actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2010, 22:01
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
Dagelijks vijf schijnhuwelijken

Dagelijks vijf schijnhuwelijken

Het aantal schijnhuwelijken in ons land neemt ieder jaar toe. Vooral sinds 2000 is de stijging enorm.

In de eerste negen maanden van 2009 werden 1.217 schijnhuwelijken ontdekt in ons land. Dat zijn er ongeveer vijf per dag. Sinds 2000 gaat het aantal geforceerde trouwpartijen trouwens in stijgende lijn.

Vooral sinds 2006 is de stijging aanzienlijk. Van 144 naar 1.372 in 2008. Volgens politie en parket gaat het maar om het topje van de ijsberg. Een van de belangrijkste redenen waarom zoveel mensen het risico nemen, is dat het vaak geld opbrengt voor wie met een buitenlander zonder papieren wil trouwen.

Lage boete

Maar ook omdat een schijnhuwelijk belachelijk laag wordt bestraft. Namelijk met een geldboete die kan oplopen tot 100 euro en een gevangenisstraf gaande van acht dagen tot drie maanden.

In geval een van beide partners als tegenprestatie voor het afsluiten van het huwelijk een som geld ontvangen heeft, kan de gevangenisstraf oplopen tot één jaar en de geldboete tot 250 euro.

Wanneer er sprake is van een gedwongen huwelijk, kan de gevangenisstraf gaan tot twee jaar en de geldboete tot 500 euro.


Eigen mening:
Ik was redelijk verbaasd bij het lezen van dit artikel. Ik wist dat er zich in België (en andere landen) wel vaker zulke praktijken voordoen, maar dat het zo frequent gebeurt, deed me eventjes nadenken. 5 nephuwelijken per dag staat dus gelijk aan 5 buitenlanders die hun papieren krijgen omdat ze huwen met een Belg/Belgische. En dan wordt er enkel maar gesproken over de nephuwelijken die ontdekt zijn...! Men kan helemaal niet met zekerheid zeggen hoeveel nephuwelijken er per dag echt plaatsvinden.

Het is jammer dat buitenlanders op deze manier hun verblijfspapieren willen regelen... Het zou veel beter zijn als ze hun aanvraag op een gewone manier doen en dan zo toestemming krijgen om in België te blijven. Voor sommige buitenlanders zal het dan misschien niet lukken om de nodige papieren te bemachtigen, maar daar is dan meestal wel een gegronde reden voor.

Ik kan begrijpen dat de buitenlanders het dan proberen met een nephuwelijk en dat er Belgen zijn die het geld dat ze daarvoor krijgen maar al te graag aannemen. Maar ik kan niet begrijpen dat de medeplichtigen die betrapt worden, dan zo licht beboet worden en dat de gevangenisstraf ook relatief laag is.


Bron: www.gva.be

Laatst aangepast door Charlotte Wellens : 22nd March 2010 om 22:05. Reden: bronvermelding vergeten...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2010, 22:10
Lize Holemans Lize Holemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 69
Net zoals Charlotte was ik erg verbaasd toen ik dit artikel las. Vooral de mate waarin dit gebeurt, deed me even schrikken.

Enerzijds kan ik verstaan dat trouwen met een Belg/Belgische een erg gemakkelijke manier is om je verblijf in België te garanderen. Je hoeft enkel een papiertje te onderteken en klaar is kees. Ook voor de andere partij kan een enkele handtekening veel geld waard zijn.

Deels is dit volgens mij te wijten aan de lichte (gevangenis)straffen die hieraan gekoppeld zijn. We hebben in de loop der jaren schijnhuwelijken mogelijk gemaakt. Doordat de straffen gelinkt aan een schijnhuwelijk zo mild zijn, wordt de stap om het effectief te doen, veel kleiner. Want geef toe, wat heb je te verliezen?

Naar mijn mening moeten de straffen die hieraan gelinkt worden, zwaarder worden en zullen vanzelf het aantal schijnhuwelijken dalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.