actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2012, 13:42
Eva.Van Peer Eva.Van Peer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 64
Tractoren krijgen eigen nummerplaat

In België is het aantal boerderijen in 30 jaar meer dan 60 procent gedaald, terwijl het aantal tractoren in die periode net 40 procent is gestegen tot ruim 180.000, schrijft de krant Le Soir. Dat dit op zijn minst vreemd is te noemen, bewijzen ook de cijfers voor Brussel: de hoofdstad telt 21 landbouwbedrijven, maar er zijn wel 956 tractoren ingeschreven.
Oorzaak is het fiscaal gunstige regime voor landbouwvoertuigen. Tractoren mogen rijden op goedkope stookolie (de zogenoemde rode diesel), de eigenaar hoeft geen verkeersbelasting te betalen en de bestuurder is ook niet onderhevig aan de rij- en rusttijden.
Het gevolg is dat bij veel bedrijven in de transportsector voertuigen worden ingeschreven als landbouwvoertuigen, onder meer bij grond- en sloopwerken. Maar dat noemt Wathelet oneerlijke concurrentie. "Want iedereen die in de transportsector zit, moet dit doen in dezelfde omstandigheden en dat is nu niet het geval", legt hij uit. Door een specifieke nummerplaat zal de politie de voertuigen sneller kunnen identificeren en dus ook sneller kunnen achterhalen of er fraude in het spel is.

Bron: N.N., Tractoren krijgen eigen nummerplaat. De redactie, 2012-03-31, (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...20331_tractoren)

Mening:
Ik vind dit een opmerkelijk hoge stijging van het aantal tractoren in België. Ik denk wel dat er mensen zijn die een tractor kopen voor hun hobby, maar dit zal volgens mij maar 2% tot 3% innemen van deze stijging. De tractoren die gebruikt worden bij grond- en sloopwerken kan ik ook begrijpen. De mens gaat namelijk altijd op zoek naar een zo goedkoop mogelijk oplossing om iets te kunnen uitvoeren. Hiermee zeg ik niet dat dit eerlijk is voor de andere bedrijven die in de transportsector zitten en hun voertuigen onder de juiste categorie inschrijven. Ik vind namelijk ook dat iedereen in dezelfde omstandigheden moet werken en dat iedereen dezelfde regels moet volgen.
Deze eigen nummerplaat zal zeker en vast grote gevolgen hebben voor verschillende familiale bedrijven die geïnvesteerd hebben in tractoren in plaats van in vrachtwagens.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.