actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2017, 20:23
Lender.L*yckx Lender.L*yckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 28
‘Bart De Pauw is het topje van de ijsberg. En het zijn geen kleine namen’

In de cultuursector heerst een doofpotmentaliteit over grensoverschrijdend gedrag. Dat zegt Groen-parlementslid Bart Caron aan VTM Nieuws. Volgens hem is Bart De Pauw slechts ‘het topje van de ijsberg’. ‘En het zijn geen kleine namen.’

Caron is cultuurexpert voor Groen en zelf jarenlang actief geweest in de cultuursector, als muzikant en als evenementencoördinator. Tijdens de parlementscommissie over seksueel grensoverschrijdend gedrag haalde hij plots fors uit naar zijn eigen sector.

Doofpotcultuur

‘Ik heb de indruk dat het deksel stevig op de pot gedrukt wordt en dat er veel dingen onderdrukt worden’, klonk het. ‘Wat ik daar hoor, stelt mij niet meteen gerust.’ Volgens hem is de zaak-De Pauw slechts het topje van de ijsberg. Hij werd naar eigen zeggen benaderd door verschillende slachtoffers. Zij willen echter anoniem blijven uit angst. De betrokken daders zijn leidinggevenden die nog steeds aan het roer staan. De verhalen van de slachtoffers gaan over ‘alle soorten van grensoverschrijdend gedrag, van aanrakingen tot verkrachtingen.’

‘Het kan toch niet zijn dat wanneer je het in de film- of danswereld wil maken, dat je aan bepaalde grillen van grensoverschrijdend gedrag moet voldoen’, klonk het nog. ‘En het zijn geen kleine namen die de ronde doen. Het gaat over mensen aan de top.’

Parlementscommissie

De problematiek staat momenteel hoog op de agenda in het Vlaams Parlement. Vandaag kwamen de minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) en minister van Jeugd, Cultuur en Media Sven Gatz langs in de commissie.

‘De etterbuil is gebarsten’, stelde minister Gatz vanmiddag nog. Ook kondigde hij een grote enquête aan. Volgend jaar gaat iedereen in de media en cultuursector gevraagd worden een anonieme vragenlijst over seksueel grensoverschrijdend gedrag in te vullen. Op termijn kan dit ook in andere sectoren.

Bron: De Standaard, 23/11/'17
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171123_03203657

Mening: Ik vind dat Bart Caron, cultuurexpert voor Groen, volledig gelijk heeft. Bart De Pauw is zeker niet de enige in de film- en danswereld aan grensoverschrijdend gedrag heeft gedaan. Het zullen vooral leidinggevenden geweest zijn omdat zij kunnen gebruik maken van dreigementen tegen hun vrouwelijk personeel (een ontslag bijvoorbeeld). Ze zouden maar eens iets naar buiten moeten brengen...
Ik moet wel zeggen dat ik het raar vind dat de namen van de vrouwen die Bart De Pauw beschuldigen van grensoverschrijdend gedrag zich nog steeds niet bekend hebben gemaakt. Je kan dus iemand die je niet moet anoniem beschuldigen om die persoon zo veel kwaad te berokkenen.
Ik vind dat minister Sven Gatz volkomen gelijk heeft. Ik denk dat nu dat het verhaal van Bart De Pauw naar buiten is gekomen dat er nog vele anderen zullen volgen. Alleen zal het deze keer niet alleen in de film- en muziekwereld zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.