actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2012, 12:49
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Bart De Wever: 'Dit is voor mij een onmogelijke situatie'

Ook Bart De Wever erkent nu expliciet dat de Antwerpse onderhandelingen over een nieuwe bestuurscoalitie muurvast zitten. Dat hij Groen niet meer kan betrekken bij de formatie omwille van het conflict over het mobiliteitsdossier en de Stadslijst van sp.a en CD&V enkel in een coalitie wil met Groen, noemt De Wever een "onmogelijke situatie". Die uitspraak deed hij in Villa Politica op Eén.

"Je zit met twee partijen die ook in de Vlaamse regering zitten en die dus de stabiliteit van die regering hoog in het vaandel zouden moeten dragen", zegt De Wever. "Ze zouden ook moeten vasthouden aan het beleid dat ze samen mee hebben beslist, zowel op stadsniveau als in de Vlaamse regering", verwijst hij naar het bestaande compromis over het uitvoeren van een ondertunneld BAM-tracé. Dat net diezelfde sp.a en CD&V er absoluut een partij bij willen "die dit allemaal op de helling wil zetten" zegt de formateur niet te begrijpen. "Ik kan blijkbaar niet met Groen, maar ook niet zonder", stelt hij vast.

Toch geeft De Wever de hoop nog niet op. Hij wacht het antwoord van de Stadslijst en Open Vld op een nieuw voorstel af. "Ik ga niet aan een nieuwe nota werken, maar ik had wel al een plan-B klaar". Hij is naar eigen zeggen momenteel "volop bezig", en "hoe minder u op de scène ziet, hoe meer er daadwerkelijk gebeurt". (Belga/SD)

bron: Knack.be, 07/11/2012
eigen commentaar: Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat het zo zou uitlopen. Natuurlijk moet elke partij water bij de wijn doen om een coalitie te vormen. Maar het ideeëngoed van Groen staat lijnrecht tegenover dat van N-VA. Groen wil onder andere het BAM-tracé afschaffen. Als Bart de Wever hier toegevingen moet doen moet hij weer van nul beginnen. Het is toch gek, dat de partijen (CD&V en SP.A) die eerst mee over het BAM-tracé hebben beslist nu een partij erbij willen die dit plan op de helling wil zetten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2012, 13:56
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Patrick Janssens trekt zich terug uit onderhandelingen

ANTWERPEN - Patrick Janssens, afscheidnemend burgemeester in Antwerpen, trekt zich persoonlijk terug uit de onderhandelingen met Bart De Wever. Volgens de politicus wordt in de media de indruk gewekt dat hij de formatiegesprekken bemoeilijkt en wil hij daarom een stap terugzetten.

Patrick Janssens laat in een persbericht weten dat hij niet langer deelneemt aan de formatiegesprekken voor de stad Antwerpen.

‘We hebben als partij onze betrachting vanaf de eerste dag heel duidelijk gemaakt: tot een constructieve meerderheid komen die een zo groot mogelijk deel van de Antwerpse kiezers vertegenwoordigt. Ik wens niet dat de indruk bestaat of gewekt wordt dat mijn persoon zoiets in de weg staat. Noch de stad, noch de Stadslijst, noch ik persoonlijk hebben er immers enig belang bij dat die formatiegesprekken nodeloos moeizaam verlopen of lang aanslepen’, meldt Janssens.

De beslissing zou er gekomen zijn na een gesprek onder vier ogen met Bart De Wever.

Gisteren vroeg Bart De Wever aan de onderhandelaars duidelijkheid. In Villa Politica liet hij verstaan dat hij onderhandelde met als doel een bestuursploeg te vormen. Hij vroeg zich af of alle onderhandelaars wel die bedoeling hadden.

Allicht heeft Patrick Janssens dat beschouwd als een vingerwijzing. Zeker is wel dat het tussen De Wever en Janssens niet boterde. Het afhaken van Patrick Janssens kan gezien worden als een 'toegeving' aan De Wever.

Maar het legt meteen ook zeer nadrukkelijk de bal in het kamp van de N-VA-voorzitter. De figuur Janssens is alvast niet langer een excuus voor De Wever om te mislukken. Maar De Wever blijft met een moeilijke situatie zitten. Open VLD en N-VA willen onderhandelen, maar de Stadslijst wil alleen onderhandelen met Groen erbij. Dat probleem is er nog steeds - Janssens of geen Janssens.

(G)een verrassing

Dat Janssens afhaakt is geen verrassing. Het was al lang duidelijk dat hij geen grote rol zou spelen in een nieuwe Antwerpse coalitie onder burgemeester De Wever. Tegelijkertijd is het wel een verrassing omdat Janssens meteen na de verkiezingen zei dat hij de SP.A niet in de steek zou laten.

Voor de Stadslijst onderhandelde Janssens samen met Robert Voorhamme (SP.A) en Marc Van Peel (CD&V). Of hij vervangen wordt, is niet zeker.

Bron: DS 8/11

Opinie:
Het begint stilaan duidelijk te worden dat elke "onderhandeling" waarbij de N-VA betrokken is, gedoemd is tot mislukken. Dit komt volgens mij door de houding van N-VA die blijkbaar nog steeds niet doorheeft dat men in een democratie met meerdere partijen toegevingen moet doen om tot besturen te komen. We leven niet in de VS of Frankrijk waar de winnende partij het voor het zeggen heeft, ons politiek stelsel zit complexer in elkaar met de bijhorende voor- en nadelen. Dit belooft in ieder geval al niet veel goeds voor 2014, wanneer de N-VA meer dan waarschijnlijk de grootste partij zal zijn (ze mogen doen wat ze willen, ze blijven er kiezers bij krijgen zo lijkt het). Als men niet tot een bestuursakkoord voor de stad Antwerpen kan komen, hoe zal men dan ooit nog een regering vormen? Misschien moeten de kiezers ook eens inzien dat halsstarrig blijven vasthouden aan je standpunten geen goede politiek is, maar dom eergevoel. Als we deze tactiek zouden toepassen in interpersoonlijke relaties zou het dagelijkse leven maar heel zuur worden.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.