actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2017, 17:23
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
‘Wij konden alleen vliegen omdat Rusland het toeliet’

Aan de ethische standaard van ons leger mag en kan niet geraakt worden, zegt Fred Vansina, de chef van de luchtmacht. Zelfs niet in de strijd tegen IS. Maar zonder nieuwe vliegtuigen zijn we een vogel voor de – Russische – kat.

De ideologie van IS is nog niet verdwenen, maar het Belgische leger heeft wel een belangrijke bijdrage geleverd aan ‘het stoppen van de olievlek’. ‘Op het terrein zijn ze structureel verslagen’, zegt generaal-majoor Fred Vansina, de commandant van de luchtcomponent, in een interview met De Standaard. ‘Wij hebben enorm veel levens gered.’

De Belgische F-16’s die boven Syrië en Irak streden tegen Islamitische Staat, zijn terug. Voor Vansina gaat het om een ‘gruwelijke, nietsontziende tegenstander’. ‘Die gasten zijn slim, ze passen zich aan, ze kunnen leiding geven en met de sociale media werken. Bovendien schenden zij het oorlogsrecht voortdurend. Wij, wij volgen het internationale recht der gewapende conflicten. Onze jonge piloten hebben een grote maturiteit. Als zij niet 100 procent zeker zijn dat zij hun opdracht kunnen uitvoeren zonder onschuldige slachtoffers, dan vallen zij niet aan. Punt.’

Die ethische grenzen mogen we nooit loslaten, zegt Vansina. Zonder acht te slaan op eventuele burgerslachtoffers hadden de landen van de coalitie tegen IS de strijd misschien kunnen versnellen, maar voor de piloten zou dat nefast zijn. ‘Zij moeten met hun geweten kunnen leven achteraf. Dat zijn jonge kerels, met jonge gezinnen, met kleine kinderen. Zíj moeten kunnen leven met het werk dat ze doen. En met alle aanvallen die ze tot nu gedaan hebben, kúnnen ze dat. Ze weten dat ze mensen gedood hebben, maar ook dat dat hun job is, en dat ze recht in de schoenen staan. Moeten wij dus minder terughoudend worden? Neen. Zelfs als we weten dat IS daar continu misbruik van maakt.’

De chef van de luchtcomponent vindt wel dat we op andere vlakken een tand moeten bijsteken. De lobbyoorlog voor de vervanging van de F-16’s draait op volle toeren. Met name Frankrijk probeert buiten de procedure rechtstreeks via de Belgische media zijn Rafale en de voorgespiegelde economische return te promoten. Vansina spreekt er zich niet over uit: ‘We zullen het doen met het toestel dat we krijgen.’

Maar dat er snel iets moet gebeuren, staat vast. Als de Belgen in Irak en Syrië één ding geleerd hebben, dan wel dat Rusland niet te onderschatten is. ‘Wij konden daar alleen vliegen omdat de Russen het ons toelieten’, zegt hij. Met de grond-lucht-raketsystemen van Rusland die in de regio talrijk ontplooid zijn, kan het land het luchtruim boven Syrië en Irak volledig beheersen. ‘Als zij niet willen dat wij daar vliegen, dan vliegen wij daar niet meer. Daarom moeten we goed beseffen dat onze F-16’s vanaf begin jaren ’20 verouderd zijn. Maar als je in zo’n omgeving wil overleven, dan heb je serieuze elektronische oorlogsvoeringcapaciteit nodig. Zowel verdedigend als aanvallend. Ik neem aan dat wij als Westen niet het signaal naar Rusland willen sturen dat alles zomaar mag.’

Bron:27/12/2017 De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171226_03268160

Mening:
Uit dit artikel blijkt duidelijk dat we in ons land meer zullen moeten gaan inzetten op vlak van oorlogsvoeringcapaciteit. Als we niet willen dat in de toekomst ons land overrompelt kan worden door een andere grootmacht zullen we onszelf moeten blijven evolueren. Hiermee wil ik niet zeggen dat we onmiddellijk een nieuwe koude oorlog moeten starten. Hier heeft niemand baat bij. Wanneer we echter zien dat een grootmach als Rusland een volledig luchtruim kan controleren zonder hier al te grote moeite voor te doen, moeten wij ons dan geen zorgen maken?
Ik vind het zeer belangrijk dat een land, zelfs al leeft het in vrede met zijn omringende landen, steeds voorbereid is op een oorlog. Hiervoor moeten we niet het duurste, beste en nieuwste martiaal hebben. We mogen gewoon geen materiaal hebben dat compleet verouderd is. We moeten volgen in het proces dat tegenwoordig razendsnel gaat.
Op het einde van deze mening wil ik nog mijn lof betuigen aan de soldaten die in onze F16's vlogen. Het feit dat zij de aanvallen steeds op een ethische manier hebben uitgevoerd raakt mij persoonlijk. Ik vind het zeer goed verwoord van Fred Vanisma dat zij de personen zijn die er achteraf mee moeten kunnen leven. Ik kan heel goed begrijpen dat piloten het er ontzettend moeilijk mee kunnen hebben moesten er toch burgerslachtoffers vallen terwijl ze deze hadden kunnen vermijden. Dat ze steeds hebben gehandeld in eer en geweten vind ik een zeer mooie zaak.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.