actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2011, 16:18
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Vlaanderen krijgt zeven extra erkende moskeeën

Vlaanderen krijgt zeven extra erkende moskeeën

Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois heeft in oktober zeven nieuwe moskeeën erkend. Dat antwoordt Bourgeois op een schriftelijke vraag van Vlaams Belang-fractieleider Filip Dewinter. Daarmee komt het aantal moskeeën dat in Vlaanderen in aanmerking komt voor subsidies op 24. Dit jaar vloeit er 538.000 euro provinciale subsidies naar de erkende moskeeën.
Vier van de nieuw erkende moskeeën bevinden zich in Limburg: Al Mouhsinine (Bilzen), Selimiye Camii (Lommel), Mevlana Camii (Genk) en Yildrim Beyazit Camii (Genk). Twee zijn te vinden in Antwerpen -Attaqwa (Deurne) en De Koepel (Antwerpen) - en één in Gent, Ensarija. Voor vier andere moskeeën loopt de procedure nog. Het is enkel nog wachten op de adviezen van de staatsveiligheid.

Erkende moskeeën komen in aanmerking voor subsidies en Filip Dewinter vreest dat de nieuwe erkenningen dan ook extra zal kosten voor de belastingbetaler. Voor het boekjaar 2011 is voor 537.929 euro subsidies ingeschreven aan 14 van de 17 moskeeën. Het Vlaams Belang kant zich zoals bekend tegen elke vorm van subsidiëring of ondersteuning van moskeeën.

Bron: de Standard online, 08/11/11, http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20111108_064
__________________________________________________ ______
Eigen mening:

Ik kan de mening van Filip Dewinter wel volgen, ik zou persoonlijk niet graag instaan voor de subsidiëring van moskeeën.
Nu de regering een begroting aan het opstellen is kunnen ze misschien beter hierin wat besparen, en het eigen volk meer helpen.
Ik zeg niet dat ik tegen de vrije beleving van godsdienst ben maar we blijven nog altijd wel in België.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2011, 20:11
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
Niet dat ik extreem rechts ben ofzo, maar de toename van vreemdelingen, voornamelijk moslims, is de laatste jaren wel extreem gestegen en dit vind ik toch wel onrustbarend... Misschien zijn we inderdaad te toegeeflijk en te "zacht". Om even een ander voorbeeld erbij te nemen: In Turkije is er een hoofddoekverbod in openbare gebouwen, wij zijn aan het onderhandelen om dit toe te laten. Ligt het aan mij of is dit de omgekeerde wereld? Verder kan ik begrijpen dat die mensen hun eigen godsdienst willen beleven, maar dan wel niet op de kap van mensen die er niets mee te maken hebben...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th November 2011, 18:36
kirsty.michielsen kirsty.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 28
Ik vind dat ze misschien eens moeten uitkijken wat men met de subsidies doen. We zitten nog steeds in een economische crisis.
Daarnaast stel ik mij ook de vraag, 'vinden we ook kerken voor ons in de Islamitische landen??? '. Dat er rekening gehouden wordt met andere godsdiensten vind ik heel normaal. Iedereen mag zijn/haar eigen godsdienst beleven. Maar dit kan dan wel binnen de perken blijven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th November 2011, 14:16
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Ik ben het helemaal eens met diegene die al hebben gereageerd. Het kan niet zijn dat in tijd van economische crisis geld wordt uitgegeven aan zaken die niet echt noodzakelijk zijn. Er zijn al heel wat moskeeën in België en volgens mij is het niet van groot belang dat er nu nog erkende bijkomen. We zitten nu eenmaal in een wereld waar alle culturen samenleven, maar in Islamitische landen zouden ze zich nooit zo hard aanpassen aan andere culturen zoals wij dat doen.
Ik ben zeker niet voor het Vlaams Belang, maar we moeten toch oppassen dat we het hier niet te aantrekkelijk maken voor buitenlanders. Liever een beperkt aantal allochtonen die we goed kunnen opvangen en volgen in hun inburgeringsproces dan een groep die veel te groot is voor ons kleine landje en waar we geen opvangplaatsen voor hebben en niet kunnen begeleiden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th November 2011, 17:17
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Toen ik dit artikel las, moest ik direct denken aan volgend artikel: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...MiljardBesparen.

Als je dan kijkt naar de zaken waarop Di Rupo wil besparen, bv. de overheidspensioenen (inderdaad, ook van de (toekomstige) leerkrachten ) en de ontwikkelingssamenwerking (!), vind ik het bijzonder vreemd dat er nu plotseling voldoende geld gevonden is om zeven extra moskeeën te subsidiëren.

Het lijkt me een beter idee om het geld van deze subsidies te gebruiken voor een andere besparing die Di Rupo wilt doorvoeren, meer bepaald die van de gezondheidszorg. Als je kijkt naar Engeland weet je direct wat voor desastreuze gevolgen dergelijke besparingen kunnen hebben voor de kwaliteit van de gezondheidszorg.

Stelt men dan geen prioriteiten in dit (apen)land? Ik ben helemaal niet tegen deze subsidies, maar ze komen nu eenmaal op een heel slecht moment voor België. Het standpunt van Dewinter en diens 'partij' houdt bovendien geen enkele steek en is bovendien erg provocerend.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th November 2011, 12:20
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik ben blij dat er hier toch één iemand is die Dewinter zijn populisme een beetje doorprikt.
Ten eerste is het waar dat we moeten uitkijken met uitgaven. Maar van mij mogen ze nu meteen een referendum houden waarin je je godsdienst moet opgeven en of je een praktiserende gelovige bent. Dan kunnen we de subsidies terug verdelen en eens zien hoe veel minder de Kerkfabriek binnenrijft. Die krijgt namelijk nog steeds veel subsidies terwijl er niemand meer in de kerk zit. Zeer vreemd vind ik dat.
Ten tweede houden alle argumenten in de trend van, dit doen ze ook niet in de Arabische wereld gewoonweg geen steek. Daar zijn ook kerken voor christelijke gemeenschappen, die zijn er gewoon veel minder omdat de christelijke gemeenschap daar verhoudingsgewijs veel kleiner is.
Tot slot baart het feit dat toekomstige leraars toch een beetje blijk geven van de bange blanke man (of vrouw) te zijn, mij zorgen. Voor mij impliceert dit dat er later in de klaslokalen ook een onderscheid zal gemaakt worden tussen de leerlingen.

PS: het woord apenland doet me ook altijd sterk aan de HLN-fora denken
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.