actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Midden-Oosten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th February 2011, 21:58
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs up 'Ik weiger pessimistisch te zijn'

'Ik weiger pessimistisch te zijn'


De theatermaker Chokri Ben Chikha is Vlaming, Belg en Tunesiër. Hij is trots op de plotselinge ontvoogding van de Arabische volkeren en pleit voor meer steun.



'Ik ben trots, natuurlijk wel. Fier. Gelukkig. Opgelucht, ook. Dat het stereotiepe beeld van de “achterlijke, despotische Arabische islamitische wereld, eindelijk een deuk heeft gekregen. Zelfs intellectuelen van bij ons begonnen te geloven dat al wat Arabisch en islamitisch is, alleen maar varianten op allerlei achterlijkheid kan voortbrengen. Het enige wat ons uit de regio interesseerde, was altijd maar weer: moslimextremisme. Eindelijk zien we nu dat ze daar ook bezig zijn met allerlei seculier gedachtegoed. Dat ze daar óók nood hebben aan democratie. En al veel langer dan vandaag.'

'Als ik de voorbije jaren in Tunesië kwam, smeekten de jongelingen me altijd om hen in mijn koffer naar België mee te nemen. Ze beseften heus wel welke vrijheden ze misten. Ze spuwden op het regime. Om nu bij die jonge gasten de haat en verbittering te zien omslaan in engagement en vaderlandsliefde, dat vind ik bijzonder hoopvol.'

'We moeten de Arabische emancipatie op alle mogelijke manieren ondersteunen. En is het niet uit altruïsme, dan wel uit eigenbelang: we zullen zo een pak minder vluchtelingen op te vangen hebben.'

'Ik weiger trouwens om ook maar één moment pessimistisch te zijn over deze omwenteling. Verwijzingen naar Iran ergeren me mateloos. Zoals bij elke revolutie weten we op dit moment inderdaad nog niet hoe ze zal uitdraaien. Maar jongeren, arbeiders en intellectuelen zijn er in Tunesië op zijn minst al in geslgaad om een autoritair regime op de knieën te krijgen, laten we daar alvast blij om zijn. Om nu meteen weer te gaan waarschuwen voor allerlei fundamentalistische groeperingen die de revolutie zouden kunnen kapen, dat bewijst alleen maar weer hoezeer onze beeldvorming vast zit. Ik wil dit scharniermoment koppig het voordeel van de twijfel blijven geven.


DS, 07-02-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.