifant maken, daar kan ik me wel in vinden. Ik begrijp dat er protest is van onder andere ziekenhuizen en mutualiteiten aangezien 900 miljoen euro niet niets is, dat is een natuurlijke reactie van hen. Mijn gedacht is wel dat men niet ten koste van zieken zal gaan besparen en sluit ik me aan bij de visie van minister De Block. Ze zullen in deze sector besparen aangezien daar ook mogelijkheden tot toe zijn. De minister vertelt zelf dat ze budget genoeg heeft, dus heb ik vertrouwen in deze besparing en ben ik eerder voor deze in plaats van bijvoorbeeld weeral een besparing ten koste van de werkende mens.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.