actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd January 2012, 07:47
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Alcoholgrens naar 0,2 promille

Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) wil de alcohollimiet verlagen naar 0,2 promille. Het kabinet werkt aan een plan dat volgende week klaar zal zijn. De wettelijke alcoholgrens in België bedraagt op dit moment 0,5 promille.

Staatssecretaris Melchior Wathelet (cdH) heeft zijn medewerkers opgedragen om binnen een week een plan voor te leggen dat de verkeersveiligheid in ons land moet optrekken. De meest opmerkelijke maatregel uit dat plan is een verlaging van de alcoholgraad van 0,5 naar 0,2 promille. Dat komt erop neer dat de gemiddelde bestuurder dan nog slechts één pintje mag drinken vooraleer hij of zij achter het stuur kruipt.

"Wij werken aan een plan", bevestigt Isabel Casteleyn, de woordvoerster van Wathelet. "Aangezien dat pas volgende week klaar is, wensen we nog geen details bekend te maken. In ieder geval zullen zowel preventie als sensibilisering een grote rol spelen."

Voor de uitwerking van het plan doet de staatssecretaris een beroep op de expertise van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). "Wij pleiten al langer voor een alcohollimiet van 0,2 procent, maar alleen voor jonge bestuurders. Dat heeft Europa voorgeschreven in een richtlijn, die onder meer in Duitsland en Oostenrijk werd omgezet", zegt Sofie Van Damme van het BIVV. Of de verlaging van de alcoholgrens voor iedereen of enkel voor jonge bestuurders zal gelden, is volgens een kabinetsmedewerker nog niet beslist.

Staatssecretaris Wathelet plant ook extra veiligheidsmaatregelen voor oudere bestuurders. "Vanaf een bepaalde leeftijd wil hij ze onderwerpen aan een medische keuring", vertelt Van Damme. Vanaf welke leeftijd dat verplicht zal zijn, wordt nog volop bestudeerd. "De kostprijs van de maatregel roept nog wat vragen op", aldus Van Damme.

Ook het aantal alcoholcontroles wordt wellicht opgetrokken. Want hoewel de BOB-campagne haar vruchten afwerpt, hervalt de Belg na afloop weer in oude gewoonten. "Dat heeft vooral te maken met de subjectieve pakkans: hoe meer we controleren, hoe minder er gedronken wordt. Dat zie je bijvoorbeeld in de Scandinavische landen", aldus Miran Scheers van het BIVV. Ook dichter bij huis in Mechelen ligt het aantal positieve tests veel lager tijdens de BOB-campagne (1,49 procent) dan tijdens het hele jaar (3,38 procent). "Blijkbaar worden de teugels na de BOB-campagne meteen gevierd. In theorie zouden we de campagne het hele jaar moeten volhouden, maar dat is onmogelijk", aldus hoofdinspecteur Ronny Van den Heuvel.

De vorige verlaging van de alcoholgrens dateert inmiddels van 1 december 1994. Toen daalde de limiet van 0,8 naar 0,5 promille. Sindsdien werd al vaker gespeculeerd over verdere verlaging van die grens. Zo pleitte voormalig staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) eind 2009 al voor een strengere alcohollimiet van 0,2 promille, voor truckers, motorrijders en bestuurders die nog geen twee jaar hun rijbewijs hebben.

"Daarmee voorkom je dat iemand tegen de lamp loopt na het eten van likeurpralines, maar geef je wel duidelijk aan om niet achter het stuur te kruipen nadat je te diep in het glas hebt gekeken", klonk het toen.

Wie wel eens een glaasje lust, kan het ook nog erger treffen. In Tsjechië bijvoorbeeld. Daar is het toegestane alcoholpromillage 0,0.

Bron: www.demorgen.be
03/01/2012

Eigen mening:
De alcohollimiet verlagen vind ik een zeer goed initiatief! Waarom moeten mensen alcohol kunnen drinken als ze met de auto zijn? Dat is toch voor niets goed! Van mij mag de alcoholpromillage zelfs naar 0,0 dalen zoals in Tsjechië toegestaan is. Wat ik wel absurd vind is het feit dat deze maatregel misschien enkel zou gelden voor truckers en jongeren met minder dan twee jaar hun rijbewijs. Wil dit dan zeggen dat mensen met twintig jaar rijervaringen niet meer te diep in hun glas durven kijken? Ik hoop dat deze regels er komen voor alle chauffeurs! Ook meerdere alcoholcontroles zal een positief effect hebben, denk ik. Het zal de mensen afschrikken en zo zullen ze erop letten minder alcoholische dranken te drinken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd January 2012, 14:48
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Net zoals Lieselot vind ik de alcohollimiet verlagen een goed initiatief. Mijn mening is: als je beslist om te rijden dan drink je niet, zo simpel is dat. Met de alcohollimiet verlaging zou je maar 1 pintje meer mogen drinken, wel dat is zo slecht nog niet. Dan kom je misschien minder snel in de verleiding om er toch nog maar eentje te drinken. Wel vind ik dat ze de verlaging op iedereen moeten toepassen. Er zijn ook ontzettend veel volwassenen die dronken achter het stuur zitten, dus dat ze die limiet maar verlagen voor iedereen. Of het echt iets gaat halen? Misschien wel, misschien niet, jammer genoeg gaan er nog altijd mensen zat in de auto kruipen, en diegene die al verantwoordelijk reden, daar veranderd de verlaging waarschijnlijk ook niets aan, omdat je dan sowieso al niets drinkt, of maar 1 pintje. Maar hopelijk staan er bij de verlaging mensen stil bij het dronken achter het stuur kruipen, waardoor ze dan inderdaad maar 1 pintje gaan drinken en niet meer dan dat.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd January 2012, 15:21
joachim.bogaerts joachim.bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 35
Zoals jullie ben ik van de mening dat dit een zeer goed idee is. Al hadden ze inderdaad in 1 tijd naar de0,0 mogen gaan. Alcohol is een maatschappelijk aanvaardde drug die even gevaarlijk is als al de andere drugs. Drugs en rijden gaan nu eenmaal niet samen. Ik vind zelfs dat iemand die een ongeluk veroorzaakt onder invloed harder mag berecht worden. Tijd dat de mensen een groter verantwoordelijkheidsgevoel krijgen. Jongeren hebben sneller het gevoel van onoverwinnelijkheid, tot het te laat. Dronken rijden is echter niet alleen de schuld van de chauffeur zelf, het voorgaand genoemde gevoel van onoverwinnelijkheid groeit bij elk glas alcohol. Daarom is het ook belangrijk dat de vrienden hun verantwoordelijkheidsgevoel laten spreken en niemand onder invloed LAAT rijden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd January 2012, 17:30
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Ik ben ook van het principe met de auto, geen alcohol. Ik zal dan zelf ook nooit drinken wanneer ik nog moet rijden, waardoor ik er geen probleem van zou maken moest de toegestane hoeveelheid alcohol nog slechts 0,2 promille bedragen. Ik vraag me echter wel af of het aantal verkeersongevallen echt aanzienlijk zou verminderen moest de grens teruggedrongen worden van 0,5 naar 0,2 promille. Sommige mensen kunnen zelfs geen pintje meer drinken of ze blazen positief. Ik vraag me dan ook af of de reactiesnelheid na 1 glas alcohol effectief zo drastisch verminderd dat een ongeval niet voorkomen kan worden.
Wanneer ik de cijfers van de BOB campagne van de eindejaarsperiode hoor, bedenk ik me toch dat er misschien eerst iets gedaan kan worden aan diegene die zich nu niet houden aan de 0,5 promillegrens. Volgens tussentijdse cijfers van de campagne blijkt dat nog steeds 3,6% van de 130.000 gecontroleerden te veel drinkt, wat neerkomt op 4680 personen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th January 2012, 09:35
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Ook ik vind het verlagen van de alcohollimiet een zeer goed initiatief. In tegenstelling tot sommigen hieronder vind ik het voorstel van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet wel een perfect plan.
Het is ten eerste niet haalbaar om de limiet van 0,2 promille op alle bestuurders toe te passen. Dat zou alleen werken als er ook massaal meer politie-agenten ingezet kunnen worden, iets dat moeilijk te verwezenlijken is. De bestuurders die nu vrij snel gepakt worden met een veel te hoge hoeveelheid alcohol in hun bloed, zouden dan minder snel gecontroleerd worden. Daarom zou Wathelet zich richten op de twee belangrijkste en meest risicovolle groepen, namelijk onervaren bestuurders en professionele chauffeurs.
Ten tweede heeft het onmiddellijk verlagen van de limiet naar 0,0 promille hetzelfde negatieve effect. Er zullen veel meer bestuurders opgepakt worden, zodat zwaardere overtreders minder kans hebben om gepakt te worden. Bij een nultolerantie zou het als BOB zelfs niet meer toegestaan zijn om een likeurpraline te eten. Ook als je dan blijft overnachten na een feestje, is het risicovol om de volgende dag met de auto te rijden.
De onderstaande 'onervaren' bestuurders, mezelf inbegrepen, blijken het allemaal eens te zijn met het plan dat de staatssecretaris voor Mobiliteit zou hebben opgesteld. Hopelijk is de regering het er ook mee eens!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.