actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th January 2012, 11:40
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
Duurdere abonnementen of minder bussen

Topman Roger Kesteloot benadrukt dat De Lijn niet veel marge meer heeft om kosten te besparen. Een hogere kostendekking betekent dus duurdere abonnementen of minder bussen. Sp.a-fractieleider Bart Van Malderen waarschuwt voor vervoersarmoede.

Na de twee recente besparingsrondes bij de openbaarvervoermaatschappij heeft De Lijn niet veel marge meer aan de kostenkant. 'De keuze voor een hogere kostendekkingsgraad zal dus aan de ontvangstkant moeten gebeuren, of in de dienstverlening zelf', waarschuwde topman Roger Kesteloot in De Ochtend op Radio 1.

Met andere woorden, ofwel worden de abonnementen duurder, ofwel worden er minder bussen en trams ingezet.

Woensdag haalde Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) De Lijn als voorbeeld aan om grondige besparingen te doen. Eerder deze week had minister-president Kris Peeters (CD&V) gewaarschuwd dat 2012 een moeilijk jaar wordt voor Vlaanderen, waarin de zogenoemde kaasschaafmethode, waarbij alleen oppervlakkig wordt bespaard, niet meer voldoende is.

Volgens Peumans moeten er onder meer minder gratis abonnementen voor De Lijn worden verdeeld, aangezien de kosten die de vervoermaatschappij heeft, amper door de betalende reizigers gedekt worden. Ook viceminister-president Geert Bourgeois (N-VA) verklaarde dat 'het gratis-verhaal zijn limieten heeft bereikt'.

'Politiek moet beslissen wie meer gaat betalen'

Vrijdag zit Kesteloot samen met Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) om de besparingsplannen te bespreken. 'Het is aan minister Crevits en haar collega's om de keuzes te maken', onderstreepte de topman van De Lijn.

Al ziet hij niet veel meer marge aan uitgavenkant, tenzij er in de dienstverlening gesneden wordt. Aan inkomstenzijde zijn de ticketprijzen dan weer vergelijkbaar met het buitenland, waardoor vooral de abonnementen in het vizier komen.

Zo is er het Omniostatuut, goed voor een sociaal abonnement van 30 euro per jaar, maar ook het gratis abonnement voor een aantal groepen klanten. 'Het is aan de politieke wereld om te kiezen welke doelgroepen meer moeten betalen', aldus Kesteloot.

'Vervoersarmoede of langere files'

Sp.a waarschuwt voor grote ingrepen in bijvoorbeeld het Omniostatuut. 'Men moet zich er heel goed van bewust zijn dat die mensen vaak geen ander vervoermiddel hebben', verduidelijkte fractieleider Bart Van Malderen, die waarschuwde voor vervoersarmoede en meer auto's op de weg. 'Als er in de dienstverlening gesneden wordt, zijn er voor de rezigers slechts twee mogelijkheden. Ofwel nemen ze de auto, waardoor de files nog erger worden, ofwel kunnen ze geen auto betalen en vervallen ze in vervoersarmoede.'

Het Omniostatuut helpt ook de werkloosheidsval te bestrijden. 'Dat zal opnieuw een reden worden om niet te gaan werken als dat wegvalt', vreest hij nog. Bovendien, meent Van Malderen, leggen ook heel wat steden en gemeenten bij in abonnementen van De Lijn, en klopt het volgens hem niet dat er slechts een inbreng van 15 procent van de reizigers is.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120105_021

Mijn mening: Topman Kesteloot ziet geen andere optie om uit de kosten te geraken dan de prijs van de abonnementen te verhogen of minder bussen te laten rijden. Zou hij de lonen van de 'topmensen' van de De Lijn als eens goed bekeken hebben? Om maar te zwijgen van de bonussen. De Lijn doet zichzelf al jaren de das om. Bij het minste zuchtje politieke wind, wordt er gestaakt. Meestal om (nog) meer loon. Gevolg: de reizigers blijven in de kou staan (letterlijk) en zien zich genoodzaakt om de wagen te nemen. Mensen weten ondertussen wel dat ze niet altijd op De Lijn kunnen rekenen. Laten we ze niet allemaal over dezelfde kam scheren: er zullen ongetwijfeld ook toegewijde werknemers zijn die zich onder druk verplicht voelen om mee te staken. De ganse structuur van De Lijn moet eens onder de loep genomen worden en er moet dringend orde op zaken gesteld worden. Maar: wie durft dit nog doen? De abonnementsprijs verhogen, ja natuurlijk, dat is de gemakkelijkste oplossing! Waarom wordt het openbaar vervoer niet goedkoper gemaakt met een beter uitgekiend netwerk zodat mensen zich meer geneigd voelen om de bus te nemen? Zou dat een te eenvoudige oplossing zijn of net een te moeilijke oefening?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th January 2012, 22:44
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Dat 2012 voor België een moeilijk jaar zou worden met veel besparingen, is ondertussen al erg duidelijk. Deze maatregel geeft de gewone burger opnieuw een klap in het gezicht. Er werd ons al zo veel afgenomen en de regering blijft ons maar dingen ontnemen.
Men moet eens keuzes leren maken. De regering schreeuwt al jaren dat we het milieu vervuilen en dat we daar iets aan moeten doen. Ze nemen maatregelen om die vervuiling zo veel mogelijk te reduceren. Zo kwam men op het idee van premies voor zonnepanelen, de eco-premie voor zuinige wagens en men promoot het openbaar vervoer door o.a. speciale, goedkopere abonnementen aan te bieden. Eerst werden ons de premies al afgenomen en nu worden de abonnementen ook nog eens duurder? Natuurlijk zal dit gevolgen hebben! Ik ben het eens met fractieleider Bart Van Malderen. Volgens mij zullen er inderdaad meer mensen zelf achter het stuur kruipen en vervoersarmoede als ook een groot probleem worden. De extra auto’s op de baan zullen voor een grote vervuiling zorgen. Nu moet alles wijken voor de besparingen. Zal over enkele jaren dan ook alles moeten wijken voor de milieuvervuiling?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th January 2012, 14:12
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
besparingen bij De Lijn

Ik neem zelf ook heel vaak de bus. Wat in mijn opzicht de beste oplossingen kunnen zijn, zijn minder gratis abonnementen en snijden aan de dienstverlening (zoals in het artikel vermeld staat). Voor personen tussen de 12 en de 25/26 jaar betaal je voor een buzzypass ongeveer 168 euro. Dit terwijl een vrij groot aantal mensen gratis met de bus mogen meerijden. Ik denk niet dat het onoverkomelijk is om ook deze mensen te laten betalen, dat hoeft daarom niet veel te zijn. Als deze mensen bijvoorbeeld 20 euro zouden betalen voor een abonnement (wat absoluut niet veel is), dan heeft De Lijn al meer inkomsten. Er mogen ook enkele ritten afgeschaft worden. Op de meeste plaatsen komt er elk uur een bus. Zelfs op de late(re) uren wanneer er misschien 1 of 2 personen op de bus zitten. Deze laatste bussen kunnen dan best geschrapt worden. Naar mijn mening moeten er geen bussen meer rijden na tien uur ’s avonds. Met deze twee maatregelen kan, volgens mij, De Lijn al heel wat besparen. Dan nog eventjes over wat in het artikel stond over de toename van files. Ik denk dat er steeds meer en meer mensen zijn die samen met één auto onderweg zijn. De brandstoffen worden ook steeds duurder en duurder, dus de mensen zullen de fiets meer gaan gebruiken voor kortere afstanden dan de auto.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th January 2012, 09:47
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Als ik mij niet vergis zijn de prijzen van de busabonnementen vorig jaar nog gestegen. Nu nog eens een prijsstijging gaan invoeren, zou toch teveel van het goede zijn. Busdiensten schrappen zou betekenen dat bepaalde mensen, die nu gebruik maken van het openbaar vervoer, niet meer op hun bestemming geraken. Ik zou eerder opteren voor een betere dienstverlening, d.w.z. meer bussen, betere verbindingen, meer haltes.

Diegenen die twijfelen tussen eigen vervoer of openbaar vervoer zullen hun keuze snel maken wanneer alle voordelen van dat laatste wegvallen. Onze wegen zijn ondertussen overzadigd. Files kosten de maatschappij handenvol geld. Laat ons dan vooral niet denken aan de enorme luchtvervuiling. Ik weet niet of we zomaar mogen stellen dat steeds meer en meer mensen samen de auto nemen. Persoonlijk denk ik dat er steeds meer en meer auto's verschijnen en het zijn dan nog geen kleintjes! Net nu de milieubewuste Belg zou gedacht hebben dat er minder nieuwe wagens zouden verkocht worden, omwille van het wegvallen van premies en het verhogen van taksen, net nu komen fabrikanten met andere achterpoortjes aandraven om hun verkoopcijfer de hoogte in te stuwen. Meer nog, mensen met een bedrijfswagen mogen zich ook in de handen wrijven, want ook voor hen is er geen vuiltje aan de lucht.

De positie van 'koning auto' komt nog in de verste verte niet in het gedrang, want we blijven rijden, al is het maar om het plezier. Bij de benzinepomp zullen we al eens gezucht horen, maar we blijven de tank vullen. De prijzen van benzine en diesel swingen de pan uit, maar we zullen wel op andere dingen besparen. Mijn auto, mijn vrijheid! Het is een slogan die er bij de meesten onder ons ingebakken zit. Is het dat zaligmakende vrijheidsgevoel dat aan de basis ligt van zoveel verkeersagressie? Ik heb er alvast mijn bedenkingen bij.

Soms hoor ik mensen neerbuigend reageren wanneer ik zeg dat ik regelmatig het openbaar vervoer neem. Ze vinden het niet zo 'chique' om aan een lus te hangen in een volgestouwde bus. Misschien lijkt dat inderdaad niet zo, maar anderzijds kan je wel denken dat op dat moment wel iemand in dienst is van de reiziger. Bekijk het een beetje als een grote taxi. Tja, als bepaalde mensen nog steeds denken dat een gekleurd stuk blik op de oprit een teken is van prestige, dan is dat hun mening. Als dat het enige is waarmee ze naar buiten kunnen komen, dan wekt dit bij mij eerder medelijden dan afgunst.

In ieder geval, willen we voor het milieu gaan en willen we binnenkort niet allemaal stilstaan op de weg, dan moet de overheid zorgen voor goede alternatieven = het openbaar vervoer VERBETEREN. Misschien moeten ze maar naar andere oplossingen zoeken voor de financiële kant van de zaak en ze zullen wel weten hoe en waar ze die gaan vinden, maar zeker niet bij hun klanten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.