actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2015, 22:10
Stef.v*s Stef.v*s is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: bouwel
Posts: 26
Zimbabwe: veertig olifanten vergiftigd met cyanide

In het nationaal park Hwange in Zimbabwe hebben boswachters dinsdag een macabere ontdekking gedaan: ze vonden er de karkassen van 26 olifanten die vergiftigd waren met cyanide. Dat brengt het totaal aantal vergiftigde olifanten op slechts een week tijd op veertig. Dat melden de autoriteiten.

Vorige week werden in hetzelfde park in het westen van het land en in het Matusadona-park nog eens 14 vergiftigde olifanten gevonden.

Volgens milieu-experts zorgt de hoge werkloosheid voor een oprisping van stroperij in het land. De slagtanden van olifanten zijn heel gegeerd, vooral in Azië.

Cyanide is in Zimbabwe vrij gemakkelijk te vinden op de sites van slecht bewaakte mijnen.

Er is nog niemand gearresteerd in verband met de feiten.

Zimbabwe telt ongeveer 35.000 tot 100.000 olifanten.

Bron: De Standaard, 14-10-2015, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151014_01919763

Eigen mening: Olifanten behoren tot de bedreigde diersoorten. Nu worden deze olifanten nog meer bedreigd door hoe simpel het is geworden om vergif te kopen om de dieren er mee te vergiftigen en daardoor hun slagtanden te kunnen stelen. Het bewijs ervan is zeer duidelijk, 40 vergiftigde olifanten op 1 week tijd. Ik vind dat niet kunnen en hoop dat de autoriteiten in Zimbabwe maatregelen gaan nemen zodat het niet makkelijk meer is om op de sites van slecht bewaakte mijnen cyanide te vinden. We moeten er namelijk voor zorgen dat de olifantenpopulatie erop vooruitgaat, nu is dat totaal niet. Echter mogen we niet enkel naar de olifant kijken maar moeten we naar alle diersoorten kijken, zeker de bedreigde soorten. Elke soort minder op aarde is een groot verlies.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2015, 09:39
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
40 olifanten vergiftigd in Zimbabwe

Net zoals Stef vind ik het niet kunnen dat zoiets kan gebeuren. Het is de harde realiteit, maar daarom hoeven we dit toch niet zomaar te laten gebeuren? Ik begrijp dat mensen die in financiële moeilijkheden zitten manieren zoeken om toch in hun basisbehoeften te kunnen voorzien. Als deze mensen een olifant vergiftigen en de slagtanden meenemen, zijn ze een lange tijd zeker van de bevrediging van hun basisbehoeften. Er wordt veel geld neergeteld voor de slagtanden van olifanten. Daar wringt bij mij het schoentje. Als ze dat budget minder aangenaam zouden maken en minder geld geven voor de slagtanden van olifanten, dan ben ik er zeker van dat er minder olifanten moeten sneuvelen voor het geld. Misschien zou het een goede zaak zijn als de westerse samenlevingen meer investeert in sensibiliseringen in Afrika. Er zijn andere manieren om te krijgen wat je wil. Olifanten mogen niet het slachtoffer blijven van de menselijke hebzucht!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.