actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2012, 08:43
dries.crauwels dries.crauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Essen
Posts: 54
Rijbewijs met punten: gezakt

Rijbewijs met punten: gezakt
WET IS 22 JAAR OUD MAAR UITVOERING WIL NIET LUKKEN
dinsdag 06 maart 2012, 03u00
Auteur: Tom Ysebaert


BRUSSEL - Minister na staatssecretaris heeft het aangekondigd, maar het is er nog steeds niet: het rijbewijs met strafpunten. Bij Mobiliteit zijn ze er klaar voor, maar bij Justitie nog niet.
Van onze redacteur

Het aantal verkeersdoden stijgt weer (DS 5 maart). Die vaststelling volstaat opdat de roep naar ingrijpende maatregelen klinkt. Groen lanceerde prompt het idee van het rijbewijs met strafpunten, waarbij wie de verkeersinbreuken opstapelt, zijn rijbewijs kan verliezen.

Of liever: Groen rakelde het idee weer op. Want, u gelooft het misschien niet, maar dat rijbewijs met strafpunten is al een eeuwigheid geregeld. Het was nog Jean-Luc Dehaene die het als minister van Verkeer in 1990 in een wet vastlegde. Alleen, nadien kwam het nooit tot uitvoeringsbesluiten en dus bleef die wet dode letter.

Opeenvolgende ministers en staatssecretarissen van Mobiliteit (Durant, Anciaux, Landuyt, Schouppe...) deden pogingen om de zaak nieuw leven in te blazen, maar stuitten daarbij telkens op politieke bezwaren - vooral in het zuiden van het land waren er veel tegenstanders - en op technische beperkingen. Zo was de overheid niet met performante IT-systemen uitgerust om het te kunnen realiseren.

Toen de federale overheidsdienst Mobiliteit een databank rijbewijzen uit de grond stampte, gloorde er weer even hoop. In december 2009 zei toenmalig staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) nog dat het rijbewijs met punten 'er tegen 1 januari 2012 zou zijn'.

Helaas, die datum is verstreken en er is nog steeds niets. De databank van de FOD Mobiliteit is zo goed als klaar, maar de digitale bron waaraan ze gelinkt moet worden, een pot met alle verkeersovertredingen, is er nog niet.

De huidige staatssecretaris, Melchior Wathelet (CDH), drukt meteen alle optimisme de kop in. 'Zolang Justitie niet geïnformatiseerd is, beginnen we er niet eens aan', zegt zijn woordvoerster.

Wathelet wil het daarom doen met andere middelen. De staatssecretaris legt de laatste hand aan een verkeersveiligheidsplan, dat hij binnenkort voorstelt. Daarin figureert het rijbewijs met punten dus niet. Wel mikt hij op het strenger straffen van hardleerse verkeerszondaars (de recidivisten), betere controle en duidelijkere verkeersregels.

Fraude bestrijden

Is de databank met de rijbewijzen dan ook een maat voor niets? Neen. Die kan worden gebruikt om fraude met rijbewijzen te bestrijden. Tegen januari 2013 zouden alle gemeenten het rijbewijs nieuwe stijl (formaat bankkaart) uitreiken. Ieder exemplaar wordt meteen geregistreerd in de databank. De rijbewijzen die al in omloop zijn, worden stelselmatig vervangen. Mobiliteit stuurt aan op een samenwerking met Binnenlandse Zaken om de burger tot wat meer bereidwilligheid aan te zetten om zijn document te vernieuwen, eventueel samen met de elektronische identiteitskaart. Velen pronken in al hun jeugdige glorie op de rijbewijsfoto, terwijl de wet eist dat ze je huidige uiterlijk weergeeft.


http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=QS3MVR8P


Mijn mening:
Ik vind het idee echt super, een rijbewijs waarbij je strafpunten kan verdienen indien je een ongeval veroorzaakt, zat achter het stuur kruipt, drugs gebruikt... En bij een aantal strafpunten wordt je rijbewijs ingetrokken. Alleen jammer dat dit er niet door wil komen. De wet is nu al 22 jaar oud en nog steeds niet in gebruik. In december 2009 zei toenmalig staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) nog dat het rijbewijs met punten 'er tegen 1 januari 2012 zou zijn'. Ik heb er nog niet veel van gezien...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th March 2012, 09:43
J.Verwerft's Avatar
J.Verwerft J.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Noorderwijk
Posts: 36
RE: Rijbewijs met punten: gezakt

Onze overheid houdt zich duidelijk liever bezig met het nachecken van de structuur van onze Belgische wegen. Als er een ongeval gebeurt, gaat men er direct van uit dat het de baan is die aan de basis van het probleem ligt.
We pompen alsmaar meer geld in renovatie van absurd kleine stukken wegen, terwijl ze zich INDERDAAD zouden moeten focussen op het rijgedrag van de bestuurders!
Ik vind deze nieuwe wet geen slecht idee, omdat men zich dan eindelijk richt op herhaaldelijke overtredingen van autobestuurders. Diegenen die zich niet aan de verkeersreglementen houden, zullen dan eindelijk door de mand vallen en dan kunnen we de eigenlijke oorzaak van verschillende verkeersproblemen eindelijk eens in de schoenen van de bestuurder zelf schuiven en deze persoon confronteren met de verantwoordelijkheid voor hun eigen daden.
__________________
"Knowledge is knowing that a tomato is a fruit, but Wisdom is knowing not to put it in a fruit salad."
Jens Verwerft ©
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th March 2012, 17:54
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Citaat:
Orgineel gepost door J.Verwerft
We pompen alsmaar meer geld in renovatie van absurd kleine stukken wegen, terwijl ze zich INDERDAAD zouden moeten focussen op het rijgedrag van de bestuurders!


Ik ben het helemaal eens met Jens. Vaak ben ik op de baan en vraag ik mij af waar sommige mensen hun rijbewijs hebben gehaald. Van de week nog had ik bijna een ongeluk omdat een autobestuurder mij liever tegen een paal zag rijden dan mij te laten invoegen.
Sommige autobestuurders verdienen het niet een rijbewijs te hebben.
Bij mijn ouders thuis hebben we een café. Wanneer iemand te veel pinten uit heeft wordt er standaard gewoon de taxi besteld. Er is een bepaalde klant die met piepende banden de oprit oprijdt en dan ladderzat binnenkomt. Deze persoon heeft ook een tijdje bij een taxibedrijf gewerkt en tijdens zijn uren ging hij op café drinken. Ikzelf vind de persoon in kwestie onverantwoord.
Deze mensen zijn niet in staat om een rijbewijs te hebben want ze hebben niet genoeg verantwoordelijkheid om er mee om te gaan. Persoonlijk vind ik het puntensysteem heel goed maar het moet er inderdaad wel komen ook dan..
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th March 2012, 22:14
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Rijbewijs met punten: gezakt

Om eerlijk te zijn verbaasd dit artikel me niet. Ik rijd jaarlijks circa 50 000 km en ben zeer blij dat ik nog geen ongeluk heb meegemaakt. In deze maatschappij is iedereen op zichzelf gefocust. Daar bovenop willen we steeds meer op kortere termijn waardoor we voor anderen geen tijd meer hebben. Met als gevolg: Onverantwoord rijgedrag dat niet alleen gevaarlijk is voor de bestuurder maar zeker en vast ook voor anderen. Zoals hieronder al aangegeven lijkt het mij dan ook zeer verstandig om bij een rijbewijs een strafpuntensysteem te voorzien. Toch twijfel ik of dit wel degelijk de beste oplossing is. Ik stel me al lange tijd de vraag over de evaluatie van theoretische en praktische rijexamens. Vaak is het zo dat je soms gewoon geluk moeten hebben om erdoor te zijn. Maar wat als de persoon die net dat geluk had enkele jaren later een dodelijk ongeval veroorzaakt? Mij lijkt het beter om het examensysteem aan te passen en mensen niet eenmalig hun examen te laten afleggen maar meermaals in hun leven.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th March 2012, 12:20
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Echt sterk vind ik het idee niet!
Hoe ga je gradaties leggen in de ernst van het ongeval?
Dronken achter stuur: 2 strafpuntjes!
Door het rood rijden: 1 strafpuntje!
Komaan, waar zijn we mee bezig!

Waar ligt de oorzaak van al die ongevallen?
Bij de mens zelf! En voor mij is het des te belangrijker om een goede oplossing te vinden voor al die ongevallen die zich elke dag voordoen!

Zoals Jolien zij kunnen ze inderdaad beter iets veranderen aan het theoretische en praktische rijexamen. Naar verloop van tijd geraken volgens mij heel veel mensen erdoor die het eigenlijk nog niet kunnen.

Ik zie dagelijks oudjes van 70 jaar op de baan rijden en dan denk je bij jezelf: Hoe kan die in godsnaam nog goed starten met de auto? En effectief ze viel stil! En wanneer ze vertrok gaf ze zodanig veel gas dat haar leven er precies van afhing.

Over laatst zag ik ook een Ferrari met een snelheid van 90 km/u door Lier het Lisp van Lier rijden!

Maar volgens mij zijn het juist die mensen die het gevaarlijk maken op de weg! Natuurlijk je kent het cliché! Als je dan zelf 10 km/u te snel rijd heb je het aan je been met een boete!

Wat ik gewoon wil vertellen is dat als iedereen nu eens een beetje uitkijkt, zich houdt aan de verkeersregels, eerlijk is met zichzelf over zijn kunde van autorijden, elkaar niet afjagen op de weg (want dat gebeurt ook veel),... dan denk ik dat het al pakken beter zal gaan! We moeten inzien dat wij zelf de oorzaak zijn van die verkeersongevallen en ik vind het dan niet meer als normaal dat wij zelf daar ook iets aan doen. En iedereen moet zich hier aangesproken voelen volgens mij!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.