actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2016, 17:46
Ellen.B*yers Ellen.B*yers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Essen
Posts: 33
Mogen er vanaf 2040 geen huizen meer worden gebouwd door de betonstop?

De Vlaamse regering wil een betonstop vanaf 2040. Betekent dat dan dat onze kinderen en kleinkinderen nooit een huis zullen kunnen bouwen?

De Gentse burgemeester Daniel Termont (SP.A) maakt zich daar duidelijk zorgen over. ‘Onze kinderen en kleinkinderen zullen dus niet meer kunnen bouwen. Dank u Vlaamse regering’, tweette hij vanmiddag.

Maar met ‘betonstop’ wordt dus niet bedoeld dat er geen nieuwe gebouwen meer gezet mogen worden in Vlaanderen. Wel dat er een halt komt aan de verzegeling van de grond met beton. Want hoe groter het verharde oppervlak is, des te slechter kan water in de grond sijpelen. De eerste de beste regenbui leidt dan tot een heuse overstroming.

De Vlaamse Regering wil daarom dat er tegen 2040 geen open ruimte – onbebouwd landbouwgebied, natuur en bos – meer verdwijnt om erop te bouwen.

Maar wat met bouwgrond waar nu struiken en gras op staan? Zetten de eigenaars best spoed achter hun bouwplannen?

Het basisprincipe van de nieuwe plannen is dat niet meer overal gebouwd kan worden, óók als een perceel eerder als bouwgrond werd verkocht. Veel hangt daarbij af van de locatie van het perceel. Als het in woongebied ligt (op het ruimtelijk gewestplan is het perceel als dusdanig ingekleurd), is de kans klein dat iemand binnenkort de eigenaar een strobreed in de weg legt als die erop wil bouwen. In de meeste gevallen zijn het de gemeenten zelf die de bouwvergunning afleveren. En de lokale besturen hebben er alle belang bij dat er woonruimte bijkomt in hun gemeente en hun inwoners tevreden zijn.

Als het perceel daarentegen niet in woongebied maar in woonuitbreidingsgebied ligt, is het een ander verhaal. Want minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) wil vooral daar het bouwen aan banden leggen.

De minister kondigde deze zomer aan dat ze een ‘negatieve lijst’ wil opstellen met 500 tot 3.000 hectare woonuitbreidingsgebied waar er niet meer mag worden gebouwd. Eigenaars met percelen die op de negatieve lijst staan (dat zijn vooral gemeenten en projectontwikkelaars), zullen er wel voor moeten worden gecompenseerd dat ze er toch niets op mogen bouwen – door de overheid of door andere ontwikkelaars die hun bouwrechten overkopen. Met de extra bouwrechten kan er elders een (hoger) gebouw gezet worden. Schauvliege meldt dat er in de regio Leuven proefprojecten lopen rond zulke verhandelbare bouwrechten.

Eigen mening: Ik begrijp waar de regering naartoe wilt, toch zijn er vele vragen die ik me stel bij het idee. Zoals in het artikel al vermeld vraag ook ik me af wat er gaat gebeuren met de bouwgronden? Ik ben bang dat dit beleid ervoor zorgt dat velen zo snel mogelijk nog willen bouwen. Ik begrijp dat er iets moet gebeuren om meer groen te behouden, toch vraag ik me af of het idee niet te drastisch is? Het is zeker positief om proefprojecten op te zetten, zo kunnen ze nagaan welke impact de betonstop zou hebben.

Bron: DS, 1/12/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20161201_02602324
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.