actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2013, 16:46
J*ppe.Nicolai J*ppe.Nicolai is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Sint-Antonius
Posts: 80
Rabobank betaalt 774 miljoen euro om fraudezaak te schikken

Bron: www.standaard.be
Datum: 29/10/2013

De Nederlandse bank Rabobank zal een schadevergoeding van 774 miljoen euro betalen omdat het zich schuldig heeft gemaakt aan fraude in de Libor-zaak. Rabobank heeft jarenlang de belangrijke rentegraadmeter Libor gemanipuleerd. De betrokkenen en de raad van bestuur moeten voor een klein deel opdraaien voor de kosten.

Dat meldt de bank. Bestuursvoorzitter Piet Moerland treedt af naar aanleiding van het schandaal. ‘Namens de bank en namens het bestuur wil ik een kristalhelder signaal afgeven. Ik heb besloten om mijn functie neer te leggen. Voor mij is dat een kwestie van principe’, zegt hij in een mededeling.

Volgens Rabobank hebben 30 medewerkers van de bank zich schuldig gemaakt aan ‘ontoelaatbaar gedrag’, klinkt het in een mededeling. Daarbij was volgens de bank niemand van het topmanagement betrokken. Tegen de schuldigen zijn ‘strenge disciplinaire maatregelen’ getroffen. Het gaat daarbij om ontslagen en terugvorderen van 4,2 miljoen euro aan uitbetaalde bonussen. Ook de leden van de raad van bestuur zien af van een deel van hun vergoeding.

Een van de betrokkenen had voor de rechter geëist dat de bonus alnsog zou worden toegekend. De rechtbank in Utrecht wees die eis echter van de hand.

Vier schikkingen

Het bedrag van 774 miljoen euro is een som van vier verschillende schikkingen die getroffen zijn: 70 miljoen euro voor het Nederlandse openbaar ministerie, 105 miljoen bond voor de Britse toezichthouder FCA, 475 miljoen dollar aan de Amerikaanse toezichthouder CFTC en 325 miljoen dollar aan het Amerikaanse gerecht.

Met de Nederlandsche Bank is geen financiële schikking getroffen. Die instelling drong aan op maatregelen om herhaling te voorkomen.

Formeel is er geen sprake van een veroordeling of boete, maar Rabobank maakt duidelijk dat de bank wel degelijk in de fout is gegaan. Zo staat in het persbericht dat ‘de risico’s van de Libor- en Euriborinzendingsprocedures onvoldoende onderkend’ zijn. Er komen dan ook ‘strenge corrigerende maatregelen’ om een dergelijk schandaal in de toekomst onmogelijk te maken.

Overige schikkingen

Eerder werden Barclays, UBS en Royal Bank of Scotland al beboet voor het Liborschandaal. Barclays kreeg in juni 2012 een boete van zo’n 330 miljoen euro opgelegd van Britse en Amerikaanse autoriteiten. UBS moest eind vorig jaar een boete van 1,5 miljard dollar (bijna 1,1 miljard euro) betalen, terwijl Royal Bank of Scotland er met 390 miljoen pond (circa 460 miljoen euro) van afkwam. De Libor is een tarief voor de interbankenrente bij leningen tussen banken ondeling.

Mening:
Ik vind dat deze zaken nog sterker bestraft moeten worden. Het lijkt een groot bedrag, maar al bij al is dit nog vrij betaalbaar. Een bank voor mij moet 100 procent transparant zijn, geen informatie achterhouden en zeker fraude vermijden! Dat Piet Moerland afstapt als bestuursvoorzitter is niet meer dan normaal. Zo'n fouten zijn niet te tolereren en dan moeten schuldigen hun conclusies hieruit trekken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.