actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st May 2018, 15:58
Leontien.S*ongers Leontien.S*ongers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: Herselt
Posts: 45
Microplastics dringen nu ook door in Noordpoolijs

We worden omsingeld door plastic, niet alleen in dagelijkse voorwerpen maar ook in minuscule hoeveelheden die op het eerste zicht niet zien. Deze microplastics zijn volgens Duitse onderzoekers nu ook doorgedrongen in het Noordpoolijs.

Onderzoekers van het Wegener Instituut hebben de afgelopen jaren verschillende stukken ijs bestudeerd die op het eerste zicht ongeschonden leken. Hun bevindingen die ze recent publiceerden in vakblad Nature Communications waren ronduit shockerend.

Het ijs bleek meer dan 12.000 microscopische hoeveelheden plastic te bevatten. Hoewel dit op het eerste zicht een enorme grote hoeveelheid lijkt, is het niet zo dat er de afgelopen tijd meer plastic in zee is gekomen. De hoge concentratie is een verzameling van meer dan 30 jaar. Sommige stukjes waren ook niet met het blote oog te zien. De onderzoekers gebruikten een piepkleine camera en stelden vast dat sommige deeltjes slechts één zesde van een haar groot waren.

Vissen

Omdat het plastic zo klein is, kan het makkelijk opgegeten worden door vissen, die het op hun beurt weer doorgeven aan mensen. Iedereen is dus een slachtoffer. De meest voorkomende soorten microplastics zitten in verf en nylon.

Bron: Metro, https://nl.metrotime.be/2018/05/01/...n-noordpoolijs/
Eigen mening: Ik was geschrokken toen ik las dat er zelfs al plastic in het noordpoolijs verscholen zit. Het feit dat het een verzameling van over dertig jaar is, maakt het er voor mij niet beter op. Dit klinkt in mijn oren als een teken dat we snel beter zullen moeten leren omgaan met het verbruik van plastic materiaal alsook het recycleren en niet zomaar wegsmijten. Hopelijk zal dit probleem beteren als we allemaal ons steentje bijdragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.