actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2011, 20:11
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Een op de tien scholieren slachtoffer cyberpesten met foto's

Een op de tien leerlingen (10,1%) uit de derde graad van het secundair onderwijs is al ooit slachtoffer geweest van cyberpesten met foto's, 9,2 procent was ooit dader. Dat blijkt uit een onderzoek door Lieve Lembrechts van de Universiteit Hasselt waarbij 456 scholieren bevraagd werden. De resultaten staan gepubliceerd in het criminologenvakblad Panopticon.

Van 7,3 procent van de slachtoffers werden onbewerkte foto's verspreid, van 4,3 procent bewerkte. De meeste slachtoffers gaven aan dat ze weinig negatieve gevolgen ondervonden van deze vorm van cyberpesten. 75,7 procent vond de pesterijen niet erg en 97,6 procent was niet bang om terug naar school te gaan. "Hieruit mag evenwel niet besloten zijn dat de gevolgen van cyberpesten verwaarloosbaar zijn. Ander onderzoek toonde aan dat slachtoffers van pesterijen immers niet gauw zullen toegeven dat ze lijden onder het pestgedrag", aldus Lembrechts.

Slechts 8,4 procent van wie pestte met een onbewerkte foto en 15,7 procent van wie dat deed met een bewerkte foto stelt hiervoor een straf gekregen te hebben
.
In de meeste gevallen kennen dader en slachtoffer van deze vorm van cyberpesten mekaar. Respectievelijk slechts 5,6 en 17,5 procent van de slachtoffers van pesterijen met onbewerkte en bewerkte foto's kennen de dader niet. Als het gaat om een onbewerkte foto kent 14,6 procent van de daders het slachtoffer niet. Bij bewerkte foto's is het slachtoffer altijd bekend. In de helft van de gevallen gaan ze zelfs naar dezelfde school. Dit verklaart ook waarom leden van jongerenorganisaties en sportclubs vaker daders zijn dan bij andere gevallen van cyberpesten.


De Standaard
2/12/2011

Mening:
Pesten heeft altijd bestaan. Vroeger (nog voor de ICT-mogelijkheden) was het misschien meer waarneembaar. Je zag hoe kinderen op de speelplaats werden uitgesloten, uitgelachen,... Als leerkracht/directie kon je hierop vrijwel onmiddellijk reageren. Nu merken we een duidelijke toename van cyberpesten. 'Slachtoffers vinden het meestal niet zo erg', meldt het artikel. Toch ben ik van mening dat iemand die gepest wordt dit ongetwijfeld erg vindt. Maar ik kan er ook wel inkomen dat slachtoffers hier niet graag mee naar buiten komen. Doch, ik vind dat tegen het cyberpesten maatregelen getroffen moeten worden. Ook wij als leerkrachten hebben hier de opvoedkundige taak om pestgedrag (in welke vorm dan ook) in de klas bespreekbaar te maken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2011, 13:36
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Een op de tien scholieren slachtoffer cyberpesten met foto's

Ik sluit mij volledig aan mij de mening van Wim. In het artikel werd vermeld dat 75,7 procent van de leerlingen de pesterijen niet erg vond. En liefst 97,6 procent was niet bang om terug naar school te gaan. Persoonlijk geloof ik dit niet echt, want er stond ook in het artikel dat diegenen die pesten het slachtoffer meestal persoonlijk kennen. Wanneer het slachtoffer dan naar school gaat, ziet hij steeds diegene die hem pest. Hier zou ik persoonlijk niet gelukkig mee zijn. Waarschijnlijk zal diegene die pest het slachtoffer ook onder druk zetten om niets te zeggen, waardoor het slachtoffer niet durft toegeven dat hij zich ongelukkig voelt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.