actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2013, 21:52
Charlotte Le Dreff Charlotte Le Dreff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 59
Een gezin op vijf heeft geen computer

Een gezin op vijf heeft geen computer

In 2012 had 20 procent van de Belgische huishoudens geen computer en 21 procent beschikte niet (meer) over een internetaansluiting. Het aantal gezinnen dat over een computer of internetaansluiting beschikt stijgt wel jaarlijks. Dat blijkt vandaag uit de resultaten van de ICT-enquête die in 2012 door de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie van de FOD Economie werd uitgevoerd. Internetgebruikers winkelen ook steeds vaker online.
In 2012 bezat 80 procent van de huishoudens (met minstens een persoon tussen 16 en 74 jaar oud) een computer, terwijl dat in 2006 slechts 58 procent was. Bovendien is 5 procent van de gezinnen die niet over een computer beschikten van plan er binnen de twaalf maanden een aan te schaffen.

Daarnaast heeft 78 procent van de huishoudens een internetaansluiting, een stijging van 24 procentpunten ten opzichte van 2006. "De manier waarop we verbinding maken met het internet evolueert", zegt de FOD in een persbericht. Er wordt namelijk steeds vaker een verbinding gemaakt met gsm's (33 procent van de huishoudens) of tablets (14 procent). In 2011 was dit nog maar 22 procent voor gsm's en 4 procent voor tablets.

De FOD wijst er nog op dat het aantal internetgebruikers dat online winkelt in vijf jaar tijd meer dan verdubbeld is. "In 2012 gaf 45 procent van de Belgen aan in de laatste twaalf maanden goederen of diensten via internet te hebben besteld", luidt het. België overschrijdt daarmee het Europees gemiddelde van 44 procent lichtjes.

De Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie voerde het onderzoek uit op basis van een representatieve steekproef waarin meer dan 6.000 Belgen tussen 16 en 74 jaar zijn opgenomen.

Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...-computer.dhtml

Mening:
Dit zijn nog redelijk wat mensen die het zonder een computer stellen. Spijtig genoeg kunnen we niet meer zonder een computer of laptop in deze huidige maatschappij. Denk maar aan onszelf. Zonder een computer of laptop, zou studeren echt niet meer mogelijk zijn. Alles moet bijna geüpload worden op Toledo. Een computer en dan vooral het internet zijn gewoonweg ondenkbaar geworden. Helaas kan niet iedereen zich dat permitteren waardoor deze mensen belemmerd worden. De maatschappij en de technologie evolueren maar staan er niet bij stil dat sommige mensen dit niet kunnen aanschaffen. Zo dreigen deze mensen verzeild te geraken in een vicieuze cirkel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th April 2013, 09:29
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Ik had echt niet verwacht dat er de dag van vandaag nog zoveel mensen zijn die geen computer hebben. Wel vraag ik me dan af of hierbij ook oa bejaarden zijn geteld? Dat zou het wel gedeeltelijk verklaren. Ik heb al van vele mensen gehoord dat hun kinderen reeds in het eerste leerjaar taken mee naar huis krijgen die ze op de computer moeten maken. Alles is de dag van vandaag echt wel gedigitaliseerd en je kan echt alles met je computer. Ook ken ik wel enkele mensen die principieel geen computer en televisie in huis hebben. Langs de ene kant begrijp ik ze wel. Ik ken vele kinderen en mensen die hun opleiding en hun omgeving verwaarlozen door non-stop op de computer te zitten. Langs de andere kant vind ik wel dat het geen overbodige luxe is. Het is dan beter om duidelijke afspraken met je kinderen te maken wat betreft het gebruik ervan. Je vindt er alles op terug, voor school kan je ook bijna niet meer zonder. Ik verwacht wel dat dit cijfer elk jaar steeds wat meer zal afnemen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th April 2013, 14:34
S*ANNE S*ANNE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Gierle
Posts: 26
Gelukkig voorzien de meeste hogescholen computers in de bibliotheek voor de studenten die thuis geen computer hebben. Zo krijgen ook deze studenten de kans om een diploma te halen. Studeren zonder computer lijkt me bijna onmogelijk. Wat mijn vraag dan weer is... kan een persoon die geen computer heeft en ook niet met een computer kan werken een kwaliteitsvolle leerkracht zijn?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th April 2013, 09:36
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Ik ben het niet volledig eens met S*anne. Volgens mij doet het bezitten van een computer niets af aan de kwaliteit van je leerkracht-zijn. Je bent een goede leerkracht of je bent het niet. Mijn ouders zijn beide leerkracht en hebben een opleiding gevolgd in de tijd dat de computers nog in hun kinderschoenen stonden. Mijn grootmoeder is een leerkracht, terwijl het in die tijd al verbazend was dat je over een tv bezat, laat staan een pc. Tot over enkele jaren terug was het niet vreemd dat je geen computer had, dat was iets voor mensen met héél veel geld of bedrijven.

Het artikel is volgens mij een goede wake-up call! We mogen er als leerkracht niet steeds vanuit gaan dat alle onze leerlingen over een computer beschikken. En ik weet niet eens zeker of dat slecht is. Op het internet geraak je aan veel informatie, maar je vindt er vooral veel nonsens. Als het in een boek gepubliceerd staat is de bron volgens mij betrouwbaarder. En wat maakt het uit of je een handgeschreven tekst moet lezen of een getypte? Voor mij in ieder geval niets.

Heleen vroeg zich het ook al af, maar zijn de bejaarden meegeteld? Enkele van hen beginnen nu ook computers en gsm's aan te schaffen, maar in dat deel van de bevolking liggen die aankopen veel lager dan bij de jeugd, uiteraard.
Kinderen die nu geboren worden leren vanaf dag een de IPhones kennen. Tegen de tijd dat zij 'jongeren' zijn, zal ook dit al achterhaald zijn.
Kinderen die nu geboren worden leren vanaf dag een de IPad kennen. Ook dit zal tegen dan misschien al achterhaald zijn.
En kinderen die nu geboren worden leren vanaf dag één de laptop kennen. Terwijl in de tijd dat ik geboren werd, hadden mijn ouders geen computers (ook niet zo een met een immens grote 'bak' naast), mijn ouders hadden geen gsm's. En zij hebben die tijd ook overleefd, meer zelfs zij hebben in die tijd gestudeerd!

Ik vind niet dat we de functie computer mogen overschatten en ik vind al helemaal niet dat we de bibliotheek en zijn informatie mogen onderschatten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th April 2013, 13:44
dries.crauwels dries.crauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Essen
Posts: 54
Hier schrok ik ook wel even van. Als toekomstig leerkracht informatica is het wel belangrijk te weten hoe het gesteld is met het aantal leerlingen die thuis over een computer beschikken en/of internet. Ik persoonlijk heb er nog niet genoeg bij stilgestaan dat er wel degelijk een kans is, die toch veel groter is als ik eerst gedacht had, dat er leerlingen in mijn klassen zijn die hier niet over beschikken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.