actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2015, 10:21
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Belfius geeft soms liever geen verzekering aan jongeren met psychische problemen

Belfius geeft soms liever geen verzekering aan jongeren met psychische problemen

Wie zich laat behandelen voor een psychisch probleem, krijgt daarna vaak moeilijker nog een verzekering. Zelfs bij Belfius, dat onlangs actievoerde om psychische problemen bespreekbaar te maken.

'Ik voel me alsof ik een strablad heb, omdat ik me ooit heb laten behandelen voor een psychische stoornis', zegt een Vlaamse ondernemer die zich zes jaar geleden als tiener liet opnemen in een psychiatrische afdeling om van een eetstoornis af te geraken.

Toen de persoon, die anoniem wenst te blijven, bij Belfius een 'gewaarborgd inkomen' wilde afsluiten, werd die geweigerd. Als eerste reden werd die eetstoornis opgegeven. 'Mijn psychiater getuigde schriftelijk dat de kans op hervallen zo goed als onmogelijk is. Als ik mij toen niet had laten behandelen, bestond dat risico nu wel en kreeg ik toch een verzekering.'

Duurzaam herstel


‘Als iemand echt zes jaar symptoomvrij is, kun je wel zeggen dat hij hersteld is’, zegt An Vandeputte van het Vlaamse kenniscentrum Eetexpert. ‘Er zijn steeds meer mensen die volledig herstellen van een eetstoornis. Hoe langer de periode zonder terugval, hoe groter de kans op duurzaam herstel.'

'Zonder het dossier te kennen, kan ik niet zeggen of het risico op latere problemen nul is, maar dat is het ook niet bij iemand die nooit een eetstoornis heeft gehad. Dat iemand ooit behandeld is, kan juist helpen om risicomomenten te herkennen.’

Rodeneuzendag

In antwoord op een tweede aanvraag – na Rodeneuzendag – vernam Kim van de klachtendienst van Belfius dat het steunen van goede doelen ‘effectief volledig losstaat’ van de kernactiviteit als verzekeraar. 'Hoe kan Belfius tegelijk ijveren voor de bespreekbaarheid van psychische problemen en een klant weigeren die ooit gedurfd heeft hulp te zoeken?', aldus de ondernemer.

'Ik hoor van hulpverleners dat zulke dingen vaak gebeuren, niet alleen bij Belfius, en ook voor het afsluiten van een hospitalisatie- of schuldsaldoverzekering. Mensen die hun kind willen laten behandelen voor een psychisch probleem, worden gewaarschuwd voor dergelijke gevolgen. In plaats van de Rodeneuzenactie te steunen, zou Belfius daar beter iets aan doen.’

Bron: DS, 15 december 2015

Mening:
Ik ben lichtjes geschokt na het lezen van dit artikel. Dat Belfius openlijk goede doelen steunt, daar kan ik weinig over zeggen. Het is immers aan hen om te kiezen voor welke goede doelen zij zich willen inzetten. Toch vind ik het hypocritische kantje van deze zaak wel jammer.

Als een burger in het verleden met psychische problemen heeft geworsteld, vind ik niet dat deze hem zijn hele leven moeten achtervolgen. Dat vergroot namelijk de kansen op een terugval. Uiteraard is iedere persoon anders en zijn geen twee psychische problemen hetzelfde, maar als de persoon in kwestie kan aantonen dat hij of zij wel degelijk 'genezen' is in de mate van het mogelijke, is het toch een beetje absurd om deze personen niet verder te helpen?

Ik vind het dan ook heel cru, maar eerlijk tegelijkertijd dat er in het artikel wordt aangehaald dat men voortaan maar beter twee keer nadenkt voor hij/zij zich laat behandelen voor een psychisch probleem. Je zou zo maar eens jouw kans op een degelijke verzekering om zeep helpen. Enorm jammer vind ik het, dat deze gedachte aangehaald moet worden.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 15th December 2015 om 10:30.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.