actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2018, 14:50
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Suikervervangers veroorzaken evengoed diabetes en obesitas

Suikervervangers veroorzaken evengoed diabetes en obesitas

Suikervervangers mogen dan wel calorievrij zijn, onschuldig zijn ze daarom niet. Ook deze kunstmatige zoetstoffen kunnen diabetes en obesitas veroorzaken, stelt een nieuwe studie.


De jongste decennia is de verkoop van voedingsproducten en frisdranken met calorievrije zoetstoffen fors gestegen. Maar ook die suikervervangers kunnen schadelijk zijn, stellen onderzoekers van het Medical College of Wisconsin en de Marquette-universiteit (VS).

Drastische toename

"Ondanks de toevoeging van deze niet-calorische kunstmatige zoetstoffen aan onze dagelijkse voeding is er nog steeds een drastische toename van obesitas en diabetes", zegt hoofdonderzoeker Brian Hoffmann, die de resultaten deze week voorstelt op een groot congres in San Diego.

"In onze studies lijken zowel suiker als kunstmatige zoetstoffen negatieve effecten te hebben die gelinkt zijn aan obesitas en diabetes, zij het dat de mechanismen sterk verschillen."

Het gaat om het grootste onderzoek tot nog toe dat biochemische veranderingen na de consumptie van suiker en suikervervangers nagaat.

Studie bij ratten

De studie werd uitgevoerd bij ratten. Sommige groepen ratten kregen voeding met veel suikers, andere groepen kregen voeding met veelgebruikte suikervervangers, aspartaam of acesulfaam-K.

Na drie weken veranderde ook bij de ratten die suikervervangers kregen het vet- en energiemetabolisme. Bovendien bleek acesulfaam-K zich op te stapelen in het bloed, met mogelijk schadelijke gevolgen voor de bloedvaten.

Matig gebruik

Om te bepalen of suikervervangers even schadelijk zijn als suiker is nog meer onderzoek nodig, zegt Hoffmann. Maar onschuldig zijn ze dus niet. Van een gewone frisdrank naar een lightfrisdrank overschakelen kan je van de regen in de drop brengen.

En bij suikervervangers is het zoals bij suiker: als je ze gebruikt, gebruik ze dan matig, aldus Hoffmann. "We hebben vastgesteld dat je lichaam bij matig gebruik de nodige machines heeft om met suiker om te gaan. Wanneer het systeem gedurende een lange periode overbelast wordt, gaan deze machines kapot."

Bron: Redactie, 24 april 2018, De Morgen
Link: https://www.demorgen.be/wetenschap/...sitas-bbd1d1f5/

Eigen mening: Het is al langer bekend dat suikervervangers niet echt gezonder zijn dan werkelijke suikers, of ik hoor het toch al lange tijd mensen rondom mij zeggen. Ergens lijkt me dat ook logisch. Gewone suikers zijn wij als mensen gewoon om af te breken, want dat zijn voornamelijk natuurlijke producten. Suikervervangers echter zijn vaak volkomen 'chemische brol'. Ik kan er wel inkomen dat dit voor ons lichaam dan niet echt super gezond is. Ik vind het wel confronterend dat suikervervangers effectief even ongezond zijn - als je ze niet met mate binnenkrijgt - en zelfs nog slechter voor de bloedvaten dan gewone suikers. Ik denk dan ook dat het heel goed is dat er eindelijk grote onderzoeken worden gevoerd naar de gevolgen van suikervervangers, zeker in het kader van diabetes voorkomen, en dat deze ook media-aandacht krijgen. Zoals het artikel zegt, moeten er nog vele onderzoeken volgen alvorens er duidelijke richtlijnen mogelijk zullen zijn. Wel geldt hier, zoals bij praktisch alles, dat je het met mate kan binnenkrijgen. Dat verwondert mij niet. Er zijn veel dingen goed - of niet schadelijk - als je ze met mate binnenkrijgt, maar te veel is te veel... en dat geldt ook voor je lichaam.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 24th April 2018 om 14:57.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.