actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2018, 22:08
Karolien H*eselmans Karolien H*eselmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 51
“Tja, we sterven allemaal”, zegt noodcentrale tegen stervende vrouw

In Frankrijk ligt de ambulancedienst zwaar onder vuur. Eind vorig jaar belde Naomi Musenga met hevige buikpijn naar de dienst. De receptioniste dreef de spot met Naomi en zei dat ze zou sterven. Maar ze stuurde geen ambulance. Een paar uur later is Naomi overleden.

Op vrijdag 29 december om 11 uur ’s morgens kreeg Naomi Musenga, een 22-jarige moeder uit de buurt van Straatsburg, hevige buikpijn. De vrouw was alleen thuis. Tussen de pijnscheuten door belde ze het nummer van de brandweer. Die verwees Naomi door naar Samu, de ambulancedienst.
Toen die telefoon werd opgenomen, kon Naomi van de hevige pijn eerst geen woord uitbrengen. De receptioniste werd ongeduldig.

-“Ja. hallo!”
-“Hallo.. help me mevrouw...”
-”Ja? Wat gebeurt er?”
-”Help mij….”
-”Bon, als je niet zegt wat er aan de hand is, dan haak ik in...”
-”Mevrouw, ik heb veel pijn..”
-”Tja, bel dan een dokter . Akkoord? Voilà, bel maar een dokter van SOS Dokters.”
“Ik kan niet.”
-”Je kan niet? Nee? Je kan ook de brandweer bellen, maar je kan niet….”
-”Ik ga sterven.”
-”Ja, je zal sterven. Dat is zeker. Op een dag zal je sterven. Zoals iedereen. Je moet SOS Dokters bellen. Okay?”
“Alsjeblief mevrouw. Help me.”
“Ik kan u niet helpen. Ik weet niet wat er met u scheelt.”
-”Ik heb pijn. Erge pijn.”
-”Waar dan?”
-”In mijn buik. Overal.”
-”Tja, bel dan SOS Dokters. Okay?”
-”Okay”
-”Tot ziens.”

Na het gesprek met Samu, belde Naomi SOS Dokters, een ambulante medische spoeddienst. Die waren wel meteen overtuigd dat het ernstig was. Naomi werd overgebracht naar een ziekenhuis van Straatsburg. Bij aankomst was ze bewusteloos. De spoedarts legde haar nog onder de scanner maar alle hulp kwam te laat. Naomi overleed. Volgens het autopsierapport dat de Franse krant Le Monde kon inkijken, zijn alle inwendige organen de een na de andere uitgevallen.

Tweemaal uitgelachen

De familie van Naomi haalde de politie erbij om te achterhalen waarom de noodcentrale waarnaar Naomi aanvankelijk had gebeld geen ambulance had. Zo is het gesprek tussen Naomi en de ambulancedienst boven water gekomen.

Op die tape is ook te horen hoe twee medewerkers van de noodcentrale spotten met Naomi omdat ze zegt de ze aan het sterven is. De dame die als eerste de telefoon opnam, zegt tegen de collega, aan wie ze de lijn doorgeeft, dat iemand aan de lijn is, die beweert dat ze aan het sterven is. De twee dames lachen daar ongegeneerd mee.

Geen contact meer met bellers

Er loopt een onderzoek. In afwachting is de receptioniste van de noodcentrale op een andere functie gezet. Ze heeft nu geen contact meer met hulpzoekenden die inbellen.

Patrick Pelloux, hoofd van de regionale ambulancedienst heeft de twee Samu-dames die Naomi aan de lijn had al scherp veroordeeld: “Zo ga je niet om met mensen in nood. We zeggen hen niet: bel SOS Dokters. Dat is iets wat wij zelf doen.”

Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180509_03505544
Datum bron: 09/05/2018

Eigen mening:
Deze dame had nood aan help, dit heeft ze niet gekregen. Ze werd enkel uitgelachen door twee hulpverleners van de noodcentrale. Dit is geen professionaliteit tegenover de dame in nood. Volgens mij moet je elke persoon die het noodnummer belt even serieus nemen als een andere persoon die het nummer belt. En ja, het kan moeilijk zijn om te antwoorden als je in een helse pijn zit. Als medewerker van de noodcentrale is het je plicht om ze te helpen. Je laat nooit iemand alleen achter als die veel pijn heeft. Normaal is het hun plicht om een andere dienst, in dit geval SOS dokters, op te bellen om de dame verder te helpen. Het enige wat deze hulpverlener vertelde was dat de dame in pijn zelf het nummer moest bellen, omdat ze dit nummer ook kon bellen. Uiteindelijk heeft de dame dat ook gedaan, maar de hulp kwam te laat voor haar. Ze is overleden. Zo een hulpverleners horen niet thuis in deze sector. Ik ben blij dat deze hulpverlener geen hulpverlener meer is en dat ze een andere job heeft toegewezen gekregen. Want iemand zonder werk zetten is ook niet oké. Dus ik ben blij dat ze toch nog iets anders mag doen. Maar mensen helpen, is niet voor haar bestemd.

Laatst aangepast door Karolien H*eselmans : 9th May 2018 om 22:25.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.