actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2009, 17:49
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Joe Van Holsbeeck: Moet Adam G. straf in Polen uitzitten?

Moet Adam G. straf in Polen uitzitten?

De Pool Adam Giza, tot 20 jaar cel veroordeeld voor de moord op Joe Van Holsbeeck (17), weet op 3 december of hij zijn gevangenisstraf in ons land mag uitzitten, of België ingaat op de eis van Polen en Giza uitlevert. De veroordeelde Pool wil liever hier blijven. Als Roma-zigeuner is zijn leven in gevaar wanneer hij in een Poolse cel wordt opgesloten, zegt zijn advocaat. Guy Van Holsbeeck, de vader van Joe, zegt dat hij vooral hier wil blijven omdat in zijn geboorteland geen wet-Lejeune bestaat en hij er zijn straf volledig moet uitzitten. Hier kan hij in 2012 al vrijkomen. Op 3 december hakt het hof van beroep de knoop door. Als België de afspraken met Polen nakomt wordt Giza begin volgend jaar op het vliegtuig naar Warschau gezet.

bron: GvA 19/11

Ik heb dit bij sociaal-economisch gezet, omdat dit volgens mij eerder een sociale kwestie is. Het is moeilijk onder te brengen in 1 van de andere categorieën.

eigen mening:
Volgens mij mogen we dit niet bekijken als een enkel geval, maar moeten we het extrapoleren.
Moeten we gevangenen van een andere nationaliteit uitleveren aan landen die andere leefomstandigheden hebben in hun gevangenissen, of een verschillend strafrecht?
Dit is natuurlijk een zeer gevoelige kwestie. De slachtoffers gaan natuurlijk voor zijn als het ander land een zwaarder strafrecht heeft. Maar kunnen we dit als 'westers' land wel doen? Het 'westen' staat voor solidariteit, mensen een 2de kans geven. Kunnen we dan wel gevangenen uitleveren aan landen met slechte leefomstandigheden in de gevangenis of met een zwaarder strafrecht als het onze?
Anderzijds hebben we nu al een tekort aan gevangenissen. Ook moeten de belastingbetalers betalen voor de jaren dat de buitenlandse gevangene in onze gevangenissen zit.
Volgens mij zouden we de gevangenen niet moeten uitleveren, maar ik begrijp zeker de argumenten van de mensen die pro uitleveren zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2009, 20:43
Alexandra
Gast
 
Posts: n/a
Moet Adam G. straf in Polen uitzitten?

Ik vind dat Adam G., de moordenaar van Joe van Holsbeeck zijn staf in Polen moet uitzitten. Het is wel duidelijk dat hij zelf opteert om zijn straf in België uit te zitten. Hij is er zich immers van bewust dat het gevangenisregime in Polen veel strenger is. In België heeft hij de kans om na 1/3 van zijn gevangenisstraf vrij te komen. Dat zou dus in 2012 zijn. Dit is natuurlijk veel te kort en ik vind dat een moordenaar zijn volledige straf moet uitzitten. Tevens ben ik van mening dat de Belgische belastingbetaler niet moet opdraaien om buitenlandse misdadigers te onderhouden in Belgische gevangenissen. De gevangenissen in België zitten overvol. Er is een akkoord met de Nederlandse regering om een gedeelte van de gedetineerden die in ons land hun straf uitzitten naar de gevangenis van Tilburg te verplaatsen. Vandaar mijn mening dat buitenlandse misdadigers hun straf in eigen land moeten uitzitten!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.