actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd February 2012, 19:59
Eva.Van Peer Eva.Van Peer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 64
Aantal niet-verzekerde wagens moet omlaag

Elk jaar raken meer niet-verzekerde automobilisten betrokken bij een ongeval. Van 8.104 in 2010 tot 8.576 vorig jaar. Omdat de bestuurders zelf geen verzekering hebben, komt het garantiefonds tussen.
Vorig jaar ging het al om een bedrag van 19 miljoen euro. Het fonds wordt gespijsd door bestuurders die wel een verzekering hebben. De bijdrage aan het fonds zou gemiddeld 5 tot 6 procent van de verzekeringspremie bedragen.
Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet wil maatregelen nemen. Een van de mogelijkheden is een vignet tegen de voorruit van de wagen. Wathelet wacht echter nog een ander onderzoek af, dat het bestand van nummerplaten (DIVV) vergelijkt met dat van de verzekeraars. Als uit het onderzoek blijkt dat dat systeem niet haalbaar is, zal gekozen worden voor het vignet.
De verzekereraars zijn alvast geen vragende partij voor een vignet. "De productie van zo'n vignet zou 6 à 30 miljoen euro kosten", zegt Wauthier Robyns van Assuralia, de koepel van verzekeraars. Het aantal voertuigen zonder verzekering in ons land wordt geschat op 75.000 à 100.000.

Bron: N.N, Aantal niet-verzekerde wagens moet omlaag. De Redactie, 2012-02-23, (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...rde_bestuurders)

Mening:
Ik verschiet er niet van dat er zo veel bestuurders niet verzekerd zijn. Het verzekeren van een auto is tenslotte niet goedkoop. Zeker voor jonge bestuurders is dit een zware investering.
Het is wel oneerlijk dat de mensen die een verzekering hebben de onkosten van de ongevallen van de onverzekerde mensen moeten betalen.
Het voorstel om vignetten te gebruiken lijkt mij achterhaald in dit digitale tijdperk. Het lijkt mij een betere oplossing om het computersysteem te gebruiken dat de bestanden van de nummerplaten vergelijkt met dat van de verzekeraars.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th March 2012, 18:57
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Ik ben het ermee eens dat in ons digitale tijdperk we de nodige middelen moeten hebben om zeer vlot en efficiënt te kunnen controleren of iemand wel/niet zonder verzekering rijdt. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om de bestanden van de verzekeringsmaatschappij met deze van de nummerplaten aan elkaar te koppelen? Ik vind het onverantwoord dat mensen zich wel een auto aanschaffen, maar dan geen verzekering nemen! Toegegeven, zeker voor jongeren, kost dit veel, maar ook het autorijden op zich is niet goedkoop (denk maar aan de benzine prijs). Mensen die de verzekeringspremie niet willen betalen, raad ik dan ook aan niet met de auto te rijden en een alternatief vervoersmiddel te kiezen (fiets, bus,..). Mensen die wel correct hun premie betalen, moet toch niet opdraaien voor zij die dit niet doen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.